• یکشنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 93032513109
  • منبع : نمایندگی قزوین

باغستان‌های سنتی قزوین ثبت ملی می‌شوند

باغستان‌های سنتی قزوین ثبت ملی می‌شوند

ایسنا/قزوین مدیرعامل سازمان باغستان سنتی قزوین گفت:‌ باغستان‌های سنتی قزوین به منظور حفظ و احیا٬‌ ثبت ملی و جهانی می‌شوند.

مدیرعامل سازمان باغستان سنتی قزوین گفت:‌ باغستان‌های سنتی قزوین به منظور حفظ و احیا٬‌ ثبت ملی و جهانی می‌شوند.

حمید رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، اظهار کرد:‌ برای حفظ و احیای باغستان‌ها نیاز به دانش فنی در سطح جهانی داریم که با ثبت باغستان‌ها می‌توانیم از حمایت‌های ملی و جهانی در این زمینه بهره‌برداری کنیم.

وی افزود: ثبت ملی و جهانی باغستان علاوه بر کمک در حفظ و احیای آن می‌تواند به توریستی شدن شهر قزوین نیز کمک کند. با توجه به این‌که باغستان‌های سنتی مالکیت خصوصی دارند، با مدیریت صحیح و بررسی کارشناسی، می‌توان از نابودی باغستان‌ها جلوگیری کرد. در این میان مدیریت شهری باید در بخش گردشگری طبیعی از این فضاها استفاده کند.

مدیرعامل سازمان باغستان سنتی قزوین تاکید کرد:‌ ایجاد مسیرهای کنترل شده و اختصاص مسیری مشخص برای گردشگران و جلوگیری از ورود گردشگران از مناطق مشخص شده از ایجاد آسیب به باغستان‌ها جلوگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص باغستان‌های سنتی قزوین٬ پرونده‌ای در سازمان میراث فرهنگی تشکیل شده است. هم اکنون منتظر ثبت ملی و سپس ثبت جهانی این باغستانها هستیم.

رحمانی تصریح کرد:‌ تهیه و تدوین بانک ژن و ژن‌پلاس٬ یکی از کارهای ارزشمندی است که از سال گذشته با همکاری مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در حال انجام است.

وی تاکید کرد:‌ با توجه به اینکه باغستان سنتی قزوین در سال، 2 بار آبیاری می‌شود و سم‌پاشی در بین باغداران مرسوم نیست٬ بیشتر محصولات تولید شده این باغستان ارگانیک هستند. عمده تکثیر در باغستان‌های سنتی قزوین با بذر صورت می‌گیرد و این امر سبب ایجاد تنوع ژنتیکی می‌شود. تاکنون موفق به شناسایی تمام این ژنها نشده ایم که در صورت شناسایی و تهیه‌ی این بانک ژنی و ثبت جهانی از حق مالکیت آن بهره‌مند می‌شویم.

رحمانی خاطرنشان کرد: همه ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با محیط زیست برای توسعه و احیای باغستان باید با هم همراه باشند چرا که این امر با عزم ملی و مدیریت جهادی ممکن می‌شود.

وی یادآور شد: اطلاع رسانی در حوزه محیط زیست نباید تنها به هفته محیط زیست بسنده شود بلکه مجلات و روزنامه‌ها باید با اختصاص دادن ستونی خاص به محیط زیست، هر هفته در این زمینه اطلاع رسانی کنند که رسانه‌ها در اطلاع رسانی نقش مهمی برعهده دارند. در این میان باید تعادل را رعایت و از افراط و تفریط خودداری کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha