• شنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93050401896

جایزه کتاب فصل متوقف شد

جایزه کتاب فصل متوقف شد

دبیر کارگروه بازنگری جایزه‌های فرهنگی حوزه کتاب از حذف مراسم و تشریفات اجرایی جایزه کتاب فصل خبر داد.

دبیر کارگروه بازنگری جایزه‌های فرهنگی حوزه کتاب از حذف مراسم و تشریفات اجرایی جایزه کتاب فصل خبر داد.

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا وصفی، دبیر کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی کتاب، در نشست این کارگروه که روز شنبه، چهارم مردادماه، در سرای اهل قلم برگزار شد، مصوبات این کارگروه را اعلام کرد.

او در تشریح مصوبات کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی کتاب درباره جایزه کتاب فصل گفت: این جایزه از بحث‌های پرچالش ما بود. یکی از مسائلی که درباره این جایزه مطرح شد این بود که در بعضی فصل‌ها تعداد کمتر و در بعضی فصل‌ها تعداد بیشتری کتاب منتشر می‌شوند و این موضوع باید در داوری‌ها مورد توجه قرار گیرد. در نهایت ما این موضوعات را درباره این جایزه تصویب کردیم:

الف : تشریفات داوری علمی کتاب فصل، همچنان ادامه یابد، لکن مراسم و تشریفات اجرایی مراسم آن و جایزه مستقل آن حذف شود.

ب : آثار ارزشمند در هر فصل، به عنوان بهترین‌های فصل و یا نامزدهای احتمالی کتاب سال، بر روی میز داوری کتاب سالِ همان سال قرار گیرد و لیست کلیه بهترین‌ها و نامزدهای احتمالی کتاب سال در اختیار افکار جمعی و رسانه‌های عمومی کشور قرار گیرد.

ج: از رسانه‌ها و صفحه‌ها و درگاه‌های تخصصی رسانه‌ها درخواست شود به نقد و ارزیابی آن آثار پرداخته و نقد خود را نیز برای جشنواره نقد کتاب ارسال کنند.

د: آیین‌نامه جایزه کتاب سال - که به آن در بند آخر نیز اشاره خواهد شد - به گونه‌ای بازبینی شود که زمینه رقابت گسترده‌تر از قبل را فراهم آورد، و تعداد جوایز در دو بخش برگزیده و تشویقی افزایش یابد.

محمدرضا وصفی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره چگونگی حذف این جایزه گفت: مراسم این جایزه حذف شده است، اما اسامی کتاب‌هایی که در هر فصل ارزش ورود به جایزه کتاب فصل را داشته‌اند در مراسم کتاب سال اعلام می‌شوند. ممکن است به عنوان مثال، کتابی در فصل بهار نمره 90 گرفته باشد اما در جایزه کتاب سال در مقایسه با کتاب‌های فصل پاییز و سایر فصل‌ها نمره‌اش ناگهان به 70 نزول کند. ما در مراسم پایانی جایزه اعلام می‌کنیم که بهترین کتاب‌های هر فصل چه کتاب‌هایی بوده‌اند، اما جایزه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

او درباره دلیل ادامه یافتن داوری جایزه کتاب فصل با وجود حذف مراسم آن، افزود: از فلسفه‌های جایزه کتاب فصل این بود که ما پشت درهای دبیرخانه کتاب سال تراکم نداشته باشیم و داوری‌ها به صورت مرحله‌ای و مستمر انجام شود. این داوری‌ها دبیرخانه را وادار می‌کند که کار را به موقع انجام دهد، اما مراسم حذف می‌شود و در عوض مراسم کتاب سال باشکوه‌تر برگزار می‌شود.

وصفی سپس تأکید کرد: با این تصمیم دبیرخانه جایزه کتاب سال، جایزه کتاب فصل و جایزه گام اول یکی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha