• دوشنبه / ۲ تیر ۱۳۹۳ / ۰۰:۲۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93040200713
  • خبرنگار : 71191

15 سال تلاش برای جهانی کردن «شهر سوخته»

15 سال تلاش برای جهانی کردن «شهر سوخته»

سرپرست کاوش‌های 15 سال گذشته در «شهر سوخته» گفت: ثبت جهانی «شهر سوخته» در فهرست میراث جهانی نتیجه و تلاش 15 سال کاری است که پس از انقلاب اسلامی در این محوطه‌ی تاریخی انجام دادیم.

سرپرست کاوش‌های 15 سال گذشته در «شهر سوخته» گفت: ثبت جهانی «شهر سوخته» در فهرست میراث جهانی نتیجه و تلاش 15 سال کاری است که پس از انقلاب اسلامی در این محوطه‌ی تاریخی انجام دادیم.

سیدمنصور سیدسجادی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اظهار امیدواری نسبت به حمایت بیشتر مسوولان از «شهر سوخته» پس از ثبت جهانی آن، اظهار کرد: چهار سال است که مطلقا هیچ عملیات کاوش و مطالعه‌ای در این محوطه انجام نشده است. اکنون پژوهشگاه و سازمان میراث فرهنگی به ما قول داده‌اند برای ادامه‌ی کار در این محوطه، از ما حمایت کنند. قرار است از هفتم مهرماه کاوش در «شهر سوخته» آغاز شود. البته برای این کار نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی هستیم.

او درباره‌ی ایرادهایی که پیش از این، کارشناسان ایکوموس جهانی به محوطه‌ی «شهر سوخته» گرفته بودند، بیان کرد: برخی ایرادها نسبت به «شهر سوخته» اصلا وارد نبودند، مانند بحث کاهگل کشیدن که به‌نظر می‌رسد، آن‌ها به قدمت این محوطه دقت نکرده بودند، چون اگر روی آثار کشف‌شده از کاوش‌ها، کاهگل کشیده نشود، باد و باران آن‌ها را از بین می‌برد. درباره‌ی موضوع عبور جاده از حریم «شهر سوخته» نیز قرار است هرچه زودتر اتوبان یا آزادراه در حال ساخت، جابه‌جا شود.

سیدسجادی بحث نصب دکل‌های برق در حریم «شهر سوخته» را ایراد دیگری دانست که می‌توان به این محوطه وارد کرد و گفت: از نقطه‌نظر مسائل علمی، هیچ ایرادی نتوانستند از اما بگیرند، چون گروه باستان‌شناسی «شهر سوخته» کار خود را به‌خوبی انجام داد.

وی با تأکید بر این‌که همه‌ی مسائل درباره‌ی «شهر سوخته» به کارشناسی که قرار بود در یونسکو از بحث‌های علمی این محوطه‌ی جهانی دفاع کند‌، توضیح داده شد، ادامه داد: کسانی که آن پرونده را خواندند، برای‌شان برخی مسائل کاملا روشن نبود؛ با این اقدام توانستیم قدم بزرگی در این زمینه برداریم.

او درباره‌ی اقداماتی که یونسکو برای «شهر سوخته» در آینده می‌تواند انجام دهد نیز گفت: باید یک برنامه‌ی وسیع و بلندمدت برای این اقدامات بنویسم و به پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ارائه کنم تا به یونسکو و سازمان‌های بین‌المللی فرهنگی ارائه شود.

کاوشگر «شهر سوخته» نداشتن کارشناس متخصص در برخی حوزه‌ها برای ادامه‌ی کار در این محوطه و همچنین نداشتن لوازم آزمایشگاهی مناسب را از جمله مشکلاتی دانست که یونسکو می‌تواند برای حل آن‌ها به ایران کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha