• یکشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 93020704520
  • منبع : نمایندگی لرستان

یک سوم جنگل‎های زاگرس به بیماری قارچ ذغالی مبتلا شده‎اند

یک سوم جنگل‎های زاگرس به بیماری قارچ ذغالی مبتلا شده‎اند

ایسنا/لرستان یک کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست گفت: جنگل‎های بلوط زاگرس دچار مرگ خاموش شده‎اند.

یک کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست گفت: جنگل‎های بلوط زاگرس دچار مرگ خاموش شده‎اند.

حسن مینایی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، اظهارکرد: طبق آمار به دست آمده از تصاویر ماهواره‎ای حدود یک سوم جنگل‎های زاگرس به بیماری قارچ ذغالی و پدیده خشکیدگی مبتلا شده‎اند.

وی افزود: در لرستان حدود 25 درصد عرصه‎های منابع طبیعی دچار خشکیدگی شده‎اند که از این رقم درختان بلوط بیشترین آسیب را متحمل شده‎اند. این فاجعه زیست محیطی زاگرس، در لرستان بیشتر در بخش‎های جنوب، جنوب غرب و غرب نمایان است.

مینایی اظهار کرد: یکی از عواملی که موجب تشدید تخریب جنگل‎های زاگرس شده است، استحصال نابجا از محصولات این جنگل‎ها به خصوص چوب درختان بلوط است. از عوامل اصلی دیگر که موجب زوال جنگل‎ها شده‎اند می‎توان به خشکسالی، آفات، ریزگردها و بیماری گیاهی اشاره کرد.

این کارشناس اضافه کرد: از مهمترین راهکارهای مؤثر جهت جلوگیری از تخریب جنگل‎های زاگرس می‎توان به کنترل آفات، فرهنگ‎سازی، آموزش مردم بومی، غنی‎سازی و تیمار درختان جنگل‎ها، آبخیزداری، نهال‎کاری و اتخاذ تصمیمات قضایی شدید برای مقابله و بازداری متخلفین اشاره کرد.

وی بیان کرد: ایران از نظر وسعت پوشش جنگلی در جهان دارای رتبه 45 است. سرانه جنگل در ایران کمتر از 0.2 هکتار بوده که در مقابل سرانه آن در جهان که 0.7 هکتار است، میزان اهمیت جنگل‎های کشور علی‎الخصوص جنگل‎های زاگرس را دوچندان می‎کند.

مینایی افزود: نکته قابل توجه این است که حدود دو سوم جنگل‎های کشور در زاگرس قرار دارند و با توجه به اینکه چند سالی است از این فاجعه زیست محیطی(زوال بلوط) می‎گذرد اما متأسفانه سرعت عملکرد مسئولین نسبت به این پدیده بسیار پایین بوده است.

این کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست گفت: اکنون پدیده خشکسالی در زاگرس روند پیش‎رونده‎ای دارد که مسئولین و محققین باید با توجه به سرعت اشاعه این پدیده مخرب در جنگل‎ها، مدیریت زمان را در رأس دستورکار خود قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha