• شنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 93031004763
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

‌گزارشی از مراسم سالگرد شهادت «سیدحسین کزازی»

دومین همایش «کرمانشاه گلستان فرهنگ»، مقارن با نودمین سال شهادت سید حسین کزازی، ویژه‌ بزرگداشت دو شهید علم، شهید اسماعیل‌خان معاضد‌الملک و شهید سید حسین کزازی و 173 معلم شهید آموزش و پرورش استان کرمانشاه در تالار وحدت این دانشگاه برگزار شد.

دومین همایش «کرمانشاه گلستان فرهنگ»، مقارن با نودمین سال شهادت سید حسین کزازی، ویژه‌ بزرگداشت دو شهید علم، شهید اسماعیل‌خان معاضد‌الملک و شهید سید حسین کزازی و 173 معلم شهید آموزش و پرورش استان کرمانشاه در تالار وحدت این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، آیت‌الله آزرمی معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه در این مراسم که با حضور دکتر میرجلال‌الدین کزازی از استادان برجسته کشور، دکتر رحیمی زنگنه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی،تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه و جمعی از فرهنگ‌دوستان کرمانشاهی برگزار شد، اظهارکرد: موضوع این همایش، شهید و شهدای علم است که جایگاه رفیعی دارند. می‌توان گفت که اولین آینده‌پژوهان دنیا شهدا هستند، آنان در آینده زیسته‌اند و ره صد ساله را یک‌شبه رفته‌اند، کاری که ما قادر به انجام آن نیستیم.

آزرمی خاطرنشان کرد: شهدا زیسته‌اند و رفته‌اند اما چهره و نام و تلاش‌شان بر تابلوی استان کرمانشاه خواهد ماند و ما به مقام این بزرگواران احترام می‌گذاریم.

وی در ادامه گفت: ما در سرزمینی هستیم که سرزمین اسطوره‌هاست. پیکره‌ استان و ساختار زاگرس، قطعه‌ای از عجایب خلقت است. زیبایی‌های فراوانی دارد. مردان بزرگی داشته که در استواری مانند کوه بوده‌اند.

در ادامه این مراسم غلامرضا نوری‌علاء مدیرمسئول هفته‌نامه‌ نقدحال هم ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران گفت:از روزی که تصمیم گرفتیم برای این بزرگواران مراسم بزرگداشت بگیریم شروع به کاویدن در کتاب‌ها کردیم، اما متأسفانه به‌صورت پراکنده چند خطی بیشتر درباره‌ی این بزرگوران پیدا نکردیم و این ظلم بزرگی است که ما بزرگان خویش را نشناسیم. متاسفانه در رابطه با این شهدا در کتاب‌های تاریخ ما چیزی ننوشته‌اند و معلوم نیست که تاریخ‌نگاران ما چرا از شهدا و فرهنگ غنی شهادت دوری کرده‌اند، این سئوالاتی است که باید به دنبال پاسخ آن باشیم.

نوری‌علاء گفت: 96 سال از شهادت معاضدالملک و 90 سال از شهادت کزازی می‌گذرد و ما راجع به این عزیزان چیزی نمی‌دانیم و اثر مکتوبی در دسترس نیست.

این فعال فرهنگی استان کرمانشاه گفت: نکته‌ی تاسف‌بارتر در مورد زنان شهید فرهنگی است که هیچ عکسی از آنها در دسترس نیست و به جای عکس این شهیدان یک دسته گل گذاشته‌اند، در صورتی که ما شیرزنانی مانند فرنگیس حیدرپور داریم که با افتخار مجسمه‌اش در پارک شیرین قرار داده‌ایم و به او افتخار می‌کنیم.

در این مراسم همت‌علی اکرادی،حسین احمدی محجوب، حسن زنگنه، فریده دلاوری و ثریا صفری شعر خواندند و ماهی‌خان حیدری «ئایسان» سروده‌ی کردی خویش را در وصف مقام دو شهید علم به صورت «مور» برای حاضرین در جلسه قرائت کرد.

سیدحسین کزازی فرزند ارشد آقا سیّد حسن کزازی در کسوت اهل علم، علوم مقدماتی و سطح و خارج اصول و فقه را در محضر آیات عظام به پایان برد و به دریافت اجازۀ اجتهاد و روایت توفیق یافت.

او که دین و سیاست را جدا نمی‏دانست، پس از طی مبارزات دورۀ مشروطیت، همت خود را صرف فعالیت‏های سیاسی و اجتماعی و اعتقادی کرد.

وی در دوره‏های دوم و سوم به وکالت مجلس شورای ملی از طرف اهالی کرمانشاهان انتخاب شد.

در جنگ جهانی اول به عتبات رفت، سپس به اسلامبول و آلمان رهسپار شد و از آن‏جا به هندوستان رفت. سپس به ایران مراجعت نمود و از طرف وزارت معارف و اوقاف به ریاست اداره معارف و اوقاف کرمانشاه در آمد.

وی در اوضاع فرهنگی کرمانشاه نقش بسزایی داشت. او مدرسۀ نسوان (دخترانه) را در کرمانشاه افتتاح کرد و به همین جهت درصدد کشتن وی بر آمدند.سرانجام در سال1302شمسی به ضرب گلوله مضروب و فردای آن روز دارفانی را وداع گفت.

همچنین شهید میرزا اسماعیل خان معاضدالملک معروف به ادیب کرمانشاهی که فارغ‌‏التحصیل مدرسه دارالفنون بود در راه ترویج و پیشرفت فرهنگ ایران و ایرانی تلاش بسیاری کرد.

او نخستین کسی بود که مبادرت به تشکیل انجمنی از معاریف و فرهنگ دوستان در استان کرمانشاه کرد.میرزا اسماعیل خان معاضدالملک در دوره دوم مجلس شورای ملی نماینده مردم کرمانشاه بود.

روحشان شاد و یادشان گرامی.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha