• شنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93050401782
  • خبرنگار : 71191

رییس شورای شهر تهران:

سازمان میراث فرهنگی باید خانه اتحادیه را حفظ کند

سازمان میراث فرهنگی باید خانه اتحادیه را حفظ کند

رییس شورای شهر تهران گفت: سازمان میراث فرهنگی باید با ارائه‌ی راهکاری مناسب، به فکر حفاظت و تملک خانه‌ی تاریخی «اتحادیه» باشد.

رییس شورای شهر تهران گفت: سازمان میراث فرهنگی باید با ارائه‌ی راهکاری مناسب، به فکر حفاظت و تملک خانه‌ی تاریخی «اتحادیه» باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، 27 تیرماه امسال بخشی از دیوار خانه‌ی اتحادیه براثر خاکبرداری در خانه‌ی کنار آن، تخریب شد. شهرداری در این‌باره اعلام کرد که از این اقدام اطلاع نداشته است، اما معاون میراث فرهنگی استان تهران نسبت به عملکرد شهرداری منطقه‌ی 12 تهران به‌دلیل استعلام نگرفتن از این اداره کل، برای انجام خاکبرداری اعتراض کرد.

پس از این موضع‌گیری‌ها رییس شورای شهر تهران در جریان برنامه‌ی تهران‌گردی این هفته‌ی خود در منطقه‌ی 12، تأکید کرد که سازمان میراث فرهنگی باید برای حفاظت و تملک این خانه‌ی تاریخی که در لطافت و هوای پاک تهران از گذشته نقش داشته است، تلاش کند.

احمد مسجدجامعی اظهار کرد: لاله‌زار در گذشته شامل مجموعه‌ای از باغ‌ها بود. به همین دلیل، وقتی می‌خواستند لاله‌زار را به «شانزه‌لیزه» تهران تبدیل کنند، پزشک ناصرالدین‌شاه هشدار داد که این منطقه در لطافت هوای شهر، نقش ویژه‌ای دارد و باید آن را حفظ کرد. البته اکنون چیز زیادی از آن باغ‌ها باقی نمانده است.

او با اشاره به این‌که در منطقه‌ی لاله‌زار با فقر فضای سبز مواجه هستیم، به همین دلیل شورای شهر تهران در حال به تصویب رساندن سندی دو فوریتی در این رابطه است، ادامه داد: در اثنای تصویب شدن این سند، خبر تخریب «اصطبل»‌ خانه‌ی تاریخی اتحادیه منتشر شد. البته گزارش رییس کمیسیون میراث فرهنگی شورای شهر تهران، آقای حکیمی‌پور، مبنی بر این است که تخریب چندانی در آن مکان رخ نداده و شهردار منطقه نیز متعهد شده تا بنای مجاور خانه‌ی اتحادیه را سامان‌دهی و کار تخریب را متوقف کند.

وی با بیان این‌که این بنای تاریخی 300 سهم و 30 مالک دارد، اظهار کرد: در گذشته، راهکارهای قانونی برای بناهای تاریخی که مالکان زیادی داشتند و تعدادی از آن‌ها مشخص نبودند، اجرایی می‌شد، مبنی بر این‌که با قیمت‌گذاری بنا توسط دستگاه‌های اجرایی، بنا توسط دستگاه متولی تملک و پول آن در یک حساب بانکی گذاشته می‌شد تا مالکان با ارائه‌ی سند بتوانند پول خود را دریافت کنند.

مسجدجامعی با تأکید بر این‌که امیدواریم اقدامات در حال انجام به حفظ خانه‌ی اتحادیه منجر شود، افزود: ما راهکاری را ارائه می‌کنیم و سازمان میراث فرهنگی باید آن را اجرایی کند، چون این کار جزو وظیفه‌ی این نهاد است. شهرداری نباید همیشه پاسخگو باشد، البته در مواقعی که دستگاه متولی اقدامی درباره‌ی بناهای تاریخی انجام نمی‌دهد، ما موظف به وارد شدن هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha