• شنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 92122415492
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

کوه میان تهی"زندان سلیمان" جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در تکاب

کوه میان تهی"زندان سلیمان" جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در تکاب

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تکاب گفت: کوه میان تهی زندان سلیمان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری تکاب است که به دلیل ویژگی‌های خاص خود همواره مورد توجه مسافران نوروزی قرار می‌گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تکاب گفت: کوه میان تهی زندان سلیمان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری تکاب است که به دلیل ویژگی‌های خاص خود همواره مورد توجه مسافران نوروزی قرار می‌گیرد.

امیر مطلوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، افزود: این کوه میان تهی مخروطی شکل در فاصله سه کیلومتری غرب مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و در 40 کیلومتری شهر تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

وی تصریح کرد: ارتفاع این کوه میان تهی شگفت انگیز از سطح زمین‌های مجاور بین 97 تا 107 متر بالاتر بوده که بر فراز آن دهانه‌ی گودال عمیقی در حدود 80 متر دیده می‌شود. قطر دهانه آن به طور تقریبی 65 متر است.

مطلوبی اظهار کرد: این پدیده بی‌نظیر طبیعی و تاریخی یکی از جاذبه‌های مهم و قابل توجه منطقه محسوب می شود. علاوه بر آن در درون گودال، زمانی دریاچه‌ای وجود داشته که به مرور زمان خشک شده است.

وی با اشاره به این معبد، بیان کرد: در پیرامون طوقه این کوه بقایای معبدی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد وجود دارد که مورد کاوش‌های علمی باستان شناسی قرار گرفته است. این معبد دارای تراس و اتاق‌هایی برای سکونت موبدان و زوار بوده است. همچنین محوطه مقدس دارای سه مدخل بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی تکاب یادآور شد: یکی از جالب‌ترین مواردی که بر جذابیت این کوه میان تهی افزوده، این است که در کف گودال کوه زندان سلیمان، چشمه‌ای با گازهای گوگردی وجود دارد.

مطلوبی خاطرنشان کرد: در حالت کلی، ریشه کوه زندان سلیمان به طور قطع بر رسوبات انباشته قرار گرفته است. اگر 60 متر پائین‌تر از قله از کمر کوه بریده شود، ساختار رسوبی مشابهی مانند وضعیت فعلی تخت سلیمان خواهد داشت. برخلاف باورهای عمومی، این پدیده نه تنها یک کوه آتشفشانی نبوده بلکه به خاطر فعالیت یک چشمه «آرتزین» به وجود آمده است.

انتهای پیام

کوه میان تهی زندان سلیمان

کوه میان تهی زندان سلیمان

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha