• یکشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 92121811420
  • منبع : نمایندگی کرمان

/گزارش/

آشنایی با ‌"ترین‌های‌" آثار گردشگری کرمان

آشنایی با ‌"ترین‌های‌" آثار گردشگری کرمان

ایسنا/کرمان کرمان با وجود آثار تاریخی ارزشمند،تفرجگاه های خوش آب و هوا و مناطقی است که در پاییز، زمستان و تابستان، پنجره‌ای به بوستان بهار را به روی انسان می‌گشاید و خستگی را از تن او می‌زدایند و او را به ستایش و تسبیح خداوندی وا می‌دارند.

کرمان با وجود آثار تاریخی ارزشمند،تفرجگاه های خوش آب و هوا و مناطقی است که در پاییز، زمستان و تابستان، پنجره‌ای به بوستان بهار را به روی انسان می‌گشاید و خستگی را از تن او می‌زدایند و او را به ستایش و تسبیح خداوندی وا می‌دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، نکته مهم اینکه آثار تاریخی این شهر از تنوع خاصی برخوردار بوده و با سلیقه‌های مختلف سازگار است به گونه‌ای که رضایت هر کس را با هرعلاقه‌ای‌ تامین می‌کند.

استان کرمان با بیش از 180هزار کیلومتر مربع وسعت‌(بدون احتساب مرزهای آبی ایران در سیستان و بلوچستان) پهناورترین استان کشور است‌ که اگر چه بخش قابل توجهی از آن را، بی‌نظیرترین مناطق کویری جهان فرا گرفته‌اند.

یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین استان های کشور در بحث کشاورزی و معدن نیز به حساب می‌آید، همچنین وجود آب و هوای مختلف و تنوع اقلیمی خاص این استان باعث شده علاوه بر منابع ارزشمند طبیعی و محیط زیستی، در موارد زیادی، سه فصل را در کم تر از 12 ساعت تجربه کنیم و در مناطق زیادی شاهد تلاقی درختان سردسیری و گرمسیری در یک نقطه بوده و اختلاف دمای خنک‌ترین و گرم‌ترین روزها،در فصل تابستان به بیش از 40 درجه برسد.

پارک ملی خبر و چندین منطقه حفاظت شده، از جمله مهروئیه کهنوج که باقی مانده جنگل‌های کهورجنوب شرق ایران محسوب می‌گردند، پناهگاه خرس سیاه آسیایی و زاغ بور،همچنین وجود گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر بفردی مثل مرغ جیرفتی از دیگر نشانه‌های غنی بودن استان کرمان به حساب می‌آیند، موارد مذکور در این یادداشت، تنها بخشی از پتانسیل‌های بی شمار استان کرمان است که در بخش‌های مختلف تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران زمین از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

قله هزار، چهارمین قله بلند ایران

با ارتفاع 4501 متر، به تنهایی بعد از کل قله های رشته کوه 1400 کیلومتری زاگرس (عظیم ترین و طولانی‌ترین رشته کوه ایران) بلندتر است و پس از دماوند(5671متر)، علم کوه( 4850 متر) و سبلان(4811 متر) چهارمین قله ایران به حساب می‌آید.

ارتفاعات هزار پوشیده از انواع گیاهان دارویی و وحشی است و چشمه‌سارها‌، جنگل‌های بید، رودخانه و آبشار از دیگر چشم اندازهای آن به حساب می‌آیند. قله‌ای که مهربانی آن با طبیعت گردان و کوهنوردان زبانزد است.

روستای اوردیکان، بلندترین منطقه مسکونی ایران

بلندترین منطقه مسکونی ایران در ارتفاع 3300 متری که در سینه قله بلند هزار(4501 متر)به آرامی جای گرفته و ساکنان آن در تمام طول سال خانه و کاشانه خود را آباد نگه می‌دارند و هرگز ترک آن نمی‌کنند.

دشت ساردوئیه، بلندترین دشت ایران

در حرکت به سمت جنوب استان و پس از گذر از قله بلند هزار به دشت مرتفع ساردوئیه که بخش شمالی شهرستان جیرفت محسوب می‌شود، برخورد می‌کنیم.

دشتی که با 2700 متر ارتفاع از سطح دریا بلندترین دشت ایران محسوب می‌ شود که در پایین دست آن دره زیبا و خارق‌العاده دلفارد قرار گرفته است و یکی از زیباترین مسیرهای گردشگری جنوب کشور است.

تل گندم بریان، یکی از گرم‌ترین نقطه کره زمین

از دیگر نقاط شگفت انگیز کویر لوت، منطقه‌ای پوشیده از سنگ‌های سیاه آذرین است. پهنه‌ای وسیع در دل شن‌ها، سنگ ریزه‌ها و نمک‌زارها که میزبان سنگ‌های سیاه است، پهنه‌ای تپه مانند که 400 متر ارتفاع دارد و در این منطقه گود، ارتفاع آن قابل توجه است. از گندم بریان به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین یاد می‌کنند.

این بخش از کویر لوت به دلیل ارتفاع پست و نیز شدت گرمایی که حاصل تابش خورشید بر سنگ‌های سیاه است و به دلیل هوای بسیار گرمی که در ماه‌های تیر و مرداد دارد، بی‌شک هیچ رقیبی در سطح دنیا ندارد.

"پرویز کردوانی" کویر شناس برجسته ایرانی دمای بالای 60 درجه سانتیگراد را در این منطقه مدعی است.

بهتر است بدانیم که در 13 دسامبر 1922،ثبت گرمای 57.7 درجه سانتیگراد دربیابان العزیزیه لیبی باعث شد تا از آن به عنوان گرم‌ترین نقطه کره زمین یاد کنند و این در حالی است که در ده سیف زیارت که به عنوان آخرین آبادی ایستگاه‌های شهداد قبل از ورود به دل کویر لوت به حساب می‌آید، به راحتی 53 و54 درجه گرما در ایستگاه‌های هواشناسی به ثبت می‌رسانند.

پس می‌توان شرایط گندم بریان را بسیار مستعد برای بالا بردن دمای هوا تا سطح گرم ترین نقطه کره زمین متصور شد. منطقه‌ای با طول 48 و عرض 10 کیلومتر در 20 کیلومتری شمال کلوت‌ها و در قسمت جنوبی لوت شمالی.

بازار تاریخی کرمان، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان

از دیگر عجایب استان کرمان بازار تاریخی شهر کرمان است که در کنار زیبایی های خاص بازارهای سنتی به دلیل طولانی بون آن یکی از منحصر به فردترین جلوه های معماری سنتی در ایران و جهان محسوب می‌شود. طول راسته بازار کرمان 1100 متر است که با بازارهای فرعی و وابسته به آن به 3000 متر می‌رسد. رشته‌ای در هم تنیده که طولانی‌ترین بازار سرپوشیده جهان را تشکیل جهان را تشکیل داده است بازاری که مجموعه‌های تاریخی و زیبایی چون گنجعلی‌خان و وکیل را در دل خود جای داده است.

خانه حاج آقا علی، بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان

شهر رفسنجان به دلیل مجاورت با مناطق گرم و کویری‌، میزبان بسیاری از بناهای خشتی استان کرمان است. بناهایی که برخی با توجه به امتیازهایی که دارند از شرایط ویژه‌ای برخوردارند. یکی از این عظمت‌های خشتی، خانه حاج آقا‌ست که با 7000 متر مربع زیربنا‌، بزرگ‌ترین خانه خشتی در سطح جهان محسوب می‌شود.

ارگ بم، بزرگ‌ترین مجموعه خشتی جهان

ارگ بم بزرگ‌ترین مجموعه خشتی جهان است که حدود دو هزار سال قدمت دارد. این بنا در شمال شرقی بم و برفراز تپه‌ای آذرین قرار گرفته و از دو بخش متمایز حکومتی و عامه نشین تشکیل شده است. مساحت آن در حدود 240 هزار متر مربع است. این مجموعه ارزشمند پس از زلزله سخت سال 1382 از طرف یونسکو در لیست آثار جهانی در معرض خطر قرار گرفت و پس از خارج شدن از این لیست هم اکنون جزء مواریث جهانی محسوب می‌شود و مراحل بازسازی آن در حال طی شدن است.

کلوت‌های شهداد، شگفت‌انگیزترین عارضه‌های کویری جهان

کویر لوت به عنوان بحش قابل توجهی از استان کرمان، میزبان شگفت انگیزترین عارضه‌های طبیعی و منحصر بفردی است با توجه به ساختار وفضای بیرونی که از خود به نمایش می‌گذارد، حس تحسین و تامل هر بیننده‌ای را بر می‌انگیزد‌. شهر ارواح بزرگ‌ترین شهر کلوتی جهان، سرزمین عجایب و... نام‌هایی هستند که بسیاری از گردشگران، عابران و خصوصا شرق شناسانی چون "سون هدین" و "سرپرسی سایکس" پس از رسیدن به کلوت‌ها بر لب آوردند‌، منطقه‌ای به وسعت 80*140 کیلومتر که در وسط کویر لوت به شکلی مواج تشکیل شده است، منطقه‌ای که در 150 کیلومتری شهر کرمان دو در 40 کیلومتری شهداد قرار گرفته است.

گودال تکاب، گود‌ترین چاله داخلی ایران

بخش مرکزی کویر لوت‌، پست‌ترین و خشک‌ترین نقطه ایران محسوب می‌شود. منطقه‌ای که بارش باران در آن کمتر از 50 میلیمتر است و ممکن است سال‌های پی درپی شاهد هیچ بارانی در آن نباشیم. گودال تکاب که مانند کف قیف است، گود‌ترین چاله داخلی ایران است که در برخی نقاط آن ارتفاع به 76 متر می‌رسد و بسیاری نقاط دیگر آن ارتفاع بین 150 تا 250 متر دارند‌.

روستای صخره‌ای میمند

این روستا در 36 کیلومتری شهربابک قرار دارد، مجموعه‌ای از 400 خانه دستکند با بیش از 2000 اتاق و همچنین مسجد، حسینیه، حمام و مدرسه که همگی در دل کوه کنده شده‌اند، اقامتگاه زمستانی مردم کوچ نشین را شکل می‌دهند که در بهار وتابستان در آبادی‌های اطراف به دامدارای و باغداری می‌پردازند، اصول مناسب بازدید بهار و تابستان است.

پایگاه فرهنگی روستای میمند از 1380 با مرمت و احیاء فضاها و با زنده سازی صنایع دستی همچون نجاری و نمدمالی‌، آهنگری، و...همچنین مهمانسرا درون خانه‌های دستکند‌، مرکز اسناد، موزه‌ی مرم شناسی‌، نمایشگاه عکس، کارگاه و نمایشگاه صنایع دستی و امکانات دیگری که برای گردشگری پیش بینی شده‌، فعالیت خود را آغاز کرده و همچنان ادامه می‌دهد.

غار ایوب، بزرگ‌ترین دهانه غار ایران

کوه ایوب با ارتفاعی بیش از 3368 متر در شمال غرب استان کرمان میزبان بزرگ‌ترین دهانه غار آذرین ایران باستان است این غار در 7 کیلومتری دهستان دهج از توابع شهرستان شهربابک است، منشأ این غار گدازه‌ای آتشفشانی هستند و با توجه به بررسی‌های باستان شناسی‌، مسکن و محل استقرار انسان‌ها در دوران‌های گذشته بوده است. آثار دوران اشکانی به راحتی در این غار قابل دیدن است که هرساله پذیرای بسیاری از گردشگران است. دهانه این غار 60*80 متر است.

آبشارهای جبال بارز(سرنکوه و وروار)، بلندترین آبشارهای ایران

بخش قابل توجهی از استان کرمان را ارتفاعات فرا گرفته اند، ارتفاعاتی که چشم اندازها و تصاویر بی مانند طبیعت را به وفور در آنها شاهدیم. یکی از این چشم اندازهای ارزشمند، وجود آبشار در گوشه و کنار استان کرمان است. اگر چه اکثرآبشارهای ایران در زاگرس مرکزی و البرز هستند، اما ارتفاعات این بخش از ایران نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و برای طبیعت گردان و ماجراجویان سرزمین بکر و بی مانند محسوب می‌گردند. در رشته کوه 250 کیلومتری جبال بارز که در مسیر جنوب استان قرار دارد،دو آبشار رود فرق (وروار) در شهرستان عنبرآباد و سرنکوه‌(جیرفت) قرار دارد‌ که هر کدام حدود 150 تا 180 متر ارتفاع دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha