• دوشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93022918536
  • خبرنگار : 90002

یادی از محسن فارسی در زادروزش

یادی از محسن فارسی در زادروزش

بیست و نهم اردیبهشت‌ماه زادروز محسن فارسی، نویسنده و مترجم کودکان و نوجوانان، است که در فاصله سال‌های 1292 تا 1366 با بازآفرینی و ترجمه آثار ادبی‌اش به ادبیات کودک و نوجوان جان بخشید.

بیست و نهم اردیبهشت‌ماه زادروز محسن فارسی، نویسنده و مترجم کودکان و نوجوانان، است که در فاصله سال‌های 1292 تا 1366 با بازآفرینی و ترجمه آثار ادبی‌اش به ادبیات کودک و نوجوان جان بخشید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود برآبادی - نویسنده ادبیات کودک و نوجوان - درباره محسن فارسی می‌گوید: اگرچه آثار محسن فارسی به لحاظ ویرایشی دارای اشکالاتی بود اما آنچه نام او را در جمع نویسندگان کودک و نوجوان ماندگار کرده است همت او برای احیای ادبیات کودک و نوجوان بود.

او افزود: محسن فارسی در زمره افرادی بود که با بازآفرینی و ترجمه متون ادبیات دیگر کشورها باعث شد تا بحث ادبیات کودک و نوجوان در دوره‌ای که به آن توجهی نمی‌شد مورد عنایت برخی از نشریات قرار گیرد. او در زمره افرادی بود که در سال 1320 در نشریاتی همچون ترقی و اطلاعات هفتگی صفحات ویژه‌ای را برای ادبیات کودک و نوجوان اختصاص می‌داد.

برآبادی گفت: در سال 1366 محسن فارسی در سکوت خبری جان داد. شاید یکی از دلایل این مسئله آن باشد که در آن زمان هنوز جو انقلاب و جنگ حاکم بود و فارسی شخصیتا آدمی گوشه‌گیر بود اما آنچه در آثار وی حائز اهمیت است تلاشش برای به رسمیت شناختن ادبیات کودک و نوجوان بود.

محسن فارسی در عراق زاده شد و پس از گذراندن دوره دبیرستان، به تنهایی به ایران آمد. در دانشسرای مقدماتی درس خواند و آموزگار شد. پس از چندی به دانشکده ادبیات رفت و دانش‌آموخته ادبیات فارسی شد. او در دوره‌ای دبیر انجمن بررسی و گزینش کتاب‌های درسی و سرپرست کمیته قیمت‌گذاری کتاب‌های درسی بود. در رادیو برای کودکان قصه می‌گفت و به گردآوری فرهنگ و ادبیات عامیانه نیز پرداخت. از آثار او در گستره ادبیات کودک می‌توان به «بز زنگوله‌پا» برگرفته از ادبیات عامیانه اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha