• چهارشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93050100123

رییس کانون هماهنگی دانش و صنعت آفت‌کش‌ها:

سالانه حدود 25 هزار تن انواع سموم آفت‌کش در ایران مصرف می‌شود

 سالانه حدود 25 هزار تن انواع سموم آفت‌کش در ایران مصرف می‌شود

رییس کانون هماهنگی دانش و صنعت آفت‌کش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مصرف سالانه حدود 25 هزارتن انواع سموم آفت کش در ایران به عنوان اصلی ترین روش کنترل آفات خبر داد.

رییس کانون هماهنگی دانش و صنعت آفت‌کش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مصرف سالانه حدود 25 هزارتن انواع سموم آفت کش در ایران به عنوان اصلی ترین روش کنترل آفات خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر احمد حیدری در تبیین ضرورت ایجاد کانون هماهنگی دانش و صنعت آفت کش‌ها گفت: امروزه با وجود روش‌های مختلف برای کنترل آفات، استفاده از آفت کش‌ها دربسیاری ازکشورها ازجمله ایران به عنوان اصلی ترین روش کنترل آفات محسوب می شود. از یک سو ضرورت مصرف آفت‌کش‌ها و از سوی دیگر احتمال بروز مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی ناشی از مصرف آنها ایجاب می‌کند تا با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف تأثیر آنها، برنامه‌ریزی اصولی و مبتنی بر مبانی علمی از زمان ورود و تولید تا مصرف انجام شود. کانون هماهنگی دانش و صنعت آفت‌کش‌ها به دنبال نظام مندی و گسترش همکاری‌های بین مراکزتحقیقاتی، دانشگاهی و صنعت آفت‌کش‌های کشور است و این اقدام مهم را ازطریق هماهنگی‌های لازم بین تمام نقش آفرینان اصلی چرخه نوآوری در حوزه آفت‌کش‌ها صورت می‌گیرد.

عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور با بیان این که کانون آفت‌کش‌ها با تولیدکنندگان، واردکنندگان، کاربران آفت‌کش‌ها و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی سروکار دارد، اظهار داشت: ماموریت کانون هماهنگی دانش و صنعت آفت‌کش‌ها، زمینه‌سازی و ارائه راهکار به منظور توسعه دانش فنی و ارتقاء فرایند تولید و بهینه سازی صادرات، واردات، توزیع و کاربرد آفت‌کش‌ها درایران با رویکرد توسعه پایدار و لحاظ کردن جنبه های زیست محیطی و بهداشتی است.

وی خاطرنشان کرد: این کانون با هدف جمع‌آوری اطلاعات لازم درحوزه‌های مرتبط با آفت‌کش‌ها به منظور تدوین استراتژی، برنامه‌ریزی و بازنگری سیاست های موجود، توسعه دانش فنی و فناوری‌های نو درصنعت آفت‌کش‌ها متناسب با شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور، بهینه‌سازی فرایند تولید، صادرات و واردات آفت‌کش‌ها، بهینه‌سازی فرایند توزیع، کاربرد و مصرف آفت‌کش‌ها درکشور، اصلاح فرایند ثبت و تحقیقات مربوطه، کاهش پیامدهای سوء زیست محیطی و بهداشتی آفت‌کش‌ها، ارتقاء مهارت‌های تخصصی و شغلی برای تربیت نیروهای کار با توجه به نیاز حال و آینده، اصلاح قانون آفت‌کش‌ها با هدف تامین نیازهای کنترل آفات بر مبنای مصالح بهداشتی و زیست محیطی کشور درحال فعالیت است.

حیدری در خصوص برنامه ها و طرح های کلان مرتبط با آفت کش ها گفت: پیگیری مشکلات تولیدکنندگان سموم از لحاظ تأمین مواداولیه در ارگان‌های ذیربط (شرکت نفت و شرکت پتروشیمی و تشکیل نشست های تخصصی برای بررسی مشکلات)، پیگیری اصلاح تعرفه‌های مربوط به آفت‌کش‌ها با هدف توسعه صنعت آفت‌کش‌ها از طریق ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان سموم، بسترسازی به منظور عقد تفاهم نامه‌های همکاری علمی و پژوهشی بین مراکز علمی کشور و صنعت آفت‌کش‌ها ، تهیه کتاب «مجموعه قوانین و مقررات مربوط به آفت‌کش‌ها در کشور»، بررسی روش‌های ارزیابی مخاطرات کارخانجات تولید سموم و ارائه روش ارزیابی به سازمان حفاظت محیط زیست، ارائه پیشنهادات درخصوص تغییر سرفصل‌های علوم سم‌شناسی در کشور، برگزاری گردهمایی بررسی وضعیت سمپاش‌ها در کشور در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد:کانون‌ هماهنگی دانش و صنعت آفت‌کش‌ها پس از تائید برنامه راهبردی خود در راستای وظیفه اش، تصمیم گرفته است با برگزاری یک همایش، فضای مناسب جهت هم‌اندیشی و رایزنی صاحبنظران را فراهم کند تا زمینه اجرایی شدن نقشه راه «مدیریت و سامان‌دهی آفت‌کش‌ها در کشور» ایجاد شود.

حیدری خاطرنشان کرد: این همایش با هدف ارتقای ارتباط دانش و صنعت آفت‌کش‌ها، رسوخ دانش در صنعت آفت‌کش‌ها، بسترسازی و دستیابی به مزیت رقابتی در اقتصاد دانش بنیان صنعت آفت‌کش‌ها، هماهنگی، همکاری و همگرایی در میان دانشگاهیان و پژوهشگران، فناوران، صادرکنندگان و واردکنندگان، مصرف‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و صاحبان صنایع آفت‌کش‌ها و مسئولان دستگاه‌های حاکمیتی همچون سازمان حفظ نباتات، بسترسازی به منظور تبادل تجربیات تمام اقشار، دستگاه‌ها و بازیگران و دست‌اندرکاران آفت‌کش‌ها؛ تبیین و افزایش نقش، جایگاه و اثربخشی کانون هماهنگی دانش و صنعت آفت‌کش‌ها در محیط علم، فناوری و نوآوری کشور برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: همکاری با سازمان‌های ذیربط درخصوص تدوین دستورالعمل‌های لازم برای ثبت آفت کش‌ها با منشاء گیاهی، اجوانت‌ها، فرمون‌ها و غیره، با هدف ارتقاء کیفیت آفت کش‌ها و افزایش انگیزه تولیدکنندگان، بررسی شناخت مشکلات صنعت آفت‌کش‌ها و ارائه آنها به مراکز علمی و پژوهشی برای اجرای طرح های تحقیقاتی، بررسی موانع توسعه کیفی و کمی صنعت آفت کش‌ها و پیگیری به منظور حل معضلات از طریق سازمان های ذیربط از دیگر برنامه های کانون هماهنگی دانش و صنعت آفت کش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha