• سه‌شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93023019168
  • خبرنگار : 71473

ناصر حسینی‌مهر به دنبال اجرای نمایش «بوف کور»

ناصر حسینی‌مهر به دنبال اجرای نمایش «بوف کور»

ناصر حسینی‌مهر کارگردان تئاتر از ارائه نمایشنامه «بوف کور» برای اجرا در مجموعه «تئاتر شهر» خبر داد.

ناصر حسینی‌مهر کارگردان تئاتر از ارائه نمایشنامه «بوف کور» برای اجرا در مجموعه «تئاتر شهر» خبر داد.

این کارگردان، نمایشنامه نویس و مدرس تئاتر در گفت‌و‌گویی با خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اجرای نمایش «بوف کور» توضیح داد:چند روزی است که نامه درخواست‌مان برای اجرای نمایش «بوف کور» صادق هدایت را به مدیریت جدید مجموعه تئاتر شهر ارائه دادیم و قرار است در روزهای آینده پاسخ درخواست ما داده شود.

وی ادامه داد: این اثر فارغ از همه حساسیت‌هایی که نسبت به آن وجود دارد به اعتقاد من دارای ظرفیت‌های بالای نمایشی است و اجرای نمایش‌هایی مثل این کار می‌تواند حرف‌های تازه‌ای برای تئاتر امروز ما داشته باشد.

این کارگردان درباره نوع نگاه و چگونگی پرداختش به این اثر اظهار کرد:در این نمایش به شخصیت صادق هدایت کاری ندارم بلکه قصد دارم داستان زندگی انسان تنها، متزلزل و رنجوری تصویر یا به عبارتی دیگر روانکاوی شود.

حسینی‌مهر همچنین اضافه کرد: من بارها گفته‌ام اعتقاد دارم که ما باید با انعطاف بیشتری نسبت به آثار مشاهیرمان برخورد کنیم و تعصباتی که سال‌هاست تبدیل به جِرم‌های بی‌دلیل در بدنه ادبیات و هنر ما شده است نباید باعث محرومیت در عرصه هنر شود.

کارگردان نمایش «هراکلس 5» با بیان اینکه امیدوار است پیش‌داوری‌ها نسبت به چنین اثری از بین برود، گفت: ما در این کار صرفا به جنبه‌های هنری اثر نگاه می‌کنیم. وظیفه ما تئاتر‌ی‌ها این است که این اشکال هنری را آشکار کنیم.

وی یادآور شد: من از 20 سال پیش که در آلمان زندگی می‌کردم روی وجوه نمایشی این داستان کار کردم و در بخش‌های مختلف از طراحی صحنه تا بخش‌های اجرایی را اتود زده‌ام. مطمئنا ما هم مثل کشورهای دیگر سبک‌های ادبی و هنری خاص خودمان را داریم. به طور مثال در «بوف کور» همه نشانه‌ها و سمبل‌های مختلفی از جمله درخت سرو، کوزه گلی، گل نیلوفر، جغد و قلمدان‌ عناصر نمایشی هستند که به فرهنگ و ادب ما تعلق دارند و آن‌ها در افسانه‌ها، موسیقی و نقاشی‌های مینیاتوری‌مان دیده می‌شود که البته هنوز در صحنه‌های تئاتری ما عینیت پیدا نکرده است.

این مدرس تئاتر با اشاره به نوع روایتش در این نمایش توضیح داد: به هیچ وجه قصد ندارم در نمایش «بوف کور» آن روایت متداول و کسالت‌آوری که در مورد این شاهکار به غلط بوجود آمده است را نشان دهم. روایت من در این کار یک روایت تفسیری از اسطوره‌ها است. سعی‌مان این است با رفتن به سمت این نمایشنامه تابوهای بی‌دلیلی که نسبت به آن بوجود آمده است را بشکنیم.

این کارگردان تئاتر همچنین درباره دلیل ارائه این نمایشنامه به مجموعه تئاتر شهر گفت: من تقاضای اجرای این کار را برای سالن «چهارسو» مجموعه تئاتر شهر داده‌ام، چرا که نمایش‌های من اشکال بصری زیادی دارد، پرتحرک است و روایت کمتر در آن وجود دارد.

حسینی‌مهر در پایان با بیان اینکه چهار سال در مجموعه تئاتر شهر نمایشی را به صحنه نبرده است، اضافه کرد: ما به دنبال اجرای این نمایش در سال جاری هستیم اما در هر صورت خانم مقتدی مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر، هنرمند و مدیر با تدبیر و با انعطافی هستند و به هر نحوی که ایشان تصمیم بگیرند ما بر مبنای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha