• دوشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: ورزش بانوان
  • کد خبر: 93060301766

احتمال تغییر نایب رییس بانوان فدراسیون فوتبال

شهریان: مستند قانونی برای عدم ورود بانوان به ورزشگاه‌ها پیدا نکردیم

شهریان: مستند قانونی برای عدم ورود بانوان به ورزشگاه‌ها پیدا نکردیم

نایب رئیس بانوان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد که برای اعتلای ورزش بانوان، نهاد تحت امرش تعامل خوبی با معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده دارد.

نایب رئیس بانوان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد که برای اعتلای ورزش بانوان، نهاد تحت امرش تعامل خوبی با معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده دارد.

به گزارش ایسنا، رباب شهریان در نشست خبری با رسانه‌ها به مناسبت هفته دولت در حالی که ابتدای جلسه به دلیل فوت مهدی نفر خبرنگار ورزشی بغض کرده بود سخنانش را این گونه آغاز کرد: جامعه ورزشی نشان داد که برای مهدی نفر احترام خاصی قائل است. او حدود 45 ماه در دفتر من کار کرده بود و زمانی که در مراسم این خبرنگار حضور داشتم احساس کردم که افراد حاضر در این مراسم برای جایگاه او نیامده‌اند بلکه به خاطر مهربانی‌ها و تلاشی که همواره او داشته است آمده‌اند.

وی ادامه داد:‌هر زمان که در جمع شما هستم جای خالی مهدی نفر را احساس می‌کنم. ببخشید که سخنانم را این طور آغاز کردم چون بسیار تحت تاثیر رفتن او قرار گرفته‌ و ناراحت هستم.

شهریان در ادامه به دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بخش بانوان اشاره کرد و گفت: این دولت با نگاه ویژه‌ای که به بخش بانوان داشته است تلاش کرده تا بتوانیم بهترین نتایج را در این بخش بگیریم و خوشبختانه در بحث استانداردسازی و سایر موارد دیگر توانسته‌ایم روندی رو به رشد داشته باشیم به طوری که تمام نواب رییس بانوان با توجه به چالش‌هایی که در این بخش وجود دارد در کنار هم بوده‌اند و حمایت در بدنه ورزش بانوان وجود داشته است.

وی با اشاره به تعاملاتی که ورزش بانوان با دستگاه‌های دیگر دارد گفت: ما با خانم ملاوردی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور در ارتباط هستیم و این تعامل بسیار نزدیک است. ورزش بانوان در یک سال گذشته دستاوردهای بسیار خوبی داشته و برای اولین بار توانسته‌ایم مدال‌آوری‌هایی هم در برخی رشته‌ها داشته باشیم.

معاون وزیر ورزش با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی کشورها حضور داوران بین‌المللی در سطح مسابقه‌های جهانی است اظهار کرد: در یک سال گذشته 35 داور زن مسلمان ا یرانی به رقابت‌های بین‌المللی اعزام شده‌اند و توانستیم در ارتباط با فعالیت‌هایی که مربوط به استان‌ها بوده است، جایگاه مشارکت زنان را ارتقا دهیم.

وی گفت: یکی از نقطه ضعف‌های بخش بانوان در استان‌ها عدم حضور بانوان در جایگاه تشکیلاتی بوده است که تلاش کردیم موضوع را برطرف کنیم به طوری که در حال حاضر نواب رییس در استان‌ها به عنوان مشاور ارشد مدیرکل تربیت بدنی استان‌ها حکم گرفته‌اند. حضور بانوان در سمت روسای این هیات‌ها در حال حاضر کمتر از حدود دو درصد در هیات‌های ورزشی کشور است که تلاش می‌کنیم این میزان را افزایش دهیم چون بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و می‌توانند در سطح مدیریت کلان رشته‌های ورزشی حضور داشته باشند.

وی در ادامه به حضور بانوان در بازی‌های اینچئون اشاره کرد و گفت: در بازی‌های اینچئون با توجه به شاخصه‌های کمیته ملی المپیک در حمایت از بخش بانوان دو موضوع را مد نظر قرارداده‌ایم که یکی بحث مدال‌آوری است و دیگری بحث توصیه‌ای در برخی از رشته‌هاست. البته معتقدم که رشته‌های بانوان برای اینچئون از نظر کمی و کیفی شرایط بسیار خوبی دارند.

معاون بانوان وزیر ورزش در ادامه به سوال خبرنگاران پاسخ داد و درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها اظهار کرد: بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها موضوعی است که از قبل بوده و فراز و نشیب‌های زیادی نیز داشته است. با توجه به موضوعی که برای رشته والیبال پیش آمد، سعی کردیم که یک بار برای همیشه این موضوع را بررسی کنیم. بالاخره ورود بانوان به ورزشگاه‌ها نقاط ضعف و قوتی دارد. معاونت ورزش و بانوان با خانم ملاوردی جلساتی داشته و کار کارشناسی در این باره صورت گرفته است. بر این باوریم که باید نگاه به حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به نگاه خانواده‌محور تغییر پیدا کند. یعنی ما باید بتوانیم در استادیوم‌ها به صورت خانواده‌محور حضور داشته باشیم و اوقات فراغت، اعتقادات، عرق ملی و انگیزه‌های موجود در این باره مورد توجه قرار گیرد.

شهریان گفت: بالاخره بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فقط مربوط به ورزش نیست بلکه موضوع فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود ولی در بخش ورزشی کار کارشناسی انجام شده که البته نمی‌توانم خیلی دقیق این موضوع را عنوان کنم. باید این موضوع به سرانجام برسد تا ما این نوید را بدهیم که این بحث حل خواهد شد.

معاون امور بانوان وزارت ورزش خاطرنشان کرد: معتقدیم که در برخی از رشته‌ها حضور بانوان در ورزشگاه‌ها جایز نیست که این رشته‌ها مانند کشتی، وزنه‌برداری و شنا هستند اما در بعضی از رشته‌ها باید شرایطی ایجاد کرد و بسترسازی انجام شود تا بانوان بتوانند در ورزشگاه‌ها حضور یابند. این در شرایطی است که حتی این شرایط برای آقایان هم وجود ندارد.

شهریان با بیان اینکه در بررسی‌هایی که داشته‌ایم تنها بانوان در 5 رشته نمی‌توانند به ورزشگاه بروند افزود: نگاه ما در ارتباط با فوتبال این است که باید این رشته از منظر خانواده‌ها دیده شود و این رشته در بین 5 رشته‌ای که بانوان نمی‌توانند در آن حضور داشته باشند نیست. ما باید ورود خانم‌ها به سالن‌های ورزشی را با نگاه دیگری ببینیم. تا وقتی که شرایط لازم در استادیوم‌ها وجود ندارد نمی‌توان برای حضور بانوان هم راه حلی داد اما اگر شرایط ایجاد شود، این موضوع هم برطرف خواهد شد. با توجه به اینکه تصمیم‌گیری در این رابطه تنها به وزارت ورزش مربوط نیست، نمی‌توانیم به صورت قطع بگوییم که بانوان به ورزشگاه بروند یا خیر. ما راهکار و پیشنهاد خود را ارائه می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا قرار است دولت این موضوع را به عنوان طرح به مجلس ارائه دهد گفت: موضوع کارشناسی در این باره صورت گرفته اما هنوز تصمیم‌گیری نشده که از چه کانالی برای نهایی شدن این موضوع اقدام شود اما به هر حال مستند قانونی برای عدم ورود زنان به ورزشگاه‌ها پیدا نکردیم.

شهریان در ادامه درباره احتمال برکناری فریده شجاعی از نایب رییسی بانوان فدراسیون فوتبال و موضوعات مربوط به انتخاب سرمربی تیم‌های فوتبال اظهار کرد: موضوع انتخاب سرمربی تیم‌های ورزشی به حوزه ما مربوط نیست و مسائل درون سازمانی فدراسیون‌هاست. اما در رابطه با انتخاب نایب رییس بانوان این موضوع با مشورت روسای فدراسیون‌ها صورت می‌گیرد. آقای کفاشیان باید در رابطه با عملکرد فریده شجاعی در فدراسیون تصمیم‌گیری کند. البته از فدراسیون فوتبال توقع می‌رود که مدیریت بخش بانوان آن اثرگذارتر باشد. شاید یک نوع نارضایتی از سوی کفاشیان وجود دارد و در حال حاضر مذاکره برای تغییر نایب رییس فدراسیون فوتبال در حال انجام است اما گزینه‌ای معرفی نشده و تغییری هم صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به اینکه نایب رییس بانوان والیبال اعلام کرده او گزینه سرپرستی نایب رییس بانوان فوتبال بوده است گفت: خانم نجات نایبی تخصصش والیبال است و هیچ ارتباطی به فوتبال ندارد. من این موضوع را نشنیده‌ام و حالا از شما می‌شنوم.

او در پاسخ به سوالی درباره میزان حضور زنان در سالن‌های ورزشی اظهار کرد: یکی از راه‌های توسعه ورزش زنان تبلیغ برای مشارکت آن‌هاست که این موضوع هم نیازمند زمینه‌سازی است. پروژه‌های نیمه تمامی در کشور وجود دارد که در این باره با مسئولان صحبت کرده‌ایم و مکاتباتی را انجام داده‌ایم. از سوی دیگر برخی از مجتمع‌های ویژه بانوان در اختیار ارگان‌های دیگر هستند. به طور مثال در تهران مجتمع بعثت را برای مادران و کودکان ساختیم اما این مجتمع از خانم‌ها گرفته شده و در اختیار هیات کشتی قرار گرفته است. ما پیگیر هستیم که این مجتمع دوباره به بانوان برگردانده شود.

شهریان گفت: از سوی دیگر آماری از پروژه‌های نیمه تمام مربوط به ورزش بانوان را در کشور برآورد کرده‌ایم و با شناسایی پروژه‌هایی که 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند مکاتباتی را داشتیم تا این پروژه‌ها در اولویت قرار بگیرند. یکی از محورهایی که دنبال می‌کنیم این است که مشارکت زنان در ورزش را تعیین کنیم و تلاش داریم تا آمار بگیریم که چه اندازه فضا برای ورزش بانوان وجود دارد و چه میزان این فضا در اختیار بانوان قرار می‌گیرد و این موضوع را از استان‌ها خواسته‌ایم.

به گزارش ایسنا، استفاده از مربیان خارجی برای رشته‌های بانوان از دیگر مباحثی بود که از شهریان سوال شد و او اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای ورزش زنان بحث مربیان خارجی است. با توجه به اینکه ورزش بانوان در بخش قهرمانی رشد پیدا کرده حضور مربیان کارآزموده در کنار بانوان بسیار ضروری است. البته توانمندی‌های حاصل در این بخش مربوط به مربیان داخلی است هرچند ضرورت دارد که مربیان خارجی هم در کنار تیم‌های بانوان باشند.

وی خاطرنشان کرد:‌ وقتی با روسای فدراسیون‌ها در این باره صحبت می‌کنیم می‌گویند که تعداد زیادی مربی خارجی زن نخبه وجود ندارد هرچند من اعتقاد دارم که مربی زن نخبه هست و باید شناسایی شوند. به همین دلیل ما با کیومرث هاشمی رییس کمیته ملی المپیک مکاتبه کردیم تا بحث مالی این موضوع حل شود. زمانی که در کمیته اجرایی کمیته ملی المپیک بودم و دلار گران شد، اولین کاری که انجام شد این بود که وقتی در فدراسیون‌ها مربی خارجی زن و مرد حضور داشت، سریعا مربی زن خارجی را حذف می‌کردند اما حالا نگاه متفاوت شده است. به هر حال ما این قول را گرفته‌ایم تا هماهنگی‌های لازم برای شناسایی مربیان خارجی صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، شهریان در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه هنوز در برخی از فدراسیون‌ها آن طور که باید نواب رییس بانوان قدرت اجرایی ندارند و کم‌توجهی به این موضوع می‌شود به طوری که اخیرا نیز فدراسیون فوتبال هیچ دعوتی از نایب رییس بانوان خود در جلسه‌ای که با فدراسیون ژاپن داشته است نکرده، گفت: در بعضی از فدراسیون‌ها متاسفانه بی‌توجهی به بخش بانوان می‌شود اما نمی‌توانیم این موضوع را در تمام رشته‌ها عنوان کنیم. در حال حاضر جایگاه بانوان ارتقا پیدا کرده و چنین نگاهی در فدراسیون‌ها وجود ندارد اما بحث نایب رییسان بانوان باید توسط خودشان پیگیری شود. ممکن است عملکرد خود آنها طوری باشد که مورد توجه قرار نگیرند. البته تاکید ما بر این است که اساسنامه فدراسیون‌ها اصلاح شود.این موضوع چالش مهمی است و هنوز حل نشده است.

وی ادامه داد: در برخی از فدراسیون‌های ورزشی بخش بانوان ضعیف است. مثلا من در دوچرخه‌سواری تمام تلاش خود را کردم که یک زن دوچرخه‌سوار در کاروان اعزامی به اینچئون باشد اما متاسفانه چنین موضوعی اتفاق نیفتاد. به هر حال در بررسی عملکرد 6 ماهه اول سال که داشته‌ایم نشان می‌دهد که توجه به بخش بانوان در فدراسیون‌ها بیشتر شده و ما هم پیگیر این موضوع هستیم. ما باید مشکل را در خود نیز بررسی کنیم و باید برخی از نایب رییسان تغییر کنند یا تقویت شوند. شجاعی هم باید خود این موضوع را در فدراسیون حل کند چون این چالش‌ها باعث ضرر بانوان می‌شود. باید مشکل فدراسیون فوتبال هم هرچه زودتر برطرف شود.

معاون بانوان وزیر ورزش در پاسخ به وضعیت ضعیف بانوان در بخش کاراته و جودو هم گفت: در ارتباط با جودو با شما هم‌نظر هستم. ما سه چهار جلسه با فدراسیون جودو گذاشته‌ایم و اعتقاد داریم که جودو در یک مقطع خاص رشد کرد اما پس از آن متوقف شد. نیاز است که این رشته از پایه درست شود. مسئولان فدراسیون جودو هم فرصتی گرفته‌اند تا بر روی استعدادیابی نونهالان و نوجوانان خود کار کنند. اعتقاد ما این است که باید در این رشته‌ها به صورت ریشه‌ای کار شود.

وی گفت: در رابطه با ورزش کاراته هم باید بگویم در رشته‌های ورزشی زمانی که بحث انتخابی تیم ملی پیش می‌آید حساسیت‌هایی ایجاد می‌شود و وقتی ورزشکاری انتخاب نمی‌شود حاشیه‌هایی هم به دنبال دارد. حتی من شخصا در بحث کاراته وارد شدم تا اگر حق ورزشکاری تضییع شده آن را برگردانیم اما مواقعی بحث فنی است و مسئولان فدراسیون به موضوع ورود پیدا می‌کنند و مشکل نیز برطرف می‌شود. در مورد کاراته نیز همین گونه بود که در نهایت ورزشکار مورد نظر این موضوع را پذیرفت.

به گزارش ایسنا، شهریان درباره پیش‌بینی ‌اش از بازی‌های اینچئون هم گفت:‌ اعتقاد من بر این است که بانوان در بازی‌های آسیایی اینچئون بهتر از گوانگجو ظاهر می‌شوند. البته در مورد مدال‌ها و رشته‌های مدال‌آور نمی‌توانم به صورت قطعی نظری بدهم اما در رشته‌هایی که پیش از این پیش‌بینی مدال داشته‌ایم حتما بانوان مدال می‌گیرند و حتما آن‌ها به مدال طلا می‌رسند.

شهریان درباره بحث لباس بانوان در بازی‌های آسیایی هم اظهار کرد: چون موضوع لباس در بازی‌های اینچئون بسیار حساس بود، خودم ورود پیدا کردم و از چند طراح دعوت کردیم و اعلام کردیم که با توجه به رعایت حجاب اسلامی برای ورزشکاران زن، لباسی زیبا را برای آن‌ها طراحی کنند. مطمئن باشید لباسی زیبا و ایرانی و اسلامی در بازی‌های اینچئون برای بانوان طراحی خواهد شد.

وی در ادامه درباره بحث حمایت از بانوان گفت: خانم‌ها به جایگاهی رسیده‌اند که دیگر بحث حمایتی از آن‌ها وجود ندارد. ورزشکار ما در جهان مدال طلا می‌گیرد و دختران جوان ما آنقدر توانمند شده‌اند که می‌توانیم از نظر فنی عملکرد آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. ورزش بانوان به وحدت و همدلی نیاز دارد و معتقدم که با حضور دولت تدبیر و امید، شور و نشاط در بخش نواب بانوان استان‌ها ایجاد شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا دغدغه بانوان برای وزیر ورزش هم وجود دارد گفت: من حدود 29 سال است که کارشناس ورزش بانوان هستم. زمانی بود که جمله تبلیغاتی اعلام می‌کردند مبنی بر اینکه "ورزش برای جامعه الزامی است و در پرانتز می‌نوشتند اعم از معلولین، جانبازان و بانوان" که این موضوع من را بسیار دلخور می‌کرد اما این نگاه در حال حاضر وجود ندارد. اصلا نیاز نیست که بگوییم بانوان را ببینیم. وزیر می‌گوید قانون ورزش نوشته شود و موضوع مربوط به بانوان هم مد نظر قرار گیرد. بانوان نیازمند حمایت زبانی نیستند بلکه باید در محیط‌های حقوقی و استلزامات قانونی مد نظر قرار گیرند. باید دید در برنامه ششم چه موضوع‌ها و کارهایی می‌توان برای بانوان انجام داد.

به گزارش ایسنا، معاون وزیر ورزش در امور بانوان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت فدراسیون اسلامی ورزش زنان هم گفت: این فدراسیون چند وقتی است که غیر فعال بوده است اما کمیته ملی المپیک نظرش این است که این فدراسیون فعال شود و اقداماتی هم در این رابطه انجام شده که قرار است پس از بازی‌های آسیایی جلساتی گذاشته شود تا این فدراسیون مجددا راه‌اندازی شود و این موضوع در کمیته ملی المپیک در حال بررسی است.

شهریان درباره گلایه ورزشکاران اسب‌سواری و شمشیربازی برای حضور نیافتن در بازی‌های آسیایی هم گفت: سوارکاری از ابتدا در رشته‌های اعزامی به بازی‌های اینچئون نبوده است اما در شمشیربازی ما تمام تلاش خود را کردیم تا یک نفر به اینچئون برود. رییس فدراسیون هم این قول را داده بود که حتما یک نفر را اعزام کند. اما اطلاع ندارم که این موضوع قطعی شده یا خیر.

وی درباره عملکرد تیم ملی والیبال بانوان و نتایج ضعیف آن‌ها در مسابقه‌های بین‌المللی هم اظهار کرد: والیبال تنها رشته ورزشی است که قبل از انقلاب هم بسیار فعال بوده است. ما با نایب رییس بانوان این فدراسیون و آقای داورزنی صحبت کرده‌ایم تا کار اصولی و تخصصی در این رشته صورت گیرد. داورزنی هم گفته که این کار را انجام خواهد داد. در بحث استعدادیابی این موضوع صورت گرفته اما دیدگاه ما این نیست که تیم ملی والیبال بانوان به مسابقه‌های برون مرزی اعزام نشود و تنها کار استعدادیابی صورت گیرد بلکه باید به صورت همزمان این دو کار انجام شود و داورزنی هم در این باره برنامه دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با اینکه شما در شرایط بدی به وزارت ورزش آمده‌اید و فکر می‌کنید در پایان عملکرد خود در وزارت ورزش چه میراثی را برای ورزش بانوان به جای خواهید گذاشت گفت: کار کردن در ورزش بانوان اگر تنها نگاه وظیفه‌ای باشد، نگاه مفیدی نیست اما اگر علاوه بر وظیفه عشق نیز در این بخش وجود داشته باشد می‌توان به نتیجه مطلوبی رسید. همیشه گفته‌ام ورزش بانوان شغلم نیست بلکه دغدغه فکری‌ام است. من احساس نمی‌کنم که در شرایط بدی به وزارت ورزش آمده‌ام. آرزویم این است که بانوان در شاکله تصمیم‌گیری جامعه و ورزش حضور داشته باشند و سلامت جامعه را تامین کنند. امیدم این است که دختران جوان و خانم‌ها بتوانند در ورزش مشارکت کنند و ورزش را بخشی از زندگی خود قرار دهند. ما در جامعه، زنان توانمندی داریم که می‌توانند بسیار مفید باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha