• دوشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93022918715
  • خبرنگار : 71342

یک مسوول مطرح کرد

خانه موزه‌ عزت‌الله انتظامی افتتاح نمی‌شود،اگر ...

خانه موزه‌ عزت‌الله انتظامی افتتاح نمی‌شود،اگر ...

مدیر شرکت توسعه فضاهای فرهنگی گفت: اگر آقای انتظامی روز 3 خرداد ماه در مراسم افتتاح خانه موزه‌اش حاضر شود این خانه موزه افتتاح خواهد شد، در غیر این صورت مراسم افتتاحیه برگزار نمی‌شود.

مدیر شرکت توسعه فضاهای فرهنگی گفت: اگر آقای انتظامی روز 3 خرداد ماه در مراسم افتتاح خانه موزه‌اش حاضر شود این خانه موزه افتتاح خواهد شد، در غیر این صورت مراسم افتتاحیه برگزار نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خلیل راحتی درباره برگزاری مراسم افتتاحیه خانه موزه عزت‌الله انتظامی توضیح داد: قرار بود این خانه موزه روز 27 اردیبهشت ماه افتتاح شود اما از آنجا که آقای انتظامی در بیمارستان بستری است‌، این برنامه به تاخیر افتاد. به هر حال رکن اصلی مراسم افتتاحیه حضور خود ایشان است و امیدواریم هفته بعد بتوانند در این برنامه حضور پیدا کنند.

این مسوول ادامه داد: ما روز شنبه سوم خرداد ماه را برای افتتاحیه این خانه موزه انتخاب کرده‌ایم و اگر آقای انتظامی آمد افتتاح می‌کنیم در غیر این صورت مراسم افتتاحیه برگزار نمی‌شود. اما از روز چهار خرداد ماه خانه موزه ایشان به بهره‌برداری می‌رسد.

او در پاسخ به پرسشی درباره مبلغی که برای خریداری خانه عزت الله انتظامی پرداخته شده و این شایعه که گفته می‌شود شهرداری مبلغی بیش از ارزش واقعی این خانه را پرداخت کرده‌، توضیح داد: بنده نمی‌توانم رقم مشخصی را اعلام کنم اما به هر حال پرداخت مبلغ با تایید دادگستری است و به دون نظر کارشناس رسمی دادگستری نمی‌توانیم هیچ خانه‌ای را خریداری کنیم. بنابراین اینکه گفته می‌شود قیمت بیشتری از ارزش واقعی خانه ایشان پرداخته‌ایم، شایعه است.

تئاتر شهر در تملک شهرداری نیست

در این نشست که به انگیزه بازدید از مجموعه نمایشی آیینی "صبا" برگزار شد،‌ رئیس شرکت توسعه فضاهای فرهنگی توضیحاتی درباره فعالیت‌های این شرکت و شهرداری ارائه کرد و درباره همکاری این شرکت برای بازسازی و حفاظت از مجموعه تئاتر شهر گفت: تئاتر شهر در تملک شهرداری نیست بنابراین شاید ما کمتر بتوانیم وارد مسائل آن شویم اما اگر خودشان تمایل داشته باشند، شهرداری حتما ورود می‌کند و برای ترمیم و بازسازی و حل مشکلات آن کمک می‌کند.

او درباره مجموعه‌ای که در کنار تئاتر شهر ساخته شده است، توضیح داد: مجموعه‌ای که در کنار تئاتر شهر ساخته شده، متعلق به شرکت ما نیست و در حالت کلی مسائل مجموعه تئاتر شهر که در محدوده چهارراه ولی‌عصر قرار دارد، به گونه‌ای است که باید نگاه تعاملی داشته باشیم زیرا این محدوده نیازمند مترو، مسجد و همین‌طور تئاتر است اما تاکنون کمتر کار تعاملی انجام شده است.

شهرداری وارد عمل می‌شود اگر ...

این مدیر شهرداری اضافه کرد:‌ اگر بهره‌برداری تئاتر شهر را به ما واگذار کنند، شهرداری وارد عمل می‌شود. منظور این نیست که خود شهرداری از این ساختمان بهره‌برداری کند زیرا تمام مجموعه‌هایی که ما از آنها بهره‌برداری می‌کنیم مانند موزه انتظامی و دیگر مکان‌ها، توسط هیأت امنا اداره می‌شود، یعنی شهرداری آن مجموعه را به هیأت امنا تحویل می‌دهد. از سویی دیگر، شکل بهره‌برداری از تئاتر شهر باید به گونه‌ای باشد که بتواند مسائل‌اش را حل کند نه اینکه هر سال نیازمند کمک‌های سالانه باشد.

راحتی همچنین اظهار امیدواری کرد: در دو سال آینده طرح توسعه تماشاخانه «سنگلج» به بهره‌برداری برسد.

رئیس شرکت توسعه فضاهای فرهنگی درباره ساخت سالن تئاتر و موسیقی توسط این شرکت توضیح داد: شهرداری بیشتر دوست دارد محرک باشد تا بخش خصوصی وارد کار شود. در چند سال اخیر ساخت سالن‌های سینما بویژه در منطقه غرب رشد زیادی داشته و امروز بخش خصوصی وارد کار شده است. در مورد تئاتر هم دو مجموعه تئاتر خاوران و مجموعه صبا در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. اما کم‌کم باید به این فکر باشیم که بخشی خصوصی وارد حیطه ساخت سالن تئاتر هم بشود. هر چند سالن تئاتر بسیار پرهزینه‌تر و متفاوت‌تر از سالن سینماست اما باید شرایطی فراهم کنیم که از جنبه اقتصادی برای بخش خصوصی توجیه داشته باشد.

او درباره تأخیر در افتتاح دو مجموعه صبا و خاوران توضیح داد: مشکلاتی به دلیل تحریم‌ها وجود داشت. این سالن‌ها از نظر زیرساخت‌ها تمام شده اما در واردات برخی اقلام با مشکل روبرو شدیم که امیدواریم زودتر گشایش حاصل شود و این مجموعه‌ها به بهره‌برداری برسند.

راحتی با ارائه توضیحاتی درباره ویژگی‌های فنی هر یک از این دو مجموعه افزود: این پروژه‌ها برای اولین‌بار است که اجرایی می‌شود، بنابراین طبیعی است گاه دچار مشکلاتی بشویم. سن و صحنه مجموعه «خاوران» متحرک است و مجموعه «صبا» حتی جایگاه تماشاگرانش هم متحرک است.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات هنرمندان درباره مجموعه تئاتر «خاوران» توضیح داد: نباید فکر کنیم تئاتر فقط باید در محدوده مشخصی ساخته شود بلکه باید دنبال مکان‌های دیگر هم باشیم. ضمن اینکه احداث یک مجموعه بزرگ نیازمند زمین کافی است و ما چنین زمینی را در بافت مرکزی شهر پیدا نمی‌کردیم. از سوی دیگر مطمئنیم با احداث بزرگراه امام علی(ع)، دسترسی به این مجموعه آسان‌تر شده است. اگر از نظر اقتصادی و اجرایی هم به موضوع نگاه کنیم، این منطقه انتخاب بدی نبود چون زمینش متعلق به شهرداری است.

موزه انتظامی چه تبلیغی برای ماست؟!

او در پاسخ به این پرسش که شهرداری در بحث خرید خانه هنرمندان بیشتر در پی تبلیغات و استفاده از چهره‌هایی مانند عزت‌الله انتظامی است که برایش بازتاب تبلیغاتی دارد، توضیح داد: موزه انتظامی چه تبلیغی برای ماست؟! شهرداری چه نیازی به تبلیغ دارد؟! اگر به دنبال تملک خانه هنرمندان هستیم باید تمایل خود آن‌ها را هم در نظر بگیریم. آقای انتظامی آرزو داشت خانه‌ای که 40 سال در آن زندگی کرده است، موزه شود و فیلم آن موجود است. اگر می‌خواستیم خانه هنرمندی را تملک کنیم آیا بزرگتر از آقای انتظامی داشتیم؟

به گفته راحتی، موزه انتظامی توسط هیأت امنایی مرکب از عزت‌الله و مجید انتظامی، ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر، اتابک نادری مدیر پیشین تئاتر شهر، بهروز غریب‌پور مدیر پیشین خانه هنرمندان و طراح و سازنده موزه انتظامی، مجید جوزانی مدیر پیشین خانه هنرمندان و نماینده‌ای از شرکت توسعه فضاهای فرهنگی اداره می‌شود.

رئیس شرکت توسعه فضاهای فرهنگی درباره فعالیت‌های این شرکت در حوزه تجسمی نیز گفت: چندین گالری احداث کرده‌ایم و ساخت چند گالری دیگر هم در دستور کار است.

راحتی در عین حال اضافه کرد: البته در این مدت کمتر به سمت ساخت گالری حرکت کرده‌ایم، اما برخی از مجموعه‌های هنری مانند تماشاخانه ایرانشهر سبب رونق فرهنگی محله شده و در این محدوده چندین گالری راه‌اندازی شده است.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره ساخت سالن برای گروه‌های موسیقی و ارکستر فیلارمونیک توضیح داد: با حضور آقای مختاباد -هنرمند موسیقی- در شورای شهر حتما این موضوع پیگیری می‌شود و امیدوارم 18 ماه آینده سالنی برای ارکستر فیلارمونیک به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: در حال حاضر سه منطقه را برای ساخت این سالن در نظر داریم. از سوی دیگر مشغول طراحی پروژه بین‌المللی تالار بزرگ تهران هستیم که نزدیک به 100 هزار متر مربع بنا دارد و شامل سال‌های تئاتر و موسیقی است.

به گزارش ایسنا،در ادامه این نشست خبرنگاران از مجموعه «صبا» بازدید کردند و دکتر مظفر سرمایه‌گذار پروژه صبا و دکتر احمدی آرشیتکت و طراح این مجموعه توضیحاتی درباره این مکان که قرار است به عنوان مجموعه‌ای برای اجرای نمایش‌های آیینی به بهره‌برداری برسد، ارائه کردند.

مظفر گفت: قرار است این مجموعه در حوزه اقتصاد هنر فعالیت کند به این معنا که 7هزار متر فضای فرهنگی در کنار 6 هزار متر فضای تجاری و 7 هزار متر پارکینگ فعال خواهد بود و چنین مجموعه فرهنگی و تجاری در خاورمیانه نداریم، ضمن اینکه این مجموعه ویژگی‌های فنی منحصر به فردی هم دارد.

او با ارائه توضیحاتی درباره معماری‌های عصر حاضر افزود: در معماری این مجموعه از عنصر آب استفاده می‌شود و به این ترتیب بازدیدکنندگان را به طبیعت برمی‌گردانیم.

سپس دکتر احمدی آرشیتکت و استاد دانشگاه با اشاره به موقعیت جغرافیایی این مجموعه گفت: وقتی چنین زمینی کنار خیابان اصلی شهر قرار می‌گیرد، این وسوسه وجود دارد که در این مکان ساختمانی ساخته شود که کاملا به چشم بیاید اما دغدغه کارفرمای پروژه، ایجاد فضایی آرام بود.

وی افزود: پیشنهاد من این بود که با الهام از نوع تئاتر حلقه، اولین تئاتر تجربی در ایران را راه‌اندازی کنیم که البته این مجموعه از نمایش‌های سنتی خودمان الهام گرفته است و همه چیز در این پروژه نمایان است به طوری که تماشاگران حتی می‌توانند آماده‌سازی بازیگران و هنرمندانی را که می‌خواهند نمایش اجرا کنند، هم ببینند.

احمدی خاطرنشان کرد: در ساخت این پروژه از یکسری نمادهای ایرانی و اسلامی مانند کشتی نوح، فرش سلیمان و خانه کعبه بهره گرفته‌ایم.

پس از این توضیحات حاضران از مجموعه "صبا" بازدید کردند و توضیحاتی تکمیل درباره ویژگی‌های فنی این مجموعه ارائه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۱۵:۵۰

خودشون که راضي نيستن اگه بزرگتر از ايشون نداريد لااقل قبل از بهره برداري دلشون رو بدست بياريد