• دوشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 93021509735
  • منبع : نمایندگی فارس

بیماری کورونا چالش امسال حج تمتع ‌

بیماری کورونا چالش امسال حج تمتع ‌

ایسنا/فارس رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت بر اجرای طرح انطباق پزشکان کاروان‌ها و انجام و ثبت معاینات اولیه زائران پیش از موعد اعزام در حج تمتع 93 تأکید کرد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت بر اجرای طرح انطباق پزشکان کاروان‌ها و انجام و ثبت معاینات اولیه زائران پیش از موعد اعزام در حج تمتع 93 تأکید کرد.

به گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، دکتر سیدعلی مرعشی در همایش نمایندگان استانی مرکز پزشکی حج و زیارت در شیراز با اشاره به سیاست‌های جدید این مرکز گفت: مطابق با الگوی پیشین که تا دو سال گذشته اجرا می‌شد،‌ هر کاروان اعزامی از ایران به حج تمتع‌، از یک پزشک برخوردار بود اما با کاهش سهمیه‌های حج از سوی دولت عربستان سعودی، کاهش سهمیه‌های پزشکان اعزامی نیز اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح انطباق در هر هتل یک پزشک زن نیز حاضر خواهد بود، گفت: با حضور پزشک زن، زنان حاضر در سفر امکان دسترسی به پزشک همجنس را خواهند داشت.

این مقام مسئول اضافه کرد: یکی دیگر از سیاست‌های مورد تأکید مرکز پزشکی حج و زیارت در حج تمتع سال جاری،‌ انجام و ثبت کامل و دقیق معاینات اولیه زائران پیش از موعد اعزام است که این مسأله موجب اطلاع پزشکان از تاریخچه بیماری زائران، ‌آگاهی از بیماری‌های خاص آنها،‌ اعتیاد و ... خواهد شد.

او همچنین بر گزینش و چینش نیروهای کادر پزشکی حج تمتع 93 براساس تدین،‌ تخصص و تجربه تأکید و اضافه کرد: انتخاب پزشکان براساس نمرات ارزشیابی انجام شده در سال‌های گذشته است.

مرعشی با بیان اینکه هدف ما از اعزام پزشکان،‌ ارائه خدمات حداکثری به زائران است، ‌توصیه‌هایی نیز به زائران در خصوص رعایت بهداشت فردی به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار و انجام مناسک حج با سلامت کامل ارائه و اضافه کرد: زائران حج تمتع 93 بویژه افراد کهنسال از راهپیمایی‌های طولانی و تماس مستقیم با دیگر زائران در مراکز تجمع خودداری کنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت همچنین از رایگان بودن خدمات بهداشتی و درمانی در حج تمتع به روال سال‌های گذشته خبر داد و گفت: این خدمات شامل معاینه،‌ بستری،‌جراحی و ... در بیمارستان‌های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در مکه و مدینه و بیمارستان های عربستان سعودی است.

لزوم استفاده از پزشکان مجرب در حج تمتع 93

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت نیز در این همایش با اشاره به چالش‌های پیش رو در حج تمتع سال‌های گذشته از قبیل تب دره ریفت و آنفلوآنزای خوکی، چالش مطرح امسال را بیماری کورونا ( mers-corona ) عنوان و اضافه کرد: براساس آمارها بیش از 400 نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند و از این تعداد، 320 مورد در کشور عربستان گزارش شده است، اما خوشبختانه در مورد ابتلای زائران ایرانی به این بیماری گزارشی تاکنون نداشته‌ایم.

دکتر عادل مقصودی‌نژاد در همین خصوص تاکید کرد: اما با این وجود پزشکان حج باید نهایت سعی و تلاش خود را در ارائه توصیه‌های لازم به زائران و آموزش بهداشت فردی به آنها به‌کار گیرند.

مقصودی‌نژاد با تاکید بر استفاده از پزشکان مجرب در حج تمتع امسال، گفت: امسال از بین 60 نفر از پزشکان خانم، 45 نفر در هتل‌های محل استقرار زائرین ایرانی در مکه و مابقی در مدینه منوره مستقر می‌شوند.

وی رعایت بهداشت فردی زائرین را بسیار مهم دانست و از توزیع لوح‌های فشرده آموزشی در این زمینه خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha