• سه‌شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93022315157
  • خبرنگار : 71191

توضیح رییس کاخ گلستان درباره محدودیت‌هایی که ایجاد شدند

توضیح رییس کاخ گلستان درباره محدودیت‌هایی که ایجاد شدند

ساخت فیلم یا سریال در بناها و کاخ‌های تاریخی کشور، در بیشتر موارد با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود، مشکلاتی که نتیجه‌ی آن، فرسایش تدریجی بناهای تاریخی است.

ساخت فیلم یا سریال در بناها و کاخ‌های تاریخی کشور، در بیشتر موارد با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود، مشکلاتی که نتیجه‌ی آن، فرسایش تدریجی بناهای تاریخی است.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استفاده از فضاهای کاخ گلستان به‌عنوان لوکیشن در سریال «معمای شاه»، پروژه‌ای بود که پس از چندماه، سرانجام 14 اردیبهشت‌ماه امسال در تالار تاج‌گذاری (تالار سلام یا اصلی) به پایان رسید. سپس چند روز زمان نیاز بود تا وسایل فیلمبرداری از تالار سلام بیرون برده شود. در این مدت، تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی که به کاخ گلستان آمدند، بدون دیدن تالار سلام این مجموعه‌ی تاریخی را ترک کردند.

در این‌باره، پروین ثقة‌الاسلام - رییس مجموعه‌ی کاخ گلستان - به خبرنگار ایسنا توضیح داد: عوامل فیلم‌برداری سریال «معمای شاه» که از بهمن‌ماه سال گذشته، کار فیلمبرداری در تالار تاج‌گذاری (سلام) کاخ گلستان را آغاز کردند‌، قرار بود تا 27 اسفندماه 1392 پلان‌های فیلمبرداری خود در این کاخ را بگیرند، اما موفق به انجام این کار نشدند. بنابراین قرار شد، ادامه‌ی کارشان پس از نوروز انجام شود؛ اما متأسفانه بدقولی شد و به جای آغاز کار پس از تعطیلات نوروز، این برنامه به سوم اردیبهشت‌ماه موکول شد. به همین دلیل، در نوروز 1393، شیشه‌های سکوریت را تا نخستین ستون تالار قرار دادیم و بازدیدکنندگان می‌توانستند تا یک‌سوم سالن جلو بیایند.

وی اظهار کرد: پس از حضور دوباره‌ی عوامل سریال «معمای شاه» در روزهای نخست اردیبهشت‌ماه، اعلام شد چون فقط پلان تاج‌گذاری شاه و فرح باقی مانده است، کارشان یک روزه به پایان می‌رسد؛ اما این برنامه نیز تا 14 اردیبهشت‌ماه ادامه داشت و پس از آن، در روزهای 15 و 16 اردیبهشت‌ماه، سرانجام آن‌ها وسایل‌شان را از کاخ بردند و از 17 اردیبهشت‌ماه، کار آماده کردن تالار اصلی برای حضور گردشگران آغاز شد.

او ادامه داد: 19 و 20 اردیبهشت‌ماه، تالار اصلی در حالت نیمه‌سامان‌دهی‌شده برای حضور گردشگران باز بود؛ ولی 21 اردیبهشت‌ماه از 9 صبح تا 17، سه نفر امین اموال‌، ‌دو مسوول موزه، پنج نفر کارگر و من، شیشه‌های سکوریت را سامان‌دهی کردیم و چیدمان موزه را تغییر دادیم. اکنون نیز وضعیت تالار تاج‌گذاری بسیار عالی است.

ثقة‌الاسلام با بیان این‌که عوامل سریال «معمای شاه» پس از پایان کارشان مولاژ «تخت نادری» را که تاج‌گذاری فرح روی آن انجام شده بود، به کاخ گلستان هدیه دادند، گفت: ساخت چنین فیلم‌هایی در کاخ‌ها و بناهای تاریخی کار بسیار مناسبی است، ولی مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این زمینه در نظر گرفته شود، انجام کارها در زمان خود است؛ وقتی به مسوولان کاخ اعلام می‌شود که یک فیلم به‌مدت 50 روز قرار است در بنایی تاریخی که گردشگران از آن دیدن می‌کنند، ساخته شود، با توجه به این‌که برنامه‌ریزی مشخصی برای سامان‌دهی، چیدمان اشیا و حضور گردشگران در آن کاخ‌ها باید انجام شود، کار گروه فیلمبرداری نیز در زمان مشخص‌شده باید به پایان برسد. در غیر این صورت، این بدقولی‌ها باعث ایجاد فرسایش در کاخ‌ها می‌شود. در واقع، باید برنامه‌ریزی برای انجام این‌گونه کارهای فرهنگی در میان مسوولان جا بیفتد.

مدیر مجموعه‌ی کاخ گلستان با بیان این‌که شخصیت‌های بازیگر زن در سریال «معماری شاه» که کفش پاشنه بلند می‌پوشیدند، موظف به چسباندن موکت به کف کفش‌های‌شان بودند و شخصیت‌های مرد نیز موظف بودند از روی موکت‌های پهن شده در کف تالار تاج‌گذاری حرکت کنند‌، ادامه داد: در زمان فیلم‌برداری تلاش کردیم از وارد شدن هر آسیبی به کاخ و تالارهای آن جلوگیری کنیم و حتا من و امین اموال‌ها هر روزه‌، تا پاین فیلم‌برداری که معمولا تا نیمه‌شب طول می‌کشید، در نقش محافظ آثار، در سالن فیلمبرداری حضور داشتیم.

ثقةالاسلام همچنین درباره‌ی گرفتن کمک از دفتر امور پایگاه‌های جهانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: براساس قوانین، یک سال پس از ثبت جهانی شدن هر بنای تاریخی، دفتر پایگاه‌ها می‌تواند به آن بنا کمک کند. درباره‌ی کاخ گلستان نیز، آن دفتر می‌تواند در تیرماه امسال به کاخ گلستان کمک کند تا مشکلاتی را مانند باز کردن دیگر فضاهای کاخ، نصب پرده روی ایوان‌های تخت مرمر و شمس‌العماره و برطرف کردن مشکلات در بخش تأسیسات برطرف کند.

به گزارش ایسنا، از سوی دیگر، به‌نظر می‌رسد کاخ گلستان به‌دلیل کمبود مراقب، با مشکلاتی مانند ورود گردشگران به «ایوان تخت مرمر» مواجه می‌شود یا احتمال دارد، پدیده‌ی زشت یادگاری‌نویسی روی دیوارهای این مجموعه‌ی ثبت جهانی رخ دهد. بنابراین برای جلوگیری از وارد شدن آسیب، نخست باید مشکل کمبود مراقب حل شود. مشکلی که هرچند مسوولان به آن اشاره نمی‌کنند، اما واضح است که در زمان پیک حضور گردشگران، یکی از دلایل با بسته بودن تالارهایی مانند «الماس»، «برلیان» و «مرمر» در مجموعه‌ی کاخ گلستان، همین مشکل است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha