رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با تاکید بر بازرسی ویژه بر تمامی فعالیتهای شهرداری تهران گفت: بازرسی شهرداری تهران به عنوان یک مجموعهای که در کنار قرار بگیرد و تنها نظارهگر باشد نیست و در تمام فعالیتها نظارت ویژه دارد.
به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصطفی فیضی در بیستمین همایش بازرسی شهرداری کلان شهرهای کشور گفت: سازمان بازرسی مسئول نظارت بر دستورالعملهای مختلف در شهرداری تهران است به طوری که از زمان برنامهریزی برنامههای مختلف همکاران ما در سازمان بازرسی در جلسات هماهنگی حضور پیدا میکنند و در هنگام اجرایی شدن برنامهها نیز مسائل مختلف را از نظر کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار میدهند و گزارش آن را به سازمان ارائه میکنند.
وی افزود: به طور کلی در حوزه شهرداریها با سه عنصر شهر، شهرداری و شهروند مواجه هستیم. عمدتا مخاطبین شهرداریها در حوزه کاری به شکلی با این سه واژه که هر کدام مقولههای گستردهای را در بر میگیرند مرتبط هستند و آشنایی دارند. سازمان بازرسی در شهرداری تهران فعالیتهای خود را برای نظارت و برنامهریزی،عملکرد و پایش امور در حین اجرا برای این سه حوزه تدوین و اجرایی کرده است.
فیضی تاکید کرد: در حوزه شهروندی توجه به نظارت همگانی و بهرهگیری از سامانههای مختلفی مانند 1888 و 137در دستور کار این سازمان قرار گرفته است. سامانه 1888 عمدتا شنونده دیدگاههای شهروندان در عناوین مختلفی چون شکایت، انتقاد، پیشنهاد و تقدیر است و در سامانه 137 به عنوان سرپل ارتباطی مردم و شهرداری در حوزه فوریتها به عنوان بازوی پرتوان شهرداری تهران عمل میکند.
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با تاکید بر توجه این سازمان بر نقش نظارت در کلیه معاونتها و سازمانهای شهرداری تهران گفت: این سازمان فعالیتهای دیگری چون ارتباط مستقیم مدیران شهرداری با مردم را آغاز کرده است به طوری که هر دوشنبه همه مدیران شهرداری موظف هستند پاسخگوی حضور مردم در دفاتر خود باشند. در کنار انجام این فعالیتها در تلاش هستیم با برنامهریزی که مدتی است آغاز شده است شهروندانی که نتوانستهاند در سامانههای سازمان بازرسی به نتیجه برسند با مدیران ارشد شهرداری ملاقات داشته باشند. این ملاقاتها از شهردار تهران تا معاونین و روسای سازمانها و شرکتها برقرار میشود.
فیضی ادامه داد: همچنین ادارات رسیدگی به شکایات مردمی سازمان بازرسی اولویت خود را حول سه محور شهر، شهرداری و شهروندان قرار دادهاند. در حوزه شهرداری سازمان بازرسی تقریبا در گستره ساختار و سازمان شهرداری تهران حضور ویژهای دارد. کمتر سازمانی است که ادارات بازرسی یا کارشناسان این سازمان در آن حضور نداشته باشند و کمتر دستورالعملی است که مسئولیت نظارت، کنترل و ارزیابی آن به سازمان بازرسی محول نشده باشد.
وی در خصوص تخلفات و اشکالات موجود در بخشهای مختلف و لزوم برخورد با تخلفات گفت: بخشی از اشکالات و ایرادات در پروژهها زمانی اتفاق میافتد که این پروژهها در پروسههای زمانی طولانی قرار میگیرد. در چنین پروژههایی توجیحهای مختلفی برای عقد قرارادادهای زیاد با ضرایب مختلف به وجود میآید. به عنوان مثال در موضوع آبنماها متاسفانه در کشور ما رسمی به وجود آمده که در محلات بخشی از کار با هزینههای بسیار بالا انجام میشود ولی این پروژهها در پروسههای زمانی طولانی قرار میگیرند. ما به صراحت اعلام میکنیم این روند را تایید نمیکنیم.
وی افزود: کار بعدی در حوزه انتصابات است که مشغول ساماندهی این حوزه هستیم. تغییرات در شهرداریها به دلایل مختلف از سایر دستگاهها بیشتر است. قطعا نمیتوانیم در سازمان بازرسی مانع این تغییرات شویم اما میتوانیم در نحوه انجام این تغییرات کارهای جدی انجام دهیم. بخشی از تخلفات به دلیل عدم آشنایی مدیران با حوزههای کاری خود میباشد. که میتوان با آموزش از بروز این تخلفات جلوگیری کرد.
فیضی در خصوص آموزش مدیران در مجموعه شهرداری تهران توسط سازمان بازرسی گفت: به لطف خداوند مجموعهای از ضرورتها را در بخشهای مختلف گردآوری کردهایم که مدیران بدانند در حوزه کاری خود با چه ضرورتهایی مواجه هستند و آموزشهای لازم به آنها داده شود. همچنین در درون مجموعه سازمان بازرسی نیز همکاران خود را موظف به گذراندن دورههای مربوط به کار خود کردهایم. در حقیقت با حداقل امکانات و نیرو در حوزههای مختلف درصدد ارتقای کیفی و کمی آموزشها هستیم.
وی ادامه داد: محور دیگری که در شهرداری به آن پرداخته شد و مدیریت شد تغییر فعالیتهایی بود که منجر به بروز تخلف میشد که توانستیم در یک پروسه زمانی این فعالیتها را اصلاح کنیم. خوشبختانه نگاه شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران نیز ناظر و کمک کننده این مسئله بوده است. در حقیقت به دنبال اصلاح فرایندها به گونهای بودهایم که زمینه تخلفها را از بین ببریم. با به کارگیری سیستمهای مکانیزه فعالیتهای اداری و خروجی آنها را گردش مالی میان پرسنل و ارباب رجوع را فراهم میکرد و مقدار زیادی از بین بردیم.در این بخش سازمان فناوری شهرداری تهران اقدامات خوبی انجام داده و میتواند کمکهای زیادی را انجام دهد.
وی با اشاره به تشکیل کمیسیونهای مختلف در شهرداریها و به ویژه شهرداری تهران گفت: حوزه دیگری که مشغول پیگیری آن هستیم تعیین تکلیف کمیسیونهای شهرداریها و منجمله شهرداری تهران است. تشکیل کمیسیونهای مختلف بعضا زمینه بروز تخلفات مختلفی را به وجود میآورد. تشکیل این کمیسیونها عمدتا در حول و حوش سازمان املاک و فعالیتهای عمرانی و مالی است که تشکیل میشود.
وی افزود: تا چه زمانی این کمیسیونها باید تشکیل شوند؟ کمیسیونهایی که اعضای آن اختیار تصمیمگیری از حداقل و حداکثر را دارند یعنی هر عضوی میتواند یک حقی از فرد را از کف تا سقف بگیرد یا به او بدهد.
وی تاکید کرد: شورای شهر تهران باید در این زمینه یاریگر سازمان بازرسی باشد و با ابلاغ و فشار از تشکیل کمیسیونها جلوگیری کند. در هنگامی که شهر طرح تفصیلی و جامع دارد نیازی به تشکیل بعضی از این کمیسیونها نیست در این خصوص بحمدالله قدمهای خوبی برداشتهایم و موفقیتهای خوبی نیز کسب کردهایم اما ادعا نداریم که این کار تمام شده و مشکلی باقی نمانده است.
فیضی در خصوص فعالیتهای سازمان بازرسی در حوزه شهری، گفت: در این حوزه سازمان بازرسی میتواند یک نگاه جامع به کارکرد شهرداری داشته باشد. در نظام اسلامی خدمت گزاران توانایی کارکردنی دارند که خروجی آن یک جامعه اسلامی است که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز بر این امر تاکید بسیاری شده است. شهرهای ما شهرهای اسلامی دینی هستند و باید صدای اذان ظهرها در این شهرها شنیده شود. چه کسی باید این مسئله را دنبال کند. نمیتوانیم با دلایلی مثل اینکه کار را به پیمانکار سپردهایم مسائل و مشکلات را توجیح کنیم. نمیتوانیم در فرهنگسراها هر کسی را دعوت کنیم برای سخنرانی با این توجیح که این مکان اجاره داده شده است.
فیضی ادامه داد: البته این مسائل شاید معدود باشد ولی سازمان بازرسی و بازرسان این سازمان باید به عنوان چشمان بیدار جامعه اجازه ندهند خروجی کار به سمتی تغییر کند که مردم از مسئولین توقع ندارند. معتقدم بازرسی که در اتاق خود نشسته و میخواهد با نامه کار خود را انجام دهد خیلی خروجی مناسبی ندارد. باید نظارتهای میدانی داشته باشیم.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری اسراف در سازمانهای مختلف، گفت: وظیفه دینی و سازمانی ما نظارت بر هزینههای سازمانی و جلوگیری از اسراف است، ابتدای مدیریت جهادی پرهیز از تجملگرایی و اسراف است. بخشی از مراجعات شهروندان به سازمانهای شهرداری افراد نیازمندی هستند که به این مجموعه مراجعه میکنند. گاهی برخی اظهار نظرها در خصوص عملکرد سازمان بازرسی مدعی این مسئله است که چرا این سازمان در خصوص رقمهای پایین این همه پیگیری میکند. پاسخ من به این اظهار نظرها این است که ما در شهر فردی را داریم که برای 50 هزار تومان در صف میایستد یقین بدانید از رقمهای کوچک تا کلان را پیگیری می کنیم و با متخلفان مقابله میکنیم.در مدیریت جهادی باید از کار خودمان شروع کنیم و هزینهها و فعالیتهای خود را مدیریت کنیم.
وی تاکید کرد: در مدیریت جهادی باید برای مردم کار کنیم، تبلیغات نداشته باشیم و زمان هم نداشته باشیم. برای رسیدن به خروجی مناسب صرفا نباید منتظر ساز و کارهای موجود باشیم. وی در خصوص برگزاری همایشهای مختلف که شهرداری تهران در آنها مشارکت دارد گفت: مسلما هر مجموعه علمی و آموزشی وقتی که میخواهد در همایش خود از لگوی نهاد یا سازمانی استفاده کند پولی دریافت میکند برای سال آینده 40 همایش که شهرداری تهران در آنها حضور دارد پیشبینی شده بود که در جلسات مختلف با معاونت برنامهریزی شهرداری تهران از این 40 همایش 37 همایش حذف شد و تنها سه همایش مرتبط با شهرداری را تایید کردیم و از این طریق میتوان در هزینهها صرفهجویی کرد. بر اساس تحقیقی که انجام داده بودیم در همایشهای گذشته هیچ فردی از شهرداری تهران حضور پیدا نمیکرد و تنها هزینهای برای برگزاری این همایشها پرداخت میشد.
انتهای پیام


نظرات