• چهارشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93020302112

در پی طغیان ملخ در استان‌های مختلف

عملیات مبارزه با ملخ در کشور آغاز شد

عملیات مبارزه با ملخ در کشور آغاز شد

عملیات مبارزه با ملخ مراکشی در استان های گیلان، زنجان، قزوین، خراسان رضوی و گلستان و مبارزه با ملخ صحرایی در جاسک آغاز شده است.

عملیات مبارزه با ملخ مراکشی در استان های گیلان، زنجان، قزوین، خراسان رضوی و گلستان و مبارزه با ملخ صحرایی در جاسک آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، تراکم بالای ملخ مراکشی در این استان‌ها در مناطق مختلف شهرستان‌های گنبد، کرند و مراوه تپه است.

چند سالی است که در این شهرستانها وضعیت ملخ مراکشی در مراتع حالت طغیانی به خود گرفته و عملیات مبارزه با این آفت هر ساله در مناطق کانونی و آلوده صورت می گیرد. از طرف دیگر بدلیل همجوار بودن این استان با کشور ترکمنستان در برخی مواقع دستجات پروازی ملخ مراکش از سمت ترکمنستان وارد مزراع و باغات این استان می شود که این اتفاق بعد از عملیات مبارزه استان صورت می گیرد و این موضوع نیز مشکلات این استان را دو چندان کرده است.

برای کنترل بهینه آفت، کارشناسان سازمان حفظ نباتات نیز به نوبه خود مراحل بازدید از وضعیت آفت و انجام نظارت بر عملیات پایش و مبارزه را در دستور کار خود قرار داده است.

همچنین یک دستگاه سمپاش پشت وانتی یو ال وی پاش از سازمان حفظ نباتات به شهرستان کرند اعزام شده تا در امر مبارزه به استان کمک کند. همچنین استان درخواست اعزام یک دستگاه دیگر برای شهرستان مراوه تپه کرده که به زودی ارسال خواهد شد تا عملیات مبارزه به موقع و به نحو احسن صورت گیرد تا از بروز خسارت جلوگیری شود.

تا پایان فروردین در استان گلستان حدود 3000 هکتار مبارزه شیمیایی صورت گرفته است. این سطح مربوط به کانون است که تراکم ملخ در این مناطق در حدود 3000-2000 در متر مربع است و اگر آفت در این مناطق کنترل نشود و با رشد یافتن و حرکت کردن به صورت پراکنده درآمده و این سطح تا 10 برابر افزایش خواهد یافت.

عملیات مبارزه با ملخ مراکشی در دیگر استانها

در حال حاضر آلودگی‌های ملخ مراکشی در استانهای زنجان، گیلان و قزوین در مراتع و مناطق کانونی به صورت پراکنده و لکه ای(تجمعی) است و اکیپ های ردیابی و پایش در منطقه مستقر هستند و با انجام عملیات ردیابی و دیده بانی در مناطق آلوده پرچم های آبی رنگ را به نشانه آلوده بودن نصب می‌کنند و به دنبال آن تیم مبارزه این مناطق را سمپاشی کرده و پرچم های قرمز را جایگزین پرچم های آبی می‌کنند که نشانه انجام شدن عملیات مبارزه و اعلام هشدار به دامداران و کشاورزان برای وارد نکردن دام برای چرا در این مناطق است.

البته اطلاع رسانی نیز از طریق شوراها مساجد و صدا و سیما به موقع نیز صورت می گیرد. تراکم آفت در برخی از مناطق کانونی بسیار بالا است و چنانچه چند لایه پوره ملخ در سنین1، 2 و 3 روی هم تجمع یافته اند.

در استانهای زنجان (2000 هکتار)، گیلان (4000 هکتار) عملیات پایش و مبارزه صورت گرفته و در استانهای دیگراز جمله خراسان رضوی و قزوین توسط حفظ نباتات استان در حال انجام می باشد. و تا اول اردیبهشت ماه در حدود 10000 هکتار در مناطق کانونی علیه پوره های ملخ مراکشی صورت گرفته است.

در شهرستان جاسک از توابع استان هرمزگان عملیات مبارزه و کنترل ملخ صحرایی شروع شده و بصورت لکه‌ای ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه این آفت در زمره آفات بین‌المللی و بسیار خطرناک قرار گرفته باید کنترل آن در مناطق مستعد این آفت به موقع و اصولی صورت گیرد تا از مهاجرت آفت به استان‌ها و کشورهای همجوار جلوگیری شود.

گزارش‌های رسیده از منطقه جازموریان حاکی از این است که ملخ صحرایی بصورت انفرادی و پراکنده در منطقه حضور داشته و مراحل جفت گیری و تحم ریزی را انجام داده‌اند و در مرحله پوره احتمالا در این منطقه نیز مبارزه خواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha