• جمعه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 93021207716

امنیت فضای مجازی کشور در هفته گذشته

از دستگیری برای توهین تا خالی کردن حساب پدر

از دستگیری برای توهین تا خالی کردن حساب پدر

امروزه فضای مجازی و بویژه اینترنت گاهی به مکانی برای کسب درآمد و کلاهبرداری بسیاری از سودجویان تبدیل شده است. درهمین رابطه اتفاقاتی می‌افتد که توجه به آن‌ها می‌تواند جلوی سهل‌انگاری بسیاری از کاربران را بگیرد.

امروزه فضای مجازی و بویژه اینترنت گاهی به مکانی برای کسب درآمد و کلاهبرداری بسیاری از سودجویان تبدیل شده است. درهمین رابطه اتفاقاتی می‌افتد که توجه به آن‌ها می‌تواند جلوی سهل‌انگاری بسیاری از کاربران را بگیرد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) پلیس فتا در هفته گذشته افراد بسیاری را دستگیر کرد که علت دستگیری آن‌ها انجام خلاف در محیط فضای مجازی کشور بوده است.

در همین رابطه در هفته گذشته فردی که به‌علت حسادت، در فضای مجازی به یکی از شهروندان توهین کرده بود شناسایی و به دستگاه قضایی تحویل شد. ماجرا از توهین در نظرات وبلاگ خانمی آغاز شد که برای پیگیری این موضوع به دستگاه قضایی کشور مراجعه کرده بود. حال پرونده این فرد تشکیل و برای اعمال قانون به مراجعه بالا دستی تحویل داده شده است.

مواظب کارت خود باشید

در اتفاقی دیگر حساب پدر خانواده بوسیله یک دسیسه خانوادگی خالی شده بود. پدر خانواده برای پیگیری این موضوع با مراجعه به پلیس فتا شهرستان رباط کریم از دریافت پیامک‌های برداشت از حساب بانکی‌اش خبر داد. در نهایت مشخص شد برداشت‌های غیرمجاز توسط شاگرد و دو تن از اعضای خانواده شاکی صورت پذیرفته است. شاگرد شاکی که خواهر زاده اوست، رمز دوم کارت عابر بانک وی را به کمک دو تن از اعضای خانواده‌اش به دست آورده و از طریق اینترنت حساب پدر بخت برگشته را خالی کرده است.

هکرهایی که در دام افتادند

دو هکر هم که هرکدام به شیوه خاص خود اقدام به دزدی می‌کردند توسط پلیس فتا به دام افتادند. در همین رابطه فردی که با هک سرویس ADSL از آن بصورت غیرمجاز استفاده می‌کرد، توسط ماموران پلیس فتای شناسایی و دستگیر شد.

داستان از آن‌جایی شروع می‌شود که نماینده شرکت اینترنتی مورد نظر به پلیس مراجعه کرده و اعلام می‌کند که فردی درحال سواستفاده از سرویسس‌ ADSL این شرکت است. این هکر که تاکنون 22 میلیون و 942 هزار ریال از سرویس خدمات اینترنتی این شرکت بطور غیرمجاز استفاده کرده، توسط کارشناسان پلیس فتا شناسایی و ضمن هماهنگی با مراجع قضایی در اقدامی غافلگیرانه دستگیر شد.

این فرد در اظهارات خود گفته که به دلیل اختلافات شخصی با این شرکت خدماتی و سلب نمایندگی این شرکت که در اختیار وی بوده و با هک سایت آن توانست ضمن بررسی آدرس و ایمیل افراد این شرکت به پورتال اکانت‌ها دسترسی پیدا کند و از اکانتی که تخفیف 100 درصدی داشته استفاده کرده است. پلیس در این رابطه هشدار داده که در زمان استفاده از اینترنت به میزان استفاده خود از این شبکه و مبلغ خرج شده آن توجه کنید.

اما هکر دوم وضعیتش کمی با مورد قبلی تفاوت دارد. این فرد توسط ایمیل یکی از دوستان قربانی اطلاعات شخصی وی را دزدیده است. پلیس در رابطه با این فرد اعلام کرده که هکرها که با دسترسی به ایمیل و اطلاعات شخصی شهروندان آنان را مورد تهدید و اخاذی قرار می دادند، با انجام اقدامات فنی و پلیسی فردی به نام "ف – ر" را به اتهام هک سیستم‌های رایانه‌ای شناسایی کردند.

متهم در تحقیقات و بازجویی‌های فنی پلیس ضمن اقرار به بزه انتسابی در اعترافات خود به پلیس عنوان کرد که ابتداً ایمیل یکی از دوستان شاکی را هک کرده و سپس از آن طریق اطلاعات شاکی را بدست آورده و اقدام به تهدید و اخاذی از شاکی کرده است.

در این زمینه بهتر است از بازکردن ایمیل های ناشناس خودداری کرده و رمز ایمیل خود را به صورت کامل و ترکیبی از حروف و اعداد قرار دهید و از در اختیار قرار دادن رمز ایمیل به افراد ناشناس خودداری کنید.

شارژهایی که هیچوقت سه برابر نشدند

اخاذی در فضای مجازی نیاز به علم چندان خاصی ندارد، این موضوع را این فرد که توسط وعده افزایش سه برابری شارژ ایرانسل کلاه بسیاری از کاربران را برداشته است به اثبات رساند. در همین رابطه مدیر و گرداننده وبلاگی که به فریب کاربران با ترفند افزایش شارژ خط ایرانسل به میزان سه برابر، اقدام می‌کرد شناسایی و دستگیر شد. این فرد توانسته با استفاده از این روش چیزی در حدود 200 هزار تومان از کاربران شارژ تلفن همراه دریافت کند.

دزدهای ایستاده در صف بانکداری الکترونیکی

در همین رابطه چندین فقره پرونده از دادسرا به پلیس فتا ارجاع شد و دادخواهی تعدادی از شهروندان با هویت معلوم مبنی بر اینکه از حساب اینترنتی آنان به صورت غیرمجاز برداشت شده، موضوع به صورت ویژه در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

با پیگیریهای پلیس و کارآگاهان پنج نفر شامل سه مرد و دو زن از سارقان اینترنتی حساب شناسایی شده و با هماهنگی مقام قضایی به دام افتادند. آن‌ها صراحتاً به جرم خود و اینکه با سوءاستفاده از غفلت صاحبان کارت بانکی و بدست‌آوردن رمز اینترنتی آنان حسابشان را به صورت غیرمجاز خالی کرده‌اند، اعتراف کردند.

برای افزایش امنیت بهتر است کاربران اطلاعات مهم کارت بانکی خود نظیر (شماره حساب، شماره کارت، رمز اینترنتی، 2 CVV) را در اختیار دیگران قرار ندهند و رمز خود را روی کارت بانکی الصاق نکنند، تا امنیت حساب بانکی آنها به مخاطره نیافتد.

مراقب سایت‌های کلاهبردار باشید

"در مسابقه هفت میلیونی همراه اول شرکت کنید" بهانه برای بدست آوردن اطلاعات کاربر و نفوذ به حساب بانکی او بوده است. در رابطه با این پرونده پلیس فتا اعلام کرده است: با تلاش کارشناسان سایبری پلیس فتا استان، سرنخ هایی از کلاهبرداری اینترنتی بدست آمد و علی رغم از دسترس خارج کردن صفحات اینترنتی جعلی، مجرم با استفاده از تبحری که در کلاهبرداری اینترنتی داشت بازهم صفحات جدید در اینترنت بوجود می‌آورد و با ارسال پیامک انبوه به شهروندان، پیشنهاد برنده شدن هفت میلیون تومانی همراه اول را به شهروندان می‌داد.

این ترفند توسط 13 سایت jayeze.tk ،jayeze.net ،jayeze1.com ،mihanpay.net ،mihanpay.org ،hedye1.com ،sharj021.com ،kart3.com ،Kart7.com ،bank7.org ،bank27.com ،bank28.com ، ebank9.com صورت می‌گرفت. سپس با دعوت کاربر به درگاه جعلی و ساختگی بانک ملت به اطلاعات بانکی افراد و رمز دوم آنها دسترسی پیدا کرده و حساب آن‌ها تحت هجوم قرار می‌داد.

با توجه به شگرد کلاهبردار و سرنخ‌های بدست آمده کارشناسان پلیس فتا این مجرم سابقه دار را که مردی 23 ساله بود در استانی واقع در مرکز کشور شناسایی کردند. با هماهنگی قضایی صورت گرفته مجرم که مبلغی بالغ بر چند میلیارد تومان از شهروندان خراسانی کلاهبرداری کرده بود توسط پلیس در استان مورد نظر دستگیر شد. این مجرم با سوء استفاده از 100 سیم کارت اعتباری به صورت دوره ای شهروندان هر استان را در کشور مورد هدف کلاهبرداری خود قرار داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha