• جمعه / ۳ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۰:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93050300999
  • خبرنگار : 71191

معاون میراث فرهنگی استان تهران:

شهرداری پیش از تخریب خانه اتحادیه باید استعلام می‌گرفت

شهرداری پیش از تخریب خانه اتحادیه باید استعلام می‌گرفت

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به عملکرد شهرداری منطقه‌ی 12 تهران به‌دلیل استعلام نگرفتن از این اداره کل، برای انجام خاکبرداری توسط همسایه‌ی خانه‌ی اتحادیه اعتراض کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به عملکرد شهرداری منطقه‌ی 12 تهران به‌دلیل استعلام نگرفتن از این اداره کل، برای انجام خاکبرداری توسط همسایه‌ی خانه‌ی اتحادیه اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، 27 تیرماه امسال بخشی از دیواری که بین ساختمان قدیمی و جدید خانه‌ی اتحادیه بود، هنگام نخاله‌برداری فرو ریخت. شهرداری در این‌باره اعلام کرده که از این اقدام اطلاع نداشته است، اما اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نظر دیگری در این زمینه دارد.

سپیده سیروس‌نیا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تصاویر منتشرشده از تخریب دیوار کناری خانه‌ی تاریخی اتحادیه، اظهار کرد: آنچه در تصاویر دیدم، حضور لودر در حیاط خانه‌ی کناری اتحادیه و انجام عملیات جمع‌آوری نخاله و خاکبرداری در حیاط بود؛ اما جالب است که شهرداری برای این اقدام از اداره‌ی میراث فرهنگی استعلام نگرفته است.

او با اشاره به استعلام‌هایی که شهرداری منطقه‌ی 12 برای انجام هر عملیاتی در پلاک‌های بالاتر یا پایین‌تر این خانه از اداره‌ی میراث فرهنگی می‌گیرد، گفت: چرا شهرداری از اداره‌ی میراث فرهنگی برای این اقدام، آن‌ هم در بنایی که چسبیده به خانه‌ی اتحادیه است، استعلامی نگرفته است؟

وی ادامه داد: اگر براساس آنچه گفته می‌شود، قصد مالک فقط نخاله‌برداری در فضای داخلی حیاط خانه بوده، حضور لودر در آنجا به چه معناست؟ زمانی که لودر در چنین فضایی کار می‌کند، مسأله‌ی تخریب پیش می‌آید.

سیروس‌نیا اظهار کرد: آن‌ها نباید قبل از گرفتن مجوز، هیچ عملیاتی حتی خاکبرداری را در حریم درجه‌ی یک خانه‌ی اتحادیه انجام دهند.

او با تأکید بر وجود یکسری آثار معماری در خانه‌ی کناری بنای تاریخی اتحادیه، گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان تهران حتما پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهد و شهرداری منطقه‌ی 12 باید توضیحات لازم را در این‌باره ارائه کند.

به گزارش ایسنا، 31 تیرماه جلسه‌ای با حضور افرادی از خاندان اتحادیه و احمد حکیمی‌پور - رییس کمیته‌ی میراث فرهنگی شورای شهر تهران - در شورای شهر برگزار شد.

در این جلسه، حکیمی‌پور با بیان این‌که تخریب بخشی از خانه‌ی اتحادیه تصادفی نبوده است، گفت: مالک ساختمان تخریب‌شده ادعا کرده که بخشی از ملک خانه‌ی اتحادیه را خریده، بر این اساس می‌توانیم بگوییم که تخریب با نقشه انجام شده است.

البته این جلسه بدون حضور مسوولان اداره‌ی میراث فرهنگی برگزار شد. سیروس‌نیا درباره‌ی حضور نداشتن نماینده‌ی این اداره در جلسه‌ی یادشده به خبرنگار ایسنا گفت:‌ متأسفانه دعوت‌نامه برای حضور در این جلسه، ساعت 12:30 به‌دست ما رسید، در حالی که جلسه ساعت 12 در شورای شهر آغاز شده بود. به همین دلیل نتوانستیم در آن حضور داشته باشیم.

خانه - باغ اتحادیه، یکی از باقی‌مانده‌های باغ‌های بزرگ لاله‌زار در محدوده‌ی منطقه‌ی 12 شهر تهران است که 12 تیر سال 1384 در فهرست آثار ملی ثبت شد؛ اما درپی رسیدگی نکردن سازمان میراث فرهنگی به این اثر تاریخی و خریداری نشدن آن، مالکان خانه‌ی اتحادیه درخواست خروج این اثر از فهرست آثار ملی را به دیوان عدالت اداری دادند و سرانجام این خانه 24 اسفند 1388 از فهرست آثار ملی خارج شد.

20 بهمن‌ماه 1392 نیز پس برگزاری جلساتی که در سال‌های گذشته دوستداران میراث فرهنگی تهران با اعضای شورای شهر و مالکان خانه‌ی «اتحادیه» داشتند، مصوبه‌ی یک فوریتی طرح الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی این خانه‌ و بهره‌برداری از آن به‌عنوان مرکز فرهنگی - هنری مطرح و مصوبه‌ی آن بین اعضای شورای شهر تهران به رأی گذاشته شد و در چهل‌وچهارمین جلسه‌ی علنی شورای اسلامی شهر تهران، یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی «خانه - باغ اتحادیه» رأی آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha