• چهارشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 93050100214
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

اختلالات روانی نوروتیک را بشناسید

اختلالات روانی نوروتیک را بشناسید

ایسنا/اصفهان یک روان شناس بالینی معتقد است: عوامل روانی دوران کودکی، عوامل اجتماعی مانند بیکاری، فقر و اعتیاد، عوامل زیستی و عوامل معنوی از جمله علت‌های بروز بیماری‌های روانی است.

یک روان شناس بالینی معتقد است: عوامل روانی دوران کودکی، عوامل اجتماعی مانند بیکاری، فقر و اعتیاد، عوامل زیستی و عوامل معنوی از جمله علت‌های بروز بیماری‌های روانی است.

محمد یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با بیان اینکه افراد با شخصیت نوروتیک زود رنج، حساس، افسرده و فاقد اعتماد به نفس هستند، اظهار کرد: استرس این افراد ناشی از فکر کردن به شرایط و مو قعیت‌هایی است که احتمال نمی‌رود رخ دهند، است.

وی با اشاره به اینکه استرس یکی از دلایل ایجاد وسواس است، افزود: تمام افراد در زندگی خود استرس را تجربه کرده‌اند اما افرادی که مبتلا به شخصیت نوروتیک هستند وسواس را به صورت بیمار گونه و در حد افراط انجام می‌دهند.

این روان شناس بالینی با بیان اینکه بیماری نوروتیک طیف وسیعی از علائم و بیماری‌ها را در خود جای داده است، اضافه کرد: ترس، نگرانی، وسواس و افسردگی از جمله علایم ابتلا به این اختلال است.

یعقوبی با بیان اینکه در علم روان شناسی اختلالات روانی به دوسته نوروتیک و سایکوتیک تقسیم می‌شوند، خاطر نشان کرد: بیمارانی که مبتلا به نوروتیک هستند را اصطلاحا روان رنجور و بیماران سایکوتیک را روان پریش می‌گویند.

وی، تفاوت میان دو دسته اختلالات را میزان آگاهی بیمار نسبت به بیماری خود دانست و ادامه داد: افرادی که روان رنجور هستند می‌دانند که بیمارند، برای نمونه فردی که وسواس در تمیز نگه داشتن وسایل دارد و این رفتار خود را باور می‌کند، روان رنجور است، اما افرادی هستند که به شدت وسواس دارند و با این وجود خود را وسواسی نمی‌دانند، روان پریش هستند.

این روان شناس بالینی ادامه داد: در اختلالات نوروتیک، فرد نسبت به بیماری خود آگاه است و از وجود بیماری رنج می‌برد، مانند وسواس از نوع خفیف، ترس و اضطراب که این قبیل بیماری‌ها برای جامعه بی خطر است اما اختلالات سایکوتیک با حالت‌های هذیان و توهم همراه است مانند بیماران اسکیزوفرنی که ممکن است برای جامعه خطرناک باشد.

یعقوبی، علت اصلی بروز بیماری‌های روانی را چهار علت عمده دانست و ادامه داد: عوامل روانی که به دوران کودکی روابط فرد با مادر برمی‌گردد، عوامل اجتماعی مانند بیکاری، فقر و اعتیاد، عوامل زیستی و ژنتیکی و عوامل معنوی از جمله علت‌های بروز بیماری‌های روانی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha