• سه‌شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 93032010371
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ویژگی‌های مبتلایان به اسکیزوفرنی از نوع "کاتاتونیک"

ویژگی‌های مبتلایان به اسکیزوفرنی از نوع "کاتاتونیک"

یک روان شناس بالینی گفت: بی‌حرکتی به صورت بهت زده و خیره کننده از علائم بیماران مبتلا به کاتاتونیک است.

یک روان شناس بالینی گفت: بی‌حرکتی به صورت بهت زده و خیره کننده از علائم بیماران مبتلا به کاتاتونیک است.

محمد یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه اختلال روانی کاتاتونیک یکی از انواع بیماری‌های اسکیزوفرنی است، اظهار کرد: به این اختلال روانی، اسکیزوفرنی کاتاتونیک گفته می‌شود.

وی افزود: افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کاتاتونیک علاوه بر اینکه ملاک‌های تشخیصی کلی برای اسکیزوفرنی را برآورده می‌کنند به اختلالی دچار هستند که ویژگی آن آشفتگی روانی – حرکتی است.

یعقوبی با بیان اینکه مهم‌ترین علامت اسکیزوفرنی‌ها توهم و هذیان است، افزود: تکلم آشفته که از این شاخه به آن شاخه می‌پرد و به مقصد خاصی نمی‌رسد از دیگر مشخصه‌های بیماران اسکیزوفرنی و بی حرکتی به صورت بهت زده و خیره کننده از علایم بیماران مبتلا به کاتاتونیک است.

وی با بیان اینکه افکار و رفتار آشفته از دیگر علایم بیماران اسکیزوفرنی است، ادامه داد: اسکیزوفرنی چهار نوع بیماری پارانویید، آشفته، نامتمایز و کاتاتونیک را شامل می‌شود.

این روان شناس بالینی به علت اختلال روانی کاتاتونیک اسکیزوفرنی اشاره کرد و گفت: مشکلات روحی اغلب به چهار دسته تقسیم می‌شود که شامل عوامل "زیستی، محیطی و ارثی"، عوامل "روانی که به دوران کودکی و نحوه رابطه مادر و فرزند مربوط می‌شود"، "مسایل اجتماعی مانند فقر، بیکاری و اعتیاد" و "فاکتور معنویات" است، البته عوامل ارثی بیشترین تاثیر را در بروز مشکلات روحی دارد.

یعقوبی در خصوص اینکه آیا این بیماری شایع است، اضافه کرد: در گذشته بیماری کاتاتونیک نسبتا شایع‌تر بود، اما در حال حاضر با روی کار آمدن داروها و تشخیص به موقع بیماری از پیشرفت آن جلوگیری شده و بیماران کمتری از نوع کاتاتونیک داریم.

وی با بیان اینکه درصد ابتلا به بیماری کاتاتونیک تقریبا در هر دو جنس به یک صورت است و تفاوتی زیاد ندارد، اضافه کرد: البته خانم‌ها بیشتر دچار افسردگی می‌شوند، اما در بیماری‌های اسکیزوفرنی و به ویژه نوع کاتاتونیک هر دو جنس به یک اندازه به این بیماری مبتلا می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha