• دوشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93031909942

رییس سازمان حفظ نباتات:

برای مبارزه با ملخ مجبور به سمپاشی شیمیایی هستیم

برای مبارزه با ملخ مجبور به سمپاشی شیمیایی هستیم

رییس سازمان حفظ نباتات در مورد مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه بقایای سموم شیمیایی موجود در مراتع منجر به مرگ و میر گسترده زنبورهای عسل شده است، گفت: ما تنها در مورد مبارزه با ملخ مجبوریم پیش از ورود این حشره به عرصه‌های زراعی و باغی، در مراتع با آنها مبارزه کنیم.

رییس سازمان حفظ نباتات در مورد مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه بقایای سموم شیمیایی موجود در مراتع منجر به مرگ و میر گسترده زنبورهای عسل شده است، گفت: ما تنها در مورد مبارزه با ملخ مجبوریم پیش از ورود این حشره به عرصه‌های زراعی و باغی، در مراتع با آنها مبارزه کنیم.

به گزارش ایسنا، محمد علی باغستانی میبدی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات وظیفه‌ای در بحث باقیمانده کود و نیترات در محصولات کشاورزی و جالیزی ندارد، اظهار کرد: وظیفه این سازمان در زمینه آفت‌کش‌های شیمیایی است، در حالی که نیترات موجود در محصولات جالیزی در محدوده کود و عمدتا کودهای ازت قرار دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس ماده 28 آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ نباتات پایش بقایای سموم در محصولات کشاورزی بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

باغستانی ادامه داد: نه تنها این مشکل باید در زمینه محصولات صادراتی برطرف شود بلکه ابتدا باید به مردم خود حساسیت داشته باشیم و به سلامت جامعه خود فکر کنیم.

وی افزود: علاقمند هستیم که با وزارت بهداشت در زمینه رفع این مشکل همکاری کنیم.

رییس سازمان حفظ نباتات در مورد مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه بقایای سموم شیمیایی موجود در مراتع منجر به مرگ و میر گسترده زنبورهای عسل شده است گفت: در مراتع به صورت گسترده از سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود و تنها در مورد مبارزه با ملخ به ناچار مجبوریم پیش از ورود این حشره به عرصه‌های زراعی و باغی ، در مراتع با آنها مبارزه کنیم.

باغستانی ادامه داد: در مبارزه با ملخ ما به صورت دسته‌ای کانون کوبی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری شرایط اقلیمی در مناطق جنوبی سبب افزایش جمعیت ملخ مهاجر (ملخ دریایی) شد، اضافه کرد: در همین راستا سازمان حفظ نباتات اقداماتی را در جهت جلوگیری از گسترش ملخ در جاسک انجام داد و در حال حاضر نیز همکاران ما در منطقه جازموریان با این حشره مبارزه می‌کنند.

باغستانی افزود: در صورتی که اقدام به کانون کوبی نکنیم این ملخ‌ها به پاکستان می‌روند که طبق قوانین بین‌المللی ما نباید اجازه حرکت این حشره را از کشور خود به کشورهای دیگر بدهیم.

وی اضافه کرد: طی سال جاری ما در استان گلستان حدود 40 هزار هکتار مبارزه با ملخ مراکشی داشتیم و در استان خراسان شمالی نیز همچنان درگیر این مبارزه هستیم.

باغستانی ادامه داد: همچنین این مبارزه در استان اردبیل نیز انجام شد.

رییس سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: در صورتی که ما مبارزه با ملخ را در مراتع انجام نمی‌دادیم به طور قطع باید در اراضی کشاورزی در سطح گسترده‌تری مبارزه شیمیایی می‌کردیم. بدین معنا که ما میان بد و بدتر مجبور به انتخاب روش بد شدیم و چاره دیگری هم نداشتیم.

باغستانی افزود: بنده نمی‌توانم موضوع مرگ و میر زنبورها به دلیل باقی‌مانده سموم در مراتع را به طور کامل رد کنم ممکن است این اتفاق در مواردی رخ داده باشد چرا که ما برای مبارزه با آفات مجبور به استفاده از سموم هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha