• چهارشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93042514885
  • خبرنگار : 71191

تصحیح یک اشتباه توسط دیوان عدالت اداری

تصحیح یک اشتباه توسط دیوان عدالت اداری

خانه‌ی تاریخی «علیزاده» در تهران پس از حدود دو سال، یک‌بار دیگر با رأی دیوان عدالت اداری، در فهرست آثار ملی بازگشت.

خانه‌ی تاریخی «علیزاده» در تهران پس از حدود دو سال، یک‌بار دیگر با رأی دیوان عدالت اداری، در فهرست آثار ملی بازگشت.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حدود 9 سال پیش، خانه‌ی تاریخی علیزاده در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، ولی همسایه‌ی زمین در حال ساخت کنار این خانه‌ی تاریخی که قصد احداث آسمان‌خراشی را داشت، دو سال پیش با جا زدن خود به‌عنوان مالک، به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و گفت که تمایل دارد، خانه‌اش را از فهرست آثار ملی خارج کند. او با پیگیری این شکایت در دیوان عدالت اداری، خانه‌ی علیزاده را از فهرست آثار ملی خارج کرد.

وکیل مالک واقعی خانه‌ی تاریخی «علیزاده» - منوچهر عزیزی - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی روند پیگیری این موضوع، اظهار کرد: وقتی نامه‌ی خروج از ثبت خانه به مالک این بنای تاریخی رسید، نخست نسبت به این امر به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اعتراض و سپس به دیوان عدالت اداری درباره‌ی این اتفاق شکایت کردیم. ما با پیگیری‌های مداوم موفق شدیم، حکم خروج از ثبت این خانه‌ی تاریخی را برگردانیم و این بنا را دوباره به فهرست آثار ملی بازگردانیم.

او با تأکید بر این‌که مالک این خانه‌ی تاریخی بسیار علاقه‌مند بود که این بنا در فهرست آثار ملی باقی بماند، گفت:‌ در این پیگیری‌ها، متأسفانه هیچ ارگانی از ما حمایت نکرد و فقط موفق شدیم با همراهی رسانه‌ها، این اتفاق خوب را برای خانه‌ی تاریخی «علیزاده» رقم بزنیم.

عزیزی ادامه داد: پس از حدود هفت‌ماه پیگیری جدی و مدوام، رأی بازگشت خانه‌ی علیزاده به فهرست آثار ملی، قطعی و به مالک و من به‌عنوان وکیل مالک، ابلاغ شد.

وی همچنین درباره‌ی شکایت از مالک زمین در حال ساخت در 50 متری این خانه‌ی تاریخی که خود را به جای مالک خانه‌ی علیزاده در دیوان عدالت اداری معرفی کرد، افزود: اکنون که خانه‌ی علیزاده باز هم در فهرست آثار ملی قرار گرفته است، شکایتی از او نداریم.

وکیل مالک خانه‌ی تاریخی «علیزاده» پیش از این، درباره‌ی نوع کاربری‌ای که مالک این بنا تمایل دارد به این خانه بدهد، گفته بود، در مرحله‌ی نخست در سال 1388 قصد داشتیم این خانه را به رستوران سنتی اقوام و ملل تبدیل کنیم؛ اما پس از مدتی احساس کردیم که در شأن این خانه نیست که آن را به رستوران تبدیل کنیم. بنابراین تصمیم گرفتیم آن را به موزه - گالری تبدیل کنیم و تا کنون برای این تغییر کاربری، دومیلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.

خانه‌ی علیزاده در دوره‌ی پهلوی دوم ساخته شده و معماری آن شامل پنج مکعب است که روی یکدیگر قرار دارند؛ اما معماری این بنا به‌گونه‌ای است که از ورودی خانه فقط دو مکعب دیده می‌شوند. همچنین برج‌های ساخته‌شده در اطراف خانه‌ی تاریخی «علیزاده» حریم منظری این بنا را مخدوش کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha