• سه‌شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۰:۰۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93052814329
  • خبرنگار : 71191

آن‌ها مستحق مرگ نیستند

آن‌ها مستحق مرگ نیستند

شهردار منطقه‌ی ‌12 تهران از اداره‌ی میراث فرهنگی خواست تا به وضعیت «باغ ایلچی» و «نخستین کلانتری تهران» توجه و رسیدگی کند.

شهردار منطقه‌ی ‌12 تهران از اداره‌ی میراث فرهنگی خواست تا به وضعیت «باغ ایلچی» و «نخستین کلانتری تهران» توجه و رسیدگی کند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باغ «ایلچی» (سفارت سابق روسیه) و «نخستین کلانتری تهران» که هر دو در منطقه‌ی بازار تهران قرار دارند، در وضعیت نامناسبی هستند.

به همین دلیل، شهردار منطقه‌ی 12 تهران - علی محمدنژاد - از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران خواست تا به این دو بنای تاریخی توجه کند، چون این دو بنا هرچند کاملا ویران شده‌اند، اما به‌دلیل ابعاد تاریخی، نوع معماری و تزیینات منحصربه‌فرد و مهمی که دارند، باید مورد توجه قرار گیرند.

او معتقد است: بخش‌های مختلف شهرداری تهران تا کنون در حد توان خود به میراث تاریخی، بناها و بافت‌های تاریخی توجه و رسیدگی کرده و اکنون نوبت متولی آن، یعنی اداره‌ی میراث فرهنگی است که کمبود اعتبار را جبران و به این وضعیت رسیدگی کند.

به گزارش ایسنا، نخستین ساختمان کلانتری تهران باقی‌مانده از دوره‌ی قاجار، با رأی دیوان عدالت اداری در 29 بهمن 1390 از فهرست آثار ملی خارج شد. در 26 دی‌ماه 1391 زمانی‌ که این موضوع رسانه‌یی شد، کیانوش تکلو - سرپرست دفتر حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - گفت که از مدتی پیش، اداره‌ی میراث فرهنگی تهران لایحه‌ی اعتراضی خود را برای تجدید نظر در این حکم، به دیوان عدالت اداری فرستاده بود.

نخستین کلانتری تهران

همچنین سفارت سابق روسیه (خانه - باغ ایلچی) پر از نخاله‌های ساختمانی و کفش شده است. این خانه شامل ستون‌ها، دیوارها، شومینه‌ها و گچ‌بری‌های از بین رفته است که در مجموع، ارزشمند بودن بنا را ثابت می‌کنند.

اما رییس شورای شهر تهران - احمد مسجدجامعی - درباره‌ی وضعیت این بنای تاریخی پیش از این اعلام کرده بود که باید تدبیری اندیشید تا از دادن مجوز تخریب توسط شهرداری به مالک این بنا و دیگر بناهای تاریخی تهران که در چنین وضعیتی هستند، جلوگیری شود. سفارت سابق روسیه ظرفیت تبدیل شدن به موزه‌ی سیاسی را دارد.

انتهای پیام

خانه - باغ ایلچی در بازار تهران

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha