• یکشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 93022113883
  • منبع : نمایندگی سمنان

درآمد سالانه هزار میلیارد ریالی از تولیدات لبنی و دامی عشایر سمنان

درآمد سالانه هزار میلیارد ریالی از تولیدات لبنی و دامی عشایر سمنان

ایسنا/سمنان مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: عشایر استان سمنان شامل یک ایل و 74 طایفه، دارای جمعیتی بالغ بر 14 هزار و 48 نفر و قریب به 3069 خانوار هستند که بر اساس سرشماری سال 1387، حدود 2.66 درصد از جمعیت کل استان سمنان را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: عشایر استان سمنان شامل یک ایل و 74 طایفه، دارای جمعیتی بالغ بر 14 هزار و 48 نفر و قریب به 3069 خانوار هستند که بر اساس سرشماری سال 1387، حدود 2.66 درصد از جمعیت کل استان سمنان را تشکیل می‌دهند.

حشمت‌الله جدیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه سمنان، افزود: جمعیت دامی عشایر استان سمنان نیز 968 هزار رأس است که در اثر زایش در این فصل به یک میلیون و 200 هزار رأس می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه سرانه دام خانوارهای عشایر استان سمنان 250 رأس است گفت: سرانه دام خانوار‌های عشایری در کشور چیزی حدود 112.7 رأس است.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان از درآمد 1200 میلیارد ریالی از تولیدات لبنی و دامی عشایر استان سمنان خبر داد و افزود: این رقم درآمد، مربوط به سال‌های گذشته بود و در حال حاضر که عشایر استان با تلفات دامی، کاهش وزن، کاهش شیردهی و خشکسالی مواجه هستند به مراتب تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: تولیدات لبنی و گوشتی عشایر استان سمنان به طور سالانه شامل 16 هزار و 199 تن محصولات لبنی و 6427 تن محصولات و فراورده‌های گوشتی (گوشت قرمز) است که در این بخش عشایر شهرستان مهدیشهر با بیشترین میزان تولید و عرضه رکورد دار هستند.

جدیدی با اشاره به آغاز کوچ بهاره عشایر استان سمنان گفت: عشایر برای تأمین علوفه مورد نیاز دام به ییلاق و قشلاق کوچ می‌کنند، مهمترین استقرارگاه‌های ییلاقی عشایر استان سمنان در کنار ارتفاعات سلسله کوه‌های البرز از گرمسار تا شاهرود شامل مناطق ییلاقی رامه، لزوره، سیاه آفتاب در گرمسار، خنار و آهوان در سمنان، ارتفاعات نیزوا، خوریه، جاشلوار و ییلاقات چاشم در مهدیشهر، مناطق ییلاقی کجین دشت، اسپیرو، بغنه و نمکه در دامغان و ییلاقات میغان، ابرسج، مجن و شاهکوه در شاهرود است.

وی افزود: مناطق ییلاقی عشایر استان سمنان در خارج استان نیز اطراف لاسم، پلور، فیروزکوه، اطراف سدلار، و ییلاقات لاریجان در تهران و مازندران را شامل می‌شود.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان خاطرنشان کرد: همچنین مناطق قشلاقی استقرار عشایر استان در مناطق جنوبی شهرستان‌های گرمسار، آرادان شامل روستاهای حسین‌آباد، فروان و مراتع نورالدین آباد، رمضان قره، مراتع جنوب شهرستان سمنان شامل شاه‌شیرین، چاه شم، حمیرد، کلاته اکرم و... ، مراتع جنوب دامغان شامل چاه پلنگ، یزدان‌آباد، خورس، خرگوشی و... مراتع جنوب شهرستان شاهرود نیز شامل طرود، بیارجمند، خوار توران، پل ابریشم است.

جدیدی از وجود بیش از4500 کیلومتر راه عشایری هم در ییلاق و هم در قشلاق استان سمنان خبر داد و گفت: بیش از 750 کیلومتر راه ایل رو نیز در استان سمنان وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر جهان در استان سمنان وجود دارد، و گفت: این مسیر کوچ رو عشایر، بالغ بر 1500 کیلومتر طول دارد و از مناطق عشایری استان سمنان، آغاز و تا شهرستان طالقان ادامه می‌یابد. عشایر استان‌هایی همچون سمنان، تهران و خراسان شمالی از این مسیر کوچ استفاده می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان ایل سنگسر را مهمترین ایل عشایری استان دانست و اظهارکرد: این مسیر کوچ به نام ایل سنگسر استان سمنان ثبت شده است.

جدیدی با اشاره به اینکه درصد باسوادی در جمعیت عشایری کشور 49.9 درصد است، گفت: درصد باسوادی عشایر استان سمنان 72.2 درصد است که نشان ‌دهنده سطح بسیار بالای سواد در بین عشایر استان سمنان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha