• چهارشنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93012006427
  • خبرنگار : 71496

کتاب محقق مصری درباره عید نوروز/ بررسی تاثیر عید باستانی بر جوامع عربی

کتاب محقق مصری درباره عید نوروز/ بررسی تاثیر عید باستانی بر جوامع عربی

یک نویسنده مصری در تازه‌ترین اثر خود به عید باستانی نوروز و اثر آن در جوامع عرب پرداخته و روند تبدیل آن به یک عید مذهبی را بررسی کرده است.

یک نویسنده مصری در تازه‌ترین اثر خود به عید باستانی نوروز و اثر آن در جوامع عرب پرداخته و روند تبدیل آن به یک عید مذهبی را بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «رمضان متولی»، نویسنده مصری در تازه‌ترین اثر خود با عنوان «عید نوروز و تاثیر آن بر جوامع عربی» به بررسی میزان تاثیرپذیری اعراب از این عید بزرگ باستانی در نزد ایرانیان و حفظ آداب و رسوم این عید در طول هزاران سال با وجود تاثیرات دین اسلام بر آن پرداخته است.

به گزارش روزنامه‌ مصری «الاهرام»، عید نوروز‌، یکی از مشهورترین عیدهای باستانی ایرانیان و یکی از شناخه شده‌ترین و تاثیرگذارترین اعیاد در کشورهای اسلامی محسوب می‌شود. این عید باستانی که از دوران اساطیر و سرزمین ایرانیان باستان وجود داشت در طول تاریخ هویت و شاکله اصلی‌اش را حفظ کرده و با ورود اسلام به ایران رنگ و بوی اسلامی به خود گرفت و اکنون بزرگ‌ترین عید ایرانیان محسوب می‌شود.

از این جهت‌، عید نوروز یکی از عوامل موثر و مردم رد ایجاد ارتباطات عمیق تاریخی- فرهنگی ایرانیان و اعراب است.

دکتر رمضان در کتاب خود پس از بررسی روابط اجتماعی و فرهنگی اعراب و ایرانیان به دلیل همجواری و هم کیش به روند انتقال این آیین باستانی به مصری پردازد و ریشه‌های آن را در زمان فرعونیان جست و جو می‌کند.

این نویسنده مصری در ادامه با اشاره به اینکه اعراب یکی از قدیمی‌ترین امت‌ها در زمینه ارتباط با ایرانیان هستند‌، گفت: اعراب اولین قومی هستند که فردوسی در اثر جاویدان خود شاهنامه از آن سخن گفته است. در اواخر این حماسه بزرگ هم از این قوم نامه برده شده است.

در شاهنامه قصه‌های زیادی حاکی از روابط نسبی این دو نژاد قبل و بعد از اسلام وجود دارد. البته کشف نمونه‌هایی از مجسمه سازی‌ها‌، نقوش کتیبه‌هایی به زبان باستانی ایرانیان و سکه‌های قدیمی در سرزمین‌های عربی گواه این مدعی است.

این کتاب در 11 فصل به موضوعات مختلفی از جمله روابط ایرانیان و اعراب قبل و بعد از اسلام، عید نوروز در نزد ایرانیان، روایت برخی از شخصیت‌های بزرگ تاریخی از جمله مسعودی‌، حافظ، ابوریحان بیرونی‌، خیام و... از کیفیت برگزاری عید نوروز‌، آداب و مرسوم ایرانیان باستان تا نوروز ایرانیان در عصر حاضر را در بر می‌گیرد.

در ادامه کتاب نمونه‌هایی از شعرهای فارسی در عصر سلجوقیان و عربی در سرزمین مصر با موضوع نوروز آورده شده و روند انتقال این مناسبت و گسترش آن در سرزمین‌های عربی در دوره‌ امویان و عباسیان مورد بررسی قرار گرفته است.

این کتاب با عنوان «نوروز در نزد ایرانیان و تاثیرات آن بر جوامع عربی» به نویسندگی دکتر رمضان متولی از سوی شورای عالی فرهنگی مصر در 314 صفحه به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha