• یکشنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93041508608
  • خبرنگار : 71191

یک کارشناس:

وضعیت میراث فرهنگی همدان زیاد مناسب نیست

وضعیت میراث فرهنگی همدان زیاد مناسب نیست

مدیر اداره کل باستان‌شناسی همدان در سال‌های اول انقلاب معتقد است: وضعیت کنونی میراث فرهنگی استان همدان زیاد مناسب نیست و متأسفانه آن‌گونه که باید به این حوزه توجه نمی‌شود.

مدیر اداره کل باستان‌شناسی همدان در سال‌های اول انقلاب معتقد است: وضعیت کنونی میراث فرهنگی استان همدان زیاد مناسب نیست و متأسفانه آن‌گونه که باید به این حوزه توجه نمی‌شود.

پرویز اذکایی که بین سال‌های 1358 و 1389 به درخواست خود، مدیریت اداره کل باستان‌شناسی وزارت فرهنگ و هنر همدان را برعهده گرفت، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی وضعیت محوطه‌های تاریخی همدان در آن زمان، توضیح داد: با قبول درخواستم، یکسری اهداف و وظایف در آن حوزه تعریف شدند که با توجه به مدت زمان حضور کم من، موفق شدم اقداماتی در تپه‌ی هگمتانه انجام دهم و از تخریب آن جلوگیری کنم.

وی اظهار کرد: آن زمان، عده‌ای از مردم محلی با بلدوزر قصد تخریب تپه‌ی هگمتانه و برخی خانه‌های روی تپه را داشتند. از سوی دیگر، گروهی از مردم در حال ساخت‌وساز روی تپه و محوطه‌ی اطراف آن بودند که با تأمین اعتبار و خرید زمین معوض، این افراد به منطقه‌ای به نام «600 دستگاه» در همدان منتقل شدند و تپه‌ی هگمتانه برای کاوش تخلیه و آماده شد. هرچند متأسفانه تا زمان تخلیه‌ی کامل، دامنه‌ی جنوبی تپه تخریب و به ایستگاه مینی‌بوس تبدیل شد.

اذکایی که مدرک دکتری در رشته‌ی ایران‌شناسی از دانشگاه منچستر (انگلیس) دارد، گفت: با تخلیه‌ی تپه‌ی هگمتانه و کشیدن فنس در اطراف تپه، موفق شدیم این تپه را از تخریب‌های بیشتر نجات دهیم. بعد از حدود چهار سال نیز با تشکیل سازمان میراث فرهنگی، کاوش در این تپه‌ی تاریخی آغاز شد.

نویسنده‌ی کتاب «تاریخچه‌ی باستان‌شناسی همدان» ادامه داد: با تشکیل سازمان میراث فرهنگی و انتخاب شخصی به‌عنوان مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی همدان، به‌مرور توجه به میراث فرهنگی در این شهر گسترش یافت و افرادی که در سال‌های مختلف به‌عنوان مدیر این اداره وظیفه‌ی ثبت، ضبط و صیانت از میراث فرهنگی را برعهده گرفتند، کار خود را به‌خوبی انجام دادند؛ اما متأسفانه در دولت گذشته، یکی دو مدیری که به‌عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب شدند، صداقت و علم کافی در این حوزه را نداشتند. به همین دلیل، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به میراث فرهنگی در کل کشور و همچنین همدان وارد کردند.

اذکایی افزود: گاهی اقداماتی در حوزه‌ی میراث فرهنگی در همدان انجام می‌شود، یا طرح‌هایی برنامه‌ریزی می‌شوند که اصلا مناسب و در شأن این حوزه نیستند. با این وجود، با روی کار آمدن دولت «تدبیر و امید» امیدواریم بتوانیم در آینده‌ی نزدیک شاهد وضعیت بهتری برای میراث فرهنگی همدان باشیم.

به گزارش ایسنا، صندلی ریاست در اداره‌ی میراث فرهنگی استان همدان از یک سال پس از انقلاب اسلامی تا کنون، هشت رییس را به خود دیده است. نخستین متولی این پست در همدان «پرویز اذکایی» نسخه‌شناس و پژوهشگر همدانی بود که پس از انقلاب اسلامی به‌دلیل اهمیت زیاد این منطقه به‌عنوان مسوول حفاظت از آثار تاریخی همدان منسوب شد، تا پس از انقلاب و در اول تیرماه 1363 با همت مرحوم دکتر شیرازی، «ابراهیم حیدری» مسوول دفتر فنی میراث فرهنگی همدان شد. او تا سال 1367 این دفتر را سر پا نگه داشت و نخستین قدم‌ها را برای بهتر شدن وضعیت میراث فرهنگی در همدان برداشت. پس از آن و با انتقال «معاونت امور سیاحتی و زیارتی» در وزارت ارشاد به «سازمان ایرانگردی و جهانگردی» «سیدمحمد امینی» تا سال 1376 در این مسوولیت بود. پس از او هم «حبیب‌الله رشیدبیگی» از سال 1376 تا 1381 بر صندلی ریاست اداره میراث فرهنگی همدان تکیه زد. «فرهاد فرزانه» نیز از سال 1381 مسوولیت ایرانگردی و جهانگردی همدان را برعهده گرفت تا نیمه‌ی دوم سال 1386 که جای خود را به «اسدالله بیات» داد و در مهرماه 1391 این مسوولیت را به «علیرضا ایزدی» واگذار کرد، تا 31 خردادماه امسال که «ریحان سروش‌مقدم» بر صندلی ریاست میراث فرهنگی همدان نشست.

این رفت‌وآمدها هرچند به تعداد تودیع و معارفه‌های روسای برخی استان‌ها نمی‌شود، اما در همدان با توجه به مشکلات، تخریب‌ها و بی‌توجهی‌هایی که نمودار آن را می‌توان از روی اخبار منتشرشده در رسانه‌ها دریافت، جای تأمل دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha