• سه‌شنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۰:۴۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92122012982
  • خبرنگار : 71191

درخواست یکی از نوادگان «کاشف‌السلطنه»

بخش‌های حراج‌شده خانه «پدر چای ایران» را نجات دهیم

بخش‌های حراج‌شده خانه «پدر چای ایران» را نجات دهیم

یکی از نوادگان خاندان «کاشف‌السلطنه» گفت: مسوولان و مردم باید دست در دست هم دهند و خانه‌ی «پدر چای ایران» و آثار ارزشمند این خانه را که اکنون در برخی گالری‌ها برای فروش گذاشته شده‌اند، نجات دهند.

یکی از نوادگان خاندان «کاشف‌السلطنه» گفت: مسوولان و مردم باید دست در دست هم دهند و خانه‌ی «پدر چای ایران» و آثار ارزشمند این خانه را که اکنون در برخی گالری‌ها برای فروش گذاشته شده‌اند، نجات دهند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خانه‌ی «پدر چای ایران» که سبک ساخت بنای اولیه‌ی آن شبیه کاخ «احمدشاهی» و موزه‌ی آبگینه در تهران است و در آن، از آجرهای منقوش پیش‌ساخته برای آرایش بیرونی نمای ساختمان استفاده شده و کاشی‌های قرار‌گرفته در حیاط خانه نیز شبیه کاشی‌های کاخ گلستان هستند، از حدود دو سال پیش به‌مرور توسط برخی افراد غارت شده است. اکنون این خانه در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد. البته معاون میراث فرهنگی استان تهران از آغاز بررسی‌های میدانی برای این خانه‌ی تاریخی و تلاش برای ثبت ملی آن خبر داده است.

شاهرخ فرخ ابراهیمی که از نسل سوم نوادگان «کاشف‌السلطنه» است، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی ایسنا، با اشاره به انتشار تصاویری از این خانه در فضای مجازی توسط رسانه‌ها که باعث آغاز پیگیری برای رسیدگی به وضعیت این خانه شد، اظهار کرد: از طریق آشنایی با یکی از علاقه‌مندان به آثار تاریخی، متوجه شدم یک گالری در شمال تهران‌، حدود 15 اثر متعلق به این خانه را برای فروش گذاشته است.

او با اشاره به بازدیدش از این گالری، گفت: خوشحال شدم که توانستم از نزدیک آن‌ها را ببینم و دست‌ کم بخشی از خانه‌ی آبا و اجدادیم را با همه‌ی وجود لمس کنم؛ ولی متأسفانه من توان خریدن بخشی از آن‌ها را ندارم تا به موزه‌ی کاشف (موزه‌ی چای در لاهیجان) که مقبره‌ی کاشف‌السلطنه نیز در آنجا قرار دارد، اهدا کنم.

بخش‌هایی از خانه که حراج شده

وی با تأکید بر این‌که این آثار به جای قرار گرفتن در یک گالری برای فروش، باید در جایگاهی مناسب‌تر و با سابقه‌ی تاریخی باشند، ادامه داد: هر کسی بتواند در این زمینه کاری انجام دهد، خوب است. این وظیفه‌ی همه‌ی ما ایرانی‌هاست. شهرداری، سازمان میراث فرهنگی و مردم باید در این زمینه کمک کنند. انجام این کار نخست به وارد شدن یک شخصیت حقوقی مانند سازمان میراث فرهنگی یا شهرداری نیاز دارد تا بتواند دست‌ کم این‌گونه آثار را در فهرست آثار ملی ثبت و از آن‌ها حفاظت کند.

او بیان کرد: ای کاش می‌شد با تملک این خانه و براساس مستندات و عکس‌های موجود، همه‌ی اجزای باقی‌مانده از این خانه را دوباره سر جای خود بازگرداند. می‌توانیم کاری برای این خانه و آثار و اجزای آن انجام دهیم، فقط باید همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم بخشی از تاریخ کشور را حفظ کنیم.

ابراهیمی تأکید کرد: «کاشف‌السلطنه» فقط به من و خانواده‌ی من متعلق نیست. هرچند از نظر ژنتیک و علاقه‌مندی‌ام به این حوزه، دوست دارم در این زمینه کاری کنم، ولی برای به نتیجه رسیدن این کار باید همه دست به دست هم دهیم و نخست باید با سازمان میراث فرهنگی ارتباط برقرار کنیم، سپس با همکاری این سازمان و شهرداری می‌توانیم مراسمی داشته باشیم و از علاقه‌مندان به حوزه‌ی میراث فرهنگی و آثار تاریخی برای خریدن خانه و آثار قرارگرفته‌ی آن در گالری‌ها، از مردم کمک بگیریم.

او افزود: از زمان انتشار خبر «غارت آثار خانه پدر چای ایران» بسیاری از کارشناسان و حتی متخصصان حوزه‌های مختلف در مقالات مختلف، بر لزوم حفظ و نگهداری این خانه‌ی تاریخی و آثار آن تأکید داشته‌اند.

انتهای پیام

تزیینات حراج‌شده خانه

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha