• یکشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۰:۰۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93031105052
  • خبرنگار : 71191

این کوچه، بغض دارد!

این کوچه، بغض دارد!

میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه‌ی رضایی؛ اینجا حدود 250 سال است پابه‌پای آن‌ها که تاریخ‌ساز بوده‌اند، نفس کشیده و شاهد تغییرات و ساخت‌وسازها در زندگی مردم و خانه‌های آن‌ها بوده است.

میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه‌ی رضایی؛ اینجا حدود 250 سال است پابه‌پای آن‌ها که تاریخ‌ساز بوده‌اند، نفس کشیده و شاهد تغییرات و ساخت‌وسازها در زندگی مردم و خانه‌های آن‌ها بوده است.

این کوچه، سال‌ها پابه‌پای «محمد میرزا کاشف‌السلطنه» زندگی کرده و این روزها مانند درختان سربه فلک کشیده‌ی خانه، سکوت دارد و بغض. انگار می‌ترسد، باز هم مهمانی ناخوانده از راه نرسیده، چشم به زمین خانه‌ی «پدر چای ایران» داشته باشد و باقی‌مانده‌ها‌یش را بکوبد و مانند دیگر همسایه‌ها، برج بسازد.

مسدود کردن ورودی خانه

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اوایل اسفندماه سال گذشته بود که خبر رسید، خانه‌ی «پدر چای ایران» در مدت دو سال غارت شده و با حذف و برداشتن همه‌ی تزیینات و کاشی‌کاری‌ها از سراسر خانه، قصد تخریب آن را دارند. خانه‌ای که گفته می‌شود «محمد میرزا کاشف‌السلطنه» مشهور به «پدر چای ایران» نخستین واردکننده‌ی چای به ایران، در آن زندگی کرده و حالا با صدای هر کلاغی که در حیاط خانه پرواز می‌کند، بر خود می‌لرزد.

به‌نظر می‌رسد،‌ کاشی یا آجر حتا اگر ارزشمند و قدیمی باشد، برای کسانی که می‌خواهند تاریخ و هنر ایران را به حراج بگذارند، تفاوتی ندارد، چون در مدت 5 / 1 ماه گذشته و با وجود هشدارهای داده‌شده درباره‌ی وضعیت این بنا، باقی‌مانده‌های خانه نیز آسیب دیده و پنجره‌های بیرونی و در ورودی بنا هم به فهرست بخش‌های آسیب‌دیده اضافه شده‌اند.

خانه پدر چای ایران

این خانه تا قبل از وقوع انقلاب در مصر، به‌صورت اجاره‌ای در اختیار دفتر حافظ منافع مصر در ایران بود؛ اما پس از انقلاب مصر، این بنا تخلیه و متروکه شد و چند سال پیش، مالک خانه با هم‌دستی عتیقه‌فروشان محدوده‌ی خیابان شریعتی و منطقه‌ی شمیران، کاشی‌ها، درها و پنجره‌های باارزش، آیینه‌کاری‌ها و هر شیء ارزشمند به‌کار رفته در خانه را به‌وسیله‌ی تیشه و پتک کندند و با خود بردند و حالا بخشی از تزیینات و کاشی‌های این خانه‌ی ارزشمند و قدیمی در یکی از گالری‌های شمال تهران منتظر صاحبی جدید هستند.

هرچند با رسانه‌ای شدن شرایط این خانه، اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران که تا پیش از این به‌نظر می‌رسید، از وجود چنین بنایی اطلاع ندارد، از بررسی موقعیت خانه و انجام مقدمات کار برای ثبت آن در فهرست آثار ملی خبر داد، اما بعد از آن، هیچ خبری درباره‌ی ثبت ملی آن منتشر نشد.

تزیینات حراج‌شده در گالری

در وضعیت کنونی، حتا اگر حرف سازمان میراث فرهنگی نداشتن اعتبار برای تملک خانه باشد، دست‌ کم می‌تواند به اعلام آمادگی «شاهرخ فرخ ابراهیمی» که خود را از نسل سوم نوادگان «کاشف‌السلطنه» می‌داند، برای کمک به حفظ خانه توجه کند.

ابراهیمی 20 اسفندماه سال گذشته به خبرنگار ایسنا گفت: «کاشف‌السلطنه» فقط به من و خانواده‌ی من متعلق نیست. هرچند از نظر ژنتیک و علاقه‌مندی‌ام به این حوزه، دوست دارم در این زمینه کاری کنم؛ ولی برای به نتیجه رسیدن این کار باید همه دست به دست هم دهیم. نخست باید با سازمان میراث فرهنگی ارتباط برقرار کنیم. سپس با همکاری این سازمان و شهرداری می‌توانیم مراسمی داشته باشیم و از علاقه‌مندان به حوزه‌ی میراث فرهنگی و آثار تاریخی برای خریدن خانه و آثار قرارگرفته‌ی آن در گالری‌ها، از مردم کمک بگیریم.

او یادآوری کرد: از زمان انتشار خبر «غارت آثار خانه پدر چای ایران» بسیاری از کارشناسان و حتا متخصصان حوزه‌های مختلف در مقالات مختلف، بر لزوم حفظ و نگهداری این خانه‌ی تاریخی و آثار آن تأکید کرده‌اند.

انتهای پیام

خانه‌ی پدر چای ایران

خانه‌ی پدر چای ایران

خانه‌ی پدر چای ایران

موقعیت هوائی خانه پدر چای ایران

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha