• شنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

محققان کشف کردند: نشانه‌های آغاز اسکیزوفرنی از دوران جنینی

محققان موفق به کشف نشانه‌هایی از آغاز اسکیزوفرنی از دوران جنینی شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان، منطقه خراسان، در حال حاضر، محققان موسسه سالک در کالیفرنیا دریافتند سلول‌های عصبی پوست بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در مراحل اولیه نمو، رفتاری عجیب دارند. محققان با حمایت از این نظریه ، اعلام کردند اسکیزوفرنی از دوران جنینی آغاز می‌شود.

در مطالعات قبلی، محققان تنها قادر به مطالعه اسکیزوفرنی در مغز بیماران فوت شده بودند، اما تشخیص علت بیماری، از جمله سن، استرس، دارو یا مصرف مواد مخدر که می‌تواند موجب تغییر و آسیب مغز شود، برای آنان دشوار بود.

محققان با استفاده از فناوری سلول‌های بنیادی، قادر به مطالعه اسکیزوفرنی به شیوه‌ای جدید شدند. آنان مشاهده کردند تعدادی از سلول‌های مولد عصبی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی به طور قابل توجهی نسبت به افراد عادی متفاوت است. سلول‌های بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، فعالیت‌های عجیب و غریب در دو دسته از پروتئین و استرس اکسیداتیو به نمایش گذاشته بودند.

یافته‌ها حاکی از آن است که برخی اتفاقات در دوران بارداری می‌تواند منجر به اسکیزوفرنی شود و حتی ممکن است تا اوایل بلوغ ظاهر نشود.

محققان اظهار کردند: مادرانی که در دوران بارداری استرس شدید، عفونت و یا سوء تغذیه را تجربه کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر داشتن فرزند مبتلا به اسکیزوفرنی هستند. با این حال، دلیل این امر مشخص نیست.