• یکشنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93060201229
  • خبرنگار : 71191

آتش‌سوزی در خانه «اتحادیه»

آتش‌سوزی در خانه «اتحادیه»

بخشی از مجموعه‌ی خانه‌ی «اتحادیه» که به کارگاه تبدیل شده بود، در آتش سوخت.

بخشی از مجموعه‌ی خانه‌ی «اتحادیه» که به کارگاه تبدیل شده بود، در آتش سوخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شهرام شهریار در سایت «سفرنویس» در مطلبی با عنوان «خانه اتحادیه در آتش سوخت» در این‌باره نوشته است: «این قسمت از خانه که باقی‌مانده از املاک «امین‌السلطان» بود، در سال‌های گذشته تبدیل به کارگاه شده بود. عمارت قاجاری اتحادیه در سال‌های گذشته از وارثان خاندان اتحادیه خریده و به کارگاه تبدیل شده بود.

این بخش از عمارت قاجاری امین‌السلطان در دو اشکوب (طبقه) بنا شده و از ویژگی‌های معماری و تزیینات به‌کار گرفته‌شده در آن می‌توان به نمای آن که از آجر مهری (نقش‌دار) و هره‌چینی بود، نام برد.

در بالای پنجره‌ها از المان معماری سنتوری به‌صورت مودول، الگو گرفته‌ شده بود و از کاشی‌های فیروزی رنگ نیز برای زینت‌بخشی آن استفاده شده بود که معمولا در خانه‌های اشرافی دوره‌ی قاجار از این‌گونه معماری استفاده می‌کنند.

پوشش سقف با توجه به شیوه‌ی معمول در دوره‌ی قاجار، همان سقف تیرچوبی با توفال بود و در شیروانی از خرپای چوبی استفاده شده که روی آن ورق آهنی کشیده می‌شد که متأسفانه در آتش‌سوزی، این بخش ویران شده است.»

آتش‌سوزی در خانه اتحادیه

به گزارش ایسنا، هرچند در این مطلب عنوان نشده که این آتش‌سوزی در چه زمانی رخ داده، اما شهریار درباره‌ی اتفاقات پیش از آتش‌سوزی نوشته است: «چندی پیش نیز قسمتی دیگر از خانه‌ی اتحادیه که دقیقا در ضلع شرقی همین عمارت (عمارت سوخته‌شده) قرار داشت، با لودر تخریب شد.

آخرین اقدام درباره‌ی احیای خانه‌ی اتحادیه به جلسه‌ی وارثان با حکیمی‌پور - رییس کمیته‌ی میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران - برمی‌گردد، که براساس آن مقرر شده بود، وارثان نمایندگان کاری خود را به شورای شهر معرفی کنند.»

نویسنده‌ی این مطلب در پایان افزوده است: «نکته‌ی حائز اهمیت، تجهیز نبودن ساختمان‌ها و بناهای ارزشمند برای این‌گونه حوادث است که معمولا بیشتر آثار بدون امکانات و تجهیزات کافی برای اطفای حریق است.

با توجه به وظیفه‌ی اصلی سازمان میراث فرهنگی کشور که عهده‌دار حفاظت و حراست از میراث فرهنگی و تاریخی کشور است، تجهیز ساختمان‌ها و عمارت‌ها به سیستم اعلام و هشدار حریق، استفاده از لوازم گرم‌کننده‌ی استاندارد (با توجه به در پیش بودن فصل سرما)، تهیه‌ی دستورالعمل ایمنی و پیشگیری اماکن ارزشمند و ... باید در دستور کار سازمان میراث قرار گیرد، تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha