• دوشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۰:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93031205841
  • خبرنگار : 71191

اداره میراث فرهنگی تهران از شهرداری خواست

تخریب خانه «پدر چای ایران» را متوقف کنید

تخریب خانه «پدر چای ایران» را متوقف کنید

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: در مکاتبه با شهردار منطقه‌ی 1 تهران، توقف تخریب خانه‌ی منسوب به «پدر چای ایران» خواسته شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: در مکاتبه با شهردار منطقه‌ی 1 تهران، توقف تخریب خانه‌ی منسوب به «پدر چای ایران» خواسته شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاشی‌کاری‌ها و ملحقات نفیس خانه‌ی «محمد میرزا کاشف‌السلطنه» مشهور به «پدر چای ایران» (نخستین واردکننده‌ی چای به کشور) از حدود دو سال پیش و در غفلت مسوولان ذی‌ربط غارت شده‌اند. از حدود 5 / 1 ماه پیش نیز مالک جدید بنا، با قرار دادن یک ایرانیت به جای ورودی خانه باعث تصور این اتفاق شده که پروسه‌ی تخریب این خانه‌ی تاریخی به‌زودی آغاز خواهد شد.

سپیده سیروس‌نیا در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: دفتر نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری منطقه‌ی شمیرانات وظیفه‌ی پیگیری شرایط این خانه را برعهده گرفته و اکنون در حال مکاتبه با شهرداری منطقه‌ی 1 تهران است.

او با بیان این‌که مالک بنا از حدود یک‌ماه قبل در حال رفت‌و‌آمد به اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران است، ادامه داد: با توجه به اسنادی که مالک بنا ارائه کرده، او این خانه را دی‌ماه 1392 خریده است. آن زمان تقریبا همه‌ی تزیینات اصلی بنا حذف شده بودند. این تزیینات قابل حمل و نقل و فروخته شدن بودند.

معاون میراث فرهنگی استان تهران با بیان این‌که در زمان مالک کنونی نیز برخی آینه‌کاری‌ها در این خانه تخریب شده‌اند، اظهار کرد: از مالک بنا خواسته شده است تا مستندنگاری مورد نیاز برای طرح در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران را ارائه کند.

به گزارش ایسنا، سبک احداث ساختمان اولیه‌ی خانه‌ی «پدر چای ایران» مشابه کاخ احمدشاهی و موزه‌ی آبگینه است و در آن از آجرهای منقوش پیش‌ساخته برای آرایش بیرونی نمای ساختمان استفاده شده و کاشی‌های قرار‌گرفته در حیاط نیز شبیه کاشی‌های کاخ گلستان هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha