• پنجشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 93032211686
  • خبرنگار : 71145

محکومیت بین‌المللی گروگان‌گیری شهروندان ترکیه در موصل به دست داعش

محکومیت بین‌المللی گروگان‌گیری شهروندان ترکیه در موصل به دست داعش

شورای امنیت تسلط اعضای گروه دولت اسلامی در عراق و شام موسوم به داعش را بر چند شهر شمال عراق محکوم کرد.

شورای امنیت تسلط اعضای گروه دولت اسلامی در عراق و شام موسوم به داعش را بر چند شهر شمال عراق محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، شورای امنیت ضمن محکوم کردن حملات اعضای داعش به شهرهای شمالی عراق خواستار آزادی فوری گروگان‌های ترکیه شد که اعضای داعش در شمال عراق آنها را به گروگان گرفته‌اند.

شورای امنیت در بیانیه‌ای که ویتالی چورکین، رئیس دوره‌ای شورای امنیت آن را قرائت کرد، اعلام کرد: پیشنهاداتی برای اقدامات احتمالی علیه دولت اسلامی در عراق و شام وجود دارد که احتمالا در نشست امروز (پنجشنبه) شورا درباره عراق مطرح خواهد شد.

در این راستا بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز وحدت در جامعه جهانی را در قبال اوضاع کنونی عراق خواستار شد.

سخنگوی بان کی مون در بیانیه‌ای اعلام کرد: دبیرکل سازمان ملل از جامعه جهانی خواسته است با عراق در رویارویی با خطر امنیتی علیه این کشور همبستگی خود را اعلام کند.

بان کی مون در بیانیه‌ای خشونت و اقدامات تروریستی در عراق را محکوم کرد و رویارویی با آن را خواستار شد و گفت: نباید اجازه داده شود دموکراسی در این کشور تهدید شود.

از سوی دیگر جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما شدیدا نگران اوضاع نابسامان امنیتی در عراق هستیم.

وی افزود: واشنگتن محموله‌هایی از تجهیزات نظامی را طی سال 2014 به دولت عراق فرستاد و آموزش نیروهای امنیتی را افزایش داد و با رهبران عراق در سراسر این کشور در راستای ارائه واکنش هماهنگ همکاری می‌کند و آماده ارائه حمایت‌های بیشتر به دولت عراق برای مبارزه با تهدید احتمالی داعش هستیم.

آمریکا همچنین آزادی گروگان‌های ترکیه در عراق را خواستار شد.

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد: آمریکا اقدامات داعش را در عراق محکوم کرده و خواستار بازگرداندن فوری خانواده‌های ترکیه و آزاد سازی آنهاست.

در همین راستا جان کری، وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با احمد داوود اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود به بررسی اوضاع امنیتی عراق پرداخت.

یک مقام امنیتی عراق به اسکای نیوز اعلام کرد: آمریکا پیشنهاد انجام عملیات هوایی محدود را به مقرهای داعش در موصل داده است.

این منبع اعلام کرد: آمریکایی‌ها همچنین به عراق پیشنهاد حمایت لجستیکی دادند که منجر به تضمین اجرای فوری قراردادهای سلاح و حمایت اطلاعاتی می‌شود.

همچنین سفیران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) عصر چهارشنبه نشست فوق العاده‌ای را بنا به درخواست ترکیه با هدف بررسی اوضاع شمال عراق برگزار کردند.

افراد مسلح داعش کنترل بخش‌هایی از شمال عراق را به دست گرفته و 80 شهروند ترکیه‌ای در موصل را به گروگان گرفتند.

یک مسئول ناتو اعلام کرد که ترکیه هم‌پیمانان دیگر خود را در جریان اوضاع شهر موصل و گروگان‌گیری شهروندان ترکیه از جمله کنسول این کشور قرار داده است.

این مقام ناتو افزود: حملات داعش تهدیدی خطرناک علیه امنیت و ثبات عراق و منطقه است و ناتو هیچ درخواست کمکی را از سوی مسئولان عراق دریافت نکرده است.

از سوی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب در بیانیه‌ای مشترک بعد از نشست خود در آتن پایتخت یونان از گروه‌های سیاسی عراق خواستند در برابر تندروها وحدت خود را حفظ کنند.

در این بیانیه از تمامی گروه‌های دموکراتیک در عراق خواسته شده است برای غلبه بر چالش امنیتی این کشور با یکدیگر متحد شوند.

ترکیه هشدار داده بود که اگر کسی شهروندان این کشور را مورد آزار و اذیت قرار دهد انتقام آنها را خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha