• یکشنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 93032513447
  • خبرنگار : 71129

طارق‌ الهاشمی:‌ تحولات عراق ناشی از بدرفتاری با سنی‌هاست نه عملیات داعش

طارق‌ الهاشمی:‌ تحولات عراق ناشی از بدرفتاری با سنی‌هاست نه عملیات داعش

معاون سابق و سنی رییس جمهوری عراق که از این کشور گریخته و در سال 2012 به مرگ محکوم شد، گفت: اقدامات شبه نظامیان در عراق و سپس تصرف موصل نباید از سوی گروه شبه نظامی دولت اسلامی شام و عراق (داعش) دیده شود بلکه این رخدادها ناشی از سرکوب و بدرفتاری با سنی‌ها در کشور است.

معاون سابق و سنی رییس جمهوری عراق که از این کشور گریخته و در سال 2012 به مرگ محکوم شد، گفت: اقدامات شبه نظامیان در عراق و سپس تصرف موصل نباید از سوی گروه شبه نظامی دولت اسلامی شام و عراق (داعش) دیده شود بلکه این رخدادها ناشی از سرکوب و بدرفتاری با سنی‌ها در کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، طارق‌ الهاشمی، معاون سابق و سنی رییس‌جمهوری عراق مدعی شد: دولت شیعه نوری‌ المالکی، نخست‌وزیر عراق جمعیت سنی‌ها را با هدف ریشه‌کنی حزب بعث در کشور آماج حملات خود قرار داده است. تاجران، دانش‌آموزان، دانشجویان، پزشکان و کارمندان مدنی سنی به شدت نظارت و کنترل می‌شوند، دفاتر آن‌ها و محل کارشان مورد تجسس قرار می‌گیرد، آن‌ها را بدون دلیل و ناعادلانه از کار بیکار می‌کنند و به حریم شخصی و خصوصی آن‌ها بی‌احترامی می‌کنند. سنی بودن با یک مظنون تروریستی بودن در عراق یکسان است. سیاست‌های ناعادلانه و نادرست المالکی باعث شده تا سنی‌ها به سمت گروه‌هایی شبیه به داعش سوق یابند. قوانین ضد تروریسم به صورت وحشیانه سنی‌ها، جوانان سنی و رهبران مذهبی و سیاسی آن‌ها را هدف قرار داده است. این اقدامات باعث رادیکالی شدن به ویژه جوانان سنی و سوق‌یافتن آن‌ها به سمت این‌چنین گروه‌هایی شده است.

طارق الهاشمی در ادامه ادعایش گفت: المالکی هم‌اکنون تلاش می‌کند تا عقاید عمومی را به واسطه مقصر جلوه دادن داعش در ناآرامی‌ها و باتلاقی که عراق در آن فرورفته، منحرف کند. اگرچه با به قدرت رسیدن داعش، این گروه نفوذ و قدرت خود را بر سایر مناطق عراق گسترش می‌دهد، اما ما نمی‌گذاریم که القاعده یا سایر گروه‌های مشابه از این انقلاب سوءاستفاده کرده و دستور کار خود را تحقق بخشند. ما یک دولت دموکراتیک و مدنی در عراق ایجاد می‌کنیم.

معاون سابق رئیس جمهوری عراق که به دلیل فساد و دست داشتن در حملات صورت گرفته در عراق از سوی دادگاه به صورت غیابی به مرگ محکوم شده، انتخابات پارلمانی عراق را که مورد تایید قرار گرفته زیر سئوال برد و افزود: در انتخابات تقلب شد و نتایج به نفع جنبش سیاسی شیعه اعلام شد و این روند باعث شده تا جمعیت سنی‌های عراق به این فکر بیفتند که قادر نیستند حقوق خود را از طریق سیاست به دست آورند! رخدادهای اخیر در عراق ناشی از پیامد سیاست‌های ناکارآمد و نزولی دولت بغداد است. هیچ‌کس به واقع نمی‌تواند راه پیش‌رو را ببندد.

وی که هم‌اکنون در ترکیه است، المالکی را به خاطر ایجاد یک "حکومت دیکتاتوری در عراق" در جریان هشت سال تصدی قدرت متهم می‌کند و ادامه می‌دهد: ما خواستار همبستگی و همکاری تمامی عراقی‌ها هستیم چرا که این رویکرد به نفع تمام گروه‌ها در کشور است اما این مساله به تامین شرایطی برای این گروه‌ها بستگی دارد تا آن‌ها بتوانند در شکوه و عظمت زندگی کنند.

طارق‌ الهاشمی پیش‌بینی کرد که "انقلاب اعراب سنی" به زودی به سایر استان‌های سنی‌نشین عراق سرایت کرده و حتی مخالفان شیعیان در جنوب علیه دولت مرکزی قیام می‌کنند!

وی درباره افزایش نفوذ و اهمیت ایران در خاورمیانه نیز به سخنان ملک عبدالله، پادشاه اردن در سال 2004 اشاره کرد که گفته بود: ایران سیاست‌ ایجاد یک "هلال شیعی" را در خاورمیانه دنبال می‌کند و این سیاست به نظر موفقیت‌آمیز است.

وی اظهار عقیده کرد: تاثیر ایران در عراق، سوریه و لبنان کاملا مشهود است. در لبنان، آن‌ها هم‌اکنون قادرند تا حتی رقابت انتخابات ریاست جمهوری را معلق کنند. ایران یک پیروزی را علیه رقبایش در خاورمیانه مدیریت کرد و به یک مشکل لاینحل برای منطقه بدل شده است!

معاون سابق رئیس جمهور عراق درباره فروش نفت به صورت مستقیم و بدون دخالت دولت مرکزی توسط کردهای مقیم شمال عراق نیز گفت:‌ کردهای ساکن شمال عراق با دورزدن دولت مرکزی، نفت را از طریق ترکیه می‌فروشند. من امیدوارم که سایر استان‌ها هم چنین کاری را انجام دهند. نفت بصره به صورت مخفیانه در خارج فروخته می‌شود در حالی‌که عراقی‌ها از آن بی‌اطلاع هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha