• دوشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 93021510011
  • منبع : نمایندگی البرز

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز:

برنامه‌ای برای واگذاری کاخ مروارید به بخش خصوصی نداریم

برنامه‌ای برای واگذاری کاخ مروارید به بخش خصوصی نداریم

ایسنا/البرز مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز از رایزنی با معماران و طراحان کاخ شمس برای مرمت این بنای تاریخی خبر داد .

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز از رایزنی با معماران و طراحان کاخ شمس برای مرمت این بنای تاریخی خبر داد .

ابوالفضل عبیدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(‌ایسنا)، اظهار کرد: در جلسه عالی شورای شهرسازی دوشنبه هفته گذشته البرز، تغییر کاربری و احداث واحدهای مسکونی در کاخ مروارید ملغی و در نهایت 30 هکتار از این بنای تاریخی به میراث فرهنگی واگذار شد‌.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر وضعیت این بنای تاریخی به هیچ وجه مناسب نیست و بخش‌های زیادی از این کاخ تخریب شده و به مرمت کامل نیاز دارد‌.

عبیدی خاطرنشان کرد: با توجه به بخش‌های تخریب شده این بنا، به نظر می‌رسد بودجه استانی برای مرمت وبازسازی این کاخ کافی نباشد و بنابراین می‌بایست اعتباری از ردیف بودجه‌ای بناها و باغ‌های تاریخی کشور به این مجموعه تخصیص یابد‌.

وی ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته رایزنی‌هایی با معماران و طراحان اصلی این کاخ، آقایان عامری، کمونه و خسروی صورت گرفته و بنا شده از توانایی سازندگان اصلی این بنا در مرمت و بازسازی آن استفاده شود‌.

و‌ی ادامه داد: متأسفانه تصاویر و اطلاعات موجود در خصوص شکل ظاهری و جزئیات پیش از تخریب این بنا در دسترس نیست و بنابراین از شهروندان البرزی می‌خواهیم در صورت در اختیار داشتن عکس و تصاویری از این بنا، اسناد مربوطه را به بخش مرمت اداره کل میراث فرهنگی تحویل دهند تا کارشناسان بتوانند بر اساس مدارک معتبر طرح مرمت وبازسازی کاخ شمس را تکمیل کنند.

عبیدی اضافه کرد: در حال حاضر مجموعه میراث فرهنگی برنامه خاصی برای واگذاری کاخ مروارید به بخش خصوصی ندارد و تمرکز خود را بر آغاز برنامه مرمت این بنا گذاشته است‌.

این مسئول تصریح کرد: مرمت یک عمل تجدید شونده است و در طول زمان باید به صورت مداوم تکرار شود و به این شکل نیست که این کاخ پس از اتمام مرحله نخست بازسازی دیگر به مرمت نیاز نداشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز در پایان گفت: میزان اعتبار لازم برای اتمام طرح مرمت و بازسازی این بنا تا تخمین قطعی ودرست میزان خسارات وارده امکان پذیر نخواهد بود‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha