• چهارشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۳ / ۰۰:۲۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93041106329
  • خبرنگار : 71464

یک هنرمند مجسمه‌ساز:

از اثرم دزد دریایی ساختند!

از اثرم دزد دریایی ساختند!

یک هنرمند مجسمه‌ساز می‌گوید، عده‌ای اثر حجمی‌اش را که در سطح شهر نصب کرده‌ بود خراب کرده و از آن دزد دریایی ساخته‌اند.

یک هنرمند مجسمه‌ساز می‌گوید، عده‌ای اثر حجمی‌اش را که در سطح شهر نصب کرده‌ بود خراب کرده و از آن دزد دریایی ساخته‌اند.

حسین داوری‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در فراخوانی که سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سال 1389 برای تهیه‌ی مجسمه‌های شهری داده بود شرکت کردم و طرحم در این فراخوان پذیرفته شد. و به دنبال آن اثر حجمی ساخته شده و در پارک امید در منطقه‌ی 15 تهران نصب شد.

او افزود: این اثر حجمی مردی را نشان می‌دهد که روی یک نیمکت نشسته و خیابان را تماشا می‌کند. هنوز مدت زیادی از نصب اثر نگذشته بود که متوجه شدم آسیب دیده است و مردم روی آن رنگ پاشیده‌اند. اندکی بعد هم آن را به شکل یک دزد دریایی درآورده‌اند که روی یکی از چشم‌هایش یک چشم‌بند قرار گرفته‌است. دفعات بعدی که به مجسمه‌ام مراجعه کردم متوجه شدم که روی آن را کنده‌کاری هم کرده‌اند ولی چون جنس اثر مقاوم بود موفق نشده بودند که آن را تخریب کنند.

این هنرمند مجسمه‌ساز در پاسخ به این سؤال که علت اصلی آسیب دیدن مجسمه‌اش را چه می‌داند؟ بیان کرد: فکر می‌کنم درک عمومی مردم نسبت به مجسمه اندک است و احساسات درونی‌شان را روی اجسام سطح شهر خالی می‌کنند همان‌طور که صندلی‌های اتوبوس را خراب کرده، تلفن‌های عمومی را از کار می‌اندازند، مجسمه‌ها را تخریب می‌کنند.

او افزود: از نظر من این یک مساله‌ی فرهنگی است. مردم برای اموال عمومی که به خودشان تعلق دارد احترامی قایل نیستند و از خراب کردن آن‌ها به عنوان یک اعتراض استفاده می‌کنند و فکر می‌کنند اگر آن‌ها را خراب کنند به گروه خاصی اعتراض کرده‌اند.

داوری‌نژاد همچنین اضافه کرد: متأسفانه مردم با میراث فرهنگی هم برخورد مناسبی ندارند و ارزش‌گذاری نکردن مسؤولان روی میراث فرهنگی باعث شده که مردم هم ارزشی برای این آثار قایل نباشند. اکنون می‌بینیم که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دولت به بناهای تاریخی رسیدگی نمی‌کنند و مردم هم به تبع، در همچین وضعیتی آن‌ها را تخریب می‌کنند. به نظرم این موضوع نیاز به سختگری دارد.

او در پاسخ به این سؤال که چقدر اتفاقاتی که برای مجسمه‌اش افتاد را ایدئولوژیک قلمداد می‌کند؟ اظهار کرد: من اثری نداشتم که از نظر ایدئولوژیک برای عده‌ای مشکل ایجاد کرده باشد و بخواهند آن را خراب کنند. ولی دوستانی داشته‌ام که مجسمه‌شان شکلی خاص بوده و در جایی نصب شده که مورد پذیرش عموم واقع نشده است و بعد از مدتی اساساً کار کنده شده است.

«عکس خبر تزئینی است»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha