• چهارشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۰:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93051506732
  • خبرنگار : 71191

توضیح مدیر پروژه فهادان:

«لکه ننگ» به دولت پیش مربوط است

«لکه ننگ» به دولت پیش مربوط است

خانه‌ی «صبری‌ها» را تملک کنید، تا عملیات احیا و بهره‌برداری از «طرح پردیس فهادان» در یزد آغاز شود.

خانه‌ی «صبری‌ها» را تملک کنید، تا عملیات احیا و بهره‌برداری از «طرح پردیس فهادان» در یزد آغاز شود.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در آخرین روزهای سال 1386 چند خانه‌ی تاریخی در بافت تاریخی یزد با عنوان مجموعه‌ی «فهادان» با هدف مرمت و بهره‌برداری، در مزایده‌ای به‌مدت 25 سال از سازمان میراث فرهنگی به بخش خصوصی سپرده شدند. از سوی دیگر، به گفته‌ی مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی - احسان ایراونی - با گذشت 5 / 6 سال هنوز هیچ‌کدام از این خانه‌ها مرمت یا سامان‌دهی نشده‌اند.

به گفته‌ی او، اگر مرمت این خانه‌ها تا پیش از زمستان امسال آغاز نشود، احتمال تخریب بخش‌هایی از این 11 خانه‌ی تاریخی وجود دارد. به همین دلیل، ایروانی واگذاری مجموعه‌ی تاریخی فهادان به بخش خصوصی را «لکه ننگی» برای صندوق حفظ و احیا دانست.

خانه تاریخی «ملک‌زاده»

اما محمدحسین محتاج‌الله - مدیر پروژه‌ی فهادان - در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: در زمان برگزاری مزایده، صحبت‌هایی درباره‌ی اختصاص وام و تملک خانه‌ی قرارگرفته در وسط این مجموعه که اکنون در تملک شخصی هستند، مطرح شد. از سوی دیگر، آن زمان طرحی درباره‌ی مرمت و چگونگی بهره‌برداری از این مجموعه خانه‌ها به ما ارائه شد که در آن طرح، این مجموعه از خانه‌ها باید در قالب یک واحد در نظر گرفته و تأسیسات، آشپزخانه و موتورخانه‌ی مشترک برای آن‌ها ایجاد می‌شد؛ اما با توجه به این‌که سازمان میراث فرهنگی هنوز نتوانسته هیچ‌کدام از تعهدات خود را اجرایی کند،‌ ما نیز نتوانسته‌ایم کار خود را آغاز کنیم.

او با تأکید بر این‌که «لکه ننگ» این پروژه به دولت گذشته مربوط است، اظهار کرد: متأسفانه با ناکارآمدی‌ای که مدیران در آن زمان داشتند، این اتفاق افتاد.

تأسیسات در حال اجرا در خانه «ملک‌زاده»

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در این پروژه بسیار سنگین است،‌ تأکید کرد: با وجود قولی که در زمان واگذاری این بنا مبنی بر اختصاص یافتن وام با هدف آغاز شدن کار به ما داده شد، هنوز یک ریال هم از هیچ نهادی به ما کمک نشده است، البته جلساتی براساس قولی که به ما داده بودند، برگزار شدند، اما هیچ کمکی صورت نگرفت.

او با تأکید بر این‌که برای آغاز شدن مرمت این مجموعه و با توجه به طرحی که برای احیای آن به ما ارائه داده‌اند، نیازمند اتصال همه‌ی خانه‌ها به یکدیگر هستیم تا بتوانیم این پروژه را به‌طور کامل به پایان برسانیم، افزود: در قدم نخست باید خانه‌ی «صبری‌ها» که به‌گونه‌ای، گُل این خانه‌ها محسوب می‌شود، تملک شود. سپس با پرداخت وام براساس قولی که به ما داده‌اند، بخش خصوصی می‌تواند مرمت، احیا و بهره‌برداری از این مجموعه خانه‌ی تاریخی را آغاز کند.

این سرمایه‌گذار بخش خصوصی با بیان این‌که طرح قابل اجرا در این خانه‌ها شباهت زیادی به طرح پردیسان دارد،‌ ادامه داد: هرچند گفته می‌شود این طرح «لکه ننگ» صندوق حفظ و احیاست، اما اگر سابقه‌ی کاری ما را بررسی کنند، متوجه می‌شوند، این بخش خصوصی در حدود چند سال گذشته دست‌ کم شش مجموعه‌ی تاریخی را احیا و راه‌اندازی کرده و برای این کارها، جوایز بین‌المللی گرفته است.

او در ادامه، با بیان این‌که در حال حاضر بحث گردشگری در یزد در اوج ذلت است، تأکید کرد: اکنون با توجه به رونق اقتصادی، در صورتی که دولت تسهیلات مناسبی به بخش خصوصی بدهد، آمادگی به‌روزرسانی بحث گردشگری در یزد و خانه‌های تاریخی را داریم.

محتاج‌الله اضافه کرد: از زمان واگذاری این مجموعه، با وجود تأمین نشدن تسهیلاتی که قول آن‌ داده شده بود، حدود 900میلیون تومان برای مرمت بخش‌هایی از این خانه‌ها هزینه شده است.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل صندوق حفظ، احیا و بهر‌ه‌برداری از اماکن تاریخی پیش از این درباره‌ی ادعای مطرح‌شده توسط بخش خصوصی مبنی بر پراداخت وام با هدف آغاز شدن مرمت این خانه‌ها، به خبرنگار ایسنا گفته بود: این بی‌معنی است که سرمایه‌گذار می‌گوید، قول گرفتن وام را گرفته، چون صندوق حفظ و احیا از زمان تأسیس تا کنون، هیچ دستورالعملی درباره‌ی دادن وام به سرمایه‌گذاران نداشته است.

ایروانی با بیان این‌که این صندوق ایجاد شده تا بناهای تاریخی را حفاظت و احیا کند، افزوده بود: وظیفه‌ی صندوق، نشستن و نگاه کردن به روند نابودی خانه‌ها و بناهای تاریخی نیست. به همین دلیل، اقدامات حقوقی برای بازپس‌گیری این مجموعه را آغاز کرده‌ایم. متأسفانه قراردادهای مربوط به این مجموعه در زمان واگذاری به بخش خصوصی، ضمانت اجرایی نداشتند و این مشکل پیش آمده است. به همین دلیل، برای حل مشکل، شکایت کیفری کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، خانه‌های تاریخی «محمودی» با دو حیاط، خانه‌ی «ملک‌زاده»، خانه‌ی «دهقان»، خانه‌ی «داور»، خانه‌ی «مجاور»، خانه‌ی «عرب تقوی» با یک حیاط اضافه، خانه‌ی «صبری‌ها» و رستوران «ابوالمعالی» با حدود 400 تا 150 سال قدمت، خانه‌های تاریخی قرارگرفته در مجموعه‌ی فهادان هستند.

انتهای پیام

خانه «ملک‌زاده»

خانه «ملک‌زاده»

خانه «ملک‌زاده»

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha