• شنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93032412846
  • خبرنگار : 71191

در نشست معاون میراث فرهنگی مطرح شد

پرونده «هیرکانی» گره سیاسی دارد/دو پرونده میراث طبیعی جدید مطرح شدند

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید کرد: تا وقتی مسأله‌ی سیاسی جنگل‌های «هیرکانی» برطرف نشود، پرونده‌ی آن را برای ثبت در فهرست میراث جهانی ارائه نمی‌کنیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید کرد: تا وقتی مسأله‌ی سیاسی جنگل‌های «هیرکانی» برطرف نشود، پرونده‌ی آن را برای ثبت در فهرست میراث جهانی ارائه نمی‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایران تهیه‌ی نخستین پرونده‌ی طبیعی خود را برای ثبت در فهرست میراث جهانی از سال 1385 آغاز کرد؛ در تیرماه آن سال، دولت جمهوری آذربایجان ثبت جنگل «هیرکانی» را به مرکز میراث جهانی یونسکو پیشنهاد کرد، ولی ‌یونسکو و اتحادیه‌ی جهانی حفاظت از آثار طبیعی، با تأیید اهمیت این جنگل و با اشاره به فرامرزی بودن آن، درخواست کردند تا این جنگل به‌عنوان یک اثر طبیعی مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان از سوی دو کشور برای ثبت به یونسکو ارائه شود.

این در حالی است که با گذشت حدود هشت سال و اظهار نظرهایی که در این مدت از سوی مسوولان میراث فرهنگی مبنی بر دشواری‌های پیش روی این پرونده برای جهان شدن مطرح شده، هنوز پرونده‌ی هیرکانی به یونسکو ارائه نشده است.

در این‌باره، محمدحسن طالبیان - مسوول تهیه‌ی پرونده‌های ثبت جهانی ایران - در آخرین اظهار نظرش، اعلام کرد: تا وقتی مسأله‌ی سیاسی در این زمینه برطرف نشود‌، پرونده‌ی هیرکانی را برای ثبت ارائه نمی‌کنیم. بخشی از جنگل‌های هیرکانی در ایران و بخشی در کشور جمهوری آذربایجان است. با توجه به این‌که قرار است این پرونده به‌صورت مشترک ارائه شود، باید در تهیه‌ی پرونده، عدالت برقرار باشد؛ اما جمهوری آذربایجان نه نام تاریخی‌اش را قبول دارد، نه این‌که نام «ایران» در عنوان پرونده، در جایگاه نخست قرار گیرد. بنابراین تا زمانی که آن‌ها مسائل ما را نپذیرند و ایران نتواند در پرونده، مدیریت داشته باشد، این مشکل حل نمی‌شود.

او درباره‌ی مشکلاتی که برای جنگل‌های حرا در زمان ثبت جهانی رخ داد، گفت: در آن زمان که پرونده ارائه شد، همه‌ی دستگاه‌ها همگرا نبودند. اکنون نخست باید دستگاه‌های مختلف حضور داشتند و تکلیف‌ها در این زمینه روشن باشد تا بتوانیم آن پرونده را ارائه کنیم.

معاون میراث فرهنگی اظهار کرد: من همیشه غصه‌ی میراث طبیعی را می‌خوردم، چون توجهی به آن نمی‌شد. به‌دنبال ایجاد همگرایی برای توجه بیشتر به میراث فرهنگی تفاهم‌نامه‌هایی با محیط زیست امضا کرده‌ایم که امیدواریم به این قضیه نیز هرچه زودتر برسیم.

مسوول تدوین پروند‌ه‌های ثبت جهانی که امروز در نشستی خبری سخن می‌گفت، در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره‌ی پرونده‌ی میراث طبیعی پیشنهادشده از سوی ایران برای ثبت جهانی در سال 2015 میلادی، گفت: «کلوت‌های شهداد» در بیابان لوت و منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی «ارسباران» دو نامزد ایران برای سال 2015 هستند. قرار است دو تیم متفاوت، مطالعه، بررسی و تهیه‌ی پرونده‌ی آن‌ها را آغاز کند. با توجه به این‌که پرونده‌ی میراث طبیعی باید تا اول فوریه 2013 روی میز یونسکو باشد‌، کار مطالعه‌ی این دو گزینه به‌صورت مجزا تا پایان تابستان انجام می‌شود. پس از آن، هر کدام از گزینه‌ها که با مشکل کمتری مواجه بود و می‌توانستیم روی جهانی شدن آن تمرکز کنیم، تهیه‌ی پرونده‌ی آن را ادامه می‌دهیم.

او در ادامه بیان کرد: همزمان با تهیه‌ی این دو پرونده، یک گروه فرهنگی نیز کار تهیه‌ی پرونده‌ی «قنات‌های ایران» را به‌عنوان منظر فرهنگی - طبیعی قنات‌ها در دست اجرا دارد.

در بخشی از این نشست، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی نیز با اشاره به این‌که پرونده‌ی منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی ارسباران و پرونده‌ی بیابان لوت که به‌عنوان آثار طبیعی در دست تهیه‌اند، تا کنون ثبت ملی نشده‌اند که باید این اقدام هرچه زودتر انجام شود.

به گزارش ایسنا، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین از اعلام آمادگی چهار کشور برای عضویت در پرونده‌ی میراث جهانی نوروز خبر داد.

طالبیان یادآوری کرد: در زمان تهیه‌ی پرونده‌ی نوروز به‌عنوان یک پرونده‌ی چندملیتی، هفت کشور با سرتیمی ایران، این پرونده را در فهرست میراث ناملموس ثبت کردند. پس از آن سه کشور به پرونده اضافه شدند و اکنون به‌دنبال درخواست‌های مکرر عراق و ترکمنستان برای اضافه شدن به پرونده‌ی نوروز، در حال ارزیابی آن‌ها برای اضافه کردن به پرونده هستیم. از سوی دیگر، کشورهای مغولستان و چین نیز درخواست اضافه شدن به این پرونده را دارند.

وی ادامه داد: اگر به درخواست کشورهای دیگر جواب ندهیم، آن‌ها معترض می‌شوند و خودشان یک پرونده‌ی مشترک در این زمینه تهیه می‌کنند. به همین دلیل، پس از به پایان رسیدن میراث ملموس در دوحه (کشور قطر) یک جلسه‌ی دیگر برای گرفتن تصمیم نهایی برگزار می‌شود.

او همچنین درباره‌ی پرونده‌ی چوگان، اظهار کرد: با برگزاری جلسات مشترکی که با فدراسیون چوگان و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشته‌ایم، قرار است نخست یک هماهنگ‌کننده یا سرپرست تیم برای تهیه‌ی این پرونده مشخص شود. پس از آن، کار تهیه‌ی پرونده آغاز می‌شود. قصد داریم هر زمان که پرونده آماده شد، آن را برای ثبت بفرستیم، چون تا چند سال دیگر، سهمیه‌ای نداریم و در صورت این کار نیز با توجه به نداشتن سهمیه‌ی ثبت تا چند سال آینده، قصد داریم از سهمیه‌ی کشورهای دیگر به‌صورت چندملیتی استفاده کنیم. تا کنون نیز تاجیکستان‌، پاکستان و عراق برای ارائه‌ی این پرونده با مدیریت ایران، اعلام آمادگی کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha