• یکشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92121811638
  • خبرنگار : 71342

معرفی برگزیدگان جایزه ادبیات نمایشی / تقدیر علی حاتمی در غیبت خانواده‌اش

معرفی برگزیدگان جایزه ادبیات نمایشی / تقدیر علی حاتمی در غیبت خانواده‌اش

برگزیدگان هفتمین جایزه‌ی ادبیات نمایشی معرفی شدند.

برگزیدگان هفتمین جایزه‌ی ادبیات نمایشی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مراسم اختتامیه این جایزه که شامگاه 17 اسفند در تماشاخانه «ایرانشهر» برگزار شد‌، برگزیدگان بخش‌های مختلف جایزه ادبیات نمایشی ایران معرفی شدند و علی حاتمی هنرمند سینما تلویزین و تئاتر تقدیر شد اما خانواده حاتمی در این مراسم حضور نداشتند.

دراین برنامه که با حضور هنرمندانی چون محمود دولت آبادی، فرهاد ناظرزاده کرمانی، قطب‌الدین صادقی، اسماعیل خلج، شهرام زرگر، حمید رضا آذرنگ، علیرضا نادری و... برپا شد، بزرگداشت علی حاتمی با پخش کلیپی برگزار شد‌.

در این کلیپ خاطره‌ای از مسعود بهنود روزنامه‌نگار پیشکسوت با همراهی تصنیف «ماشین مشدی ممدلی» و با سخنانی عباس جوانمرد ‌، داوود رشیدی‌، علیرضا نادری و علی اصغر دشتی پخش شد.

این مراسم در غیبت خانواده حاتمی برگزار شد، لیلی رشیدی به نمایندگی از پدرش داوود رشیدی متنی را درباره علی حاتمی خواند. سپس لوح تقدیر علی حاتمی به لیلی رشیدی که از دوستان نزدیک خانواده‌ی حاتمی است، اهدا شد.

به گزارش ایسنا‌، برندگان هفتمین جایزه ادبیات نمایشی به شرح زیر معرفی شدند:

در بخش نمایشنامه‌های تالیفی: سه نمایشنامه «پالتوی پشمی قرمز» نوشته نغمه ثمینی از انتشارات خانه تئاتر‌، «کوکوی کبوتران حرم» نوشته علیرضا نادری از انتشارات خانه‌ی تئاتر و «گام زدن بر یخ‌های نازک» نوشته مشترک آراز بارسقیان و غلامحسین دولت‌آبادی از انتشارات «افراز» بدون اولویت برگزیده شدند.

همچنین در بخش نمایشنامه‌های اولین نیز نمایشنامه«خواب برهنه برف» نوشته رضا گشتاسب از انتشارات بهتا پژوهش برگزیده شد.

نغمه ثمینی به دلیل سفرش به خارج از کشور در برنامه حضور نداشت اما سمانه زندی‌نژاد هنرمند جوان تئاتر به نمایندگی از او متنی را خواند.

در این متن نغمه ثمینی از سانسور بی‌رحمانه نمایشنامه «پالتوی پشمی قرمز» که دو سال پیش در جشنواره تئاتر فجر اجرا شده بود انتقاد کرده و ممیزی‌های اعمال شده را مصداق تکه پاره شدن نمایشنامه‌اش دانسته بود.

او در متنش اشاره کرده بود دست ممیزی رحم ندارد و شان کلمه را درک نمی‌کند.

ثمینی ضمن ابراز خرسندی از دریافت این جایزه ، این جایزه را تسکینی برای دردهای نمایشنامه تکه پاره شده‌اش دانسته و آن را به همه نمایشنامه‌های ایرانی که حذف شدند و امکان به صحنه آمدن پیدا نکردند تقدیم کرد.

دیگر برگزیدگان جایزه ادبیات نمایشی به این شرح معرفی شدند:

بخش ترجمه نمایشی‌نامه و پژوهش:

در بخش تالیف،‌ حرکت تئاتر به سمت شعر نوشته طلایه رویایی از نشر قطره تقدیر شد و نیچه و درام پست مدرن نوشته یوسف آفرینی از نشر آوای دانش گستر به عنوان برگزیده معرفی شد.

در بخش برگردان نیز کتاب مرگ و بکت برگردان امین اصلانی از نشر افراز تقدیر شد و کتاب راهنمای نویسندگان درام‌، برگردان آزاده عالم فلکی از نشر قطره برگزیده شد.

در بخش نمایشنامه‌های برگزیده ترجمه شده:

نمایشنامه «یک ماه در دهکده» نوشته ایوان تورگینف برگردان آبتین گلکار از نشر هرمس جایزه سوم را دریافت کرد.

«نیکومد» نوشته پی‌یر کورنی برگردان قاسم صنعوی از نشر قطره جایزه دوم و زنان تروا و توئستس نوشته سنکا برگردان عبدالله کوثری از نشر نی جایزه اول را دریافت کرد.

در بخش ناشران برتر نیز انتشارات خانه تئاتر به مدیر مسئولی محمد یعقوبی و لطف‌الله ساغرآبادی مدیر انتشارات «هرمس» تقدیر شدند.

به گزارش ایسنا،‌ هنرمندانی چون محمدرضا خاکی‌، اسداله امرایی‌، حسین سناپور، شهرام کرمی ‌، رویا افشار‌، مریم معترف‌، مهرداد کوروش نیا،‌ ‌ ساناز ‌بیان‌، مانا استاد محمد‌، شهرام زرگر‌، شیرین بزرگمهر‌، رضا سرور،‌ میهن بهرامی‌، عزت الله مهرآوران،‌ محمد ساربان‌، بهرام جلالی پور‌ و حسین طاهری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در کنار اعضای هیات مدیره کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر متشکل از محمد امیر یار احمدی، آندرانیک خچومیان،‌ بهزاد صدیقی،‌ سلمان سلامتی‌ و سوسن رحیمی از دیگر حاضران در این برنامه بودند.

در این برنامه پیام جایزه ادبیات نمایشی توسط فرهاد ناظر زاده کرمانی خوانده شد.

همچنین داریوش مودبیان به عنوان نماینده هیات داوران بخش ترجمه و پژوهش بیانیه این بخش را خواند و دکتر قطب الدین صادقی نیز به عنوان نماینده هیات داوران بخش نمایشنامه‌های تالیفی بیانیه این گروه را خواند.

یوسف آفرینی هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: به خاطر نوشتن این کتاب دو بار شگفت‌زده شدم اول وقتی که مجوز گرفت و دوم وقتی جایزه گرفت انگار وطن هنوز جای خوبی برای نوشتن است.

اجرای قطعاتی از آثار برگزیده توسط مهدی سلطانی و لعیا زنگنه ،اجرای قطعات کوتاهی از آثار برگزیده دوره‌های قبل توسط نویسندگانشان و اجرای قطعه‌ای موسیقی توسط سروش قهرمان‌لو از شاگردان زنده‌یاد جواد ذوالفنون از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

قرار بود این برنامه ساعت 18 آغاز شود اما ساعت 19 آغاز شد.

مدت زمان بسیار طولانی و ریتم بسیار کند،برنامه باعث خستگی حاضران شد. به طوریکه قطب‌الدین صادقی تصمیم داشت بیانیه‌ی هیات داوران را نخواند، برخی از حاضران نیز در میانه برنامه، سالن را ترک کردند.

این برنامه به کارگردانی مجید گیاهچی و با اجرای مسعود فروتن برگزار شد.

هفتمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران

هفتمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران

هفتمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران

هفتمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران

هفتمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران

هفتمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha