• دوشنبه / ۲ تیر ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 93040200930
  • خبرنگار : 90047

نکات کلیدی درباره تغذیه ورزشکاران در ماه مبارک رمضان

نکات کلیدی درباره تغذیه ورزشکاران در ماه مبارک رمضان

رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان فارس با اشاره به این نکته که نحوه تغذیه ورزشکاران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در ماه مبارک رمضان با هم تفاوت دارد، گفت: روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان هیچ تاثیری در افت عملکرد ورزشکاران ندارد.

رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان فارس با اشاره به این نکته که نحوه تغذیه ورزشکاران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در ماه مبارک رمضان با هم تفاوت دارد، گفت: روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان هیچ تاثیری در افت عملکرد ورزشکاران ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر احمدرضا حسام اظهار کرد: با توجه به این که در روزهای عادی سال وعده غذایی روزانه سه وعده است، در روزهای ماه مبارک رمضان تبدیل به دو وعده می‌شود که از لحاظ انرژی دریافتی تغییری حاصل نمی‌شود و تنها از لحاظ کمبود مواد قندی احتمال دارد برای ورزشکاران مشکل ایجاد کند.

وی در خصوص نیازهای بدن ورزشکار در این ماه اظهار کرد: نیازهای تغذیه‌ای که برای اکثر ورزشکاران وجود دارد بیشتر در مواد قندی و کربوهیدرات‌هاست که مقدار ذخیره آن‌ها در بدن محدود است و در مردم عادی که به صورت غیرحرفه‌ای ورزش می‌کنند، حداکثر میزان ذخیره این مواد ‌350 گرم است که البته به دلیل اینکه مغز انسان تنها مواد قندی مصرف می‌کند ممکن است ورزشکار با کمبود مواد قندی در بدن مواجه شود.

رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان فارس هم‌چنین بر استفاده از کربوهیدرات‌هایی چون ماکارونی، عسل، سیب زمینی و قند و شیرینی‌جات در فاصله بین سحر و افطار برای جبران کمبود مواد قندی تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: ورزشکاران که بعد از افطار تمرین می‌کنند باید پس از تمرین با مصرف مواد قندی از بروز یکسری مشکلات در بدن خود جلوگیری کنند.

حسام در خصوص میزان مصرف مایعات در بدن ورزشکاران در ماه رمضان گفت: در شرایط آب و هوایی معتدل میزان آب مورد نیاز برای بدن غیر ورزشکار ‌2/5 لیتر آب است که از این مقدار ‌35 گرم در بدن ساخته می‌شود و بقیه آن را باید از طریق مواد مصرفی به بدن وارد کرد.

وی اضافه کرد: ورزشکاران به دلیل داشتن فعالیت سنگین و تعریق زیاد باید با مصرف ‌یک و نیم تا دو لیتر آب یا مایعات شیرین به جز چای در ماه مبارک رمضان از بروز مشکلات جلوگیری کنند.

رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان فارس در پایان با تاکید کرد: پس از انجام فعالیت ورزشی تا زمانی که تشنه هستیم آب یا مایعات بنوشیم که البته مصرف مایعات با غلظت ‌5 درصد مواد قندی در حین تمرین و بعد از آن می‌تواند مفید‌تر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha