• سه‌شنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93061106629
  • خبرنگار : 71021

نماینده ولی فقیه: مسوولان قبلی پاسخگو باشند

نماینده ولی فقیه: مسوولان قبلی پاسخگو باشند

نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج و زیارت از مسوولان قبلی خواست تا درباره‌ی موضوع ثبت نام‌های فله‌ای عمره و حج در سال 1390 که به بهانه‌ی جمع کردن نقدینگی انجام شد، پاسخگو باشند.

نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج و زیارت از مسوولان قبلی خواست تا درباره‌ی موضوع ثبت نام‌های فله‌ای عمره و حج در سال 1390 که به بهانه‌ی جمع کردن نقدینگی انجام شد، پاسخگو باشند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر با اشاره به هشت‌میلیون نفری که در نوبت سفر عمره هستند، درباره‌ی تمهیدات این سازمان در برنامه‌ریزی‌های آینده با هدف جلوگیری از ثبت‌ نام‌های فله‌ای که در گذشته اتفاق افتاد، گفت: حرکتی در گذشته صورت گرفت که به هیچ‌وجه آن را قبول نداشتیم، چون همیشه نظام ما از عدالت دم زده است. آن زمان، این پیشنهاد مطرح بود که ثبت‌ نام‌ها برای حج و عمره هر سه سال یک‌بار انجام شود، اما توجهی به این امر نشد.

وی اظهار کرد: دلیل این پیشنهاد آن بود که جلوی افرادی که مکرر به حج و عمره می‌رفتند، گرفته شود. علاوه بر این، راهی باز شود تا امتیازاتی به افرادی که مشکل دارند، مانند بیماران خاص که امید به زندگی ندارند‌، بدهیم؛ ولی متأسفانه آن زمان چون دنبال نقدینگی بودند، ثبت نام‌ها را به آن شکل انجام دادند.

نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: این رفتارها بد است که مسائل دیگر را در حج اعمال کنیم. اصلا چه ضرورتی داشت که از مردم 800هزار تومان سپرده بگیریم، می‌توانستیم طبق روال سابق، رقم کمتری را بگیریم.

قاضی‌عسکر گفت: ما می‌توانستیم شرایط را مدیریت کنیم‌، اما نگذاشتند. 5 / 6 میلیون نفر ثبت نام کردند، دو میلیون نفر هم از قبل در نوبت عمره بودند و این‌طور شد که حالا هشت میلیون نفر منتظر نوبت سفر عمره هستند. بعد هم طرح توسعه‌ی حرم‌ها در عربستان‌ اجرا شد و آمار زائران کاهش یافت. سهمیه هم ندادند، وگرنه ما سالانه 5 / 1 میلیون نفر را می‌توانستیم ببریم.

او افزود: اعزام همین هشت میلیون نفری که در نوبت عمره هستند، حدود 10 سال زمان می‌برد. اگرچه آن زمان، تصمیم‌های عده‌ای ما را بر آن داشت تا حرکت‌های انفعالی انجام دهیم؛ ولی چون مقصر نبودیم، خودمان را ملامت نمی‌کنیم، اما آن‌هایی که این تصمیم را گرفتند باید پاسخگو باشند.

رییس سازمان حج و زیارت نیز در این‌باره گفت: قطعا زمانی طولانی می‌برد تا دوباره تصمیم بگیریم که برای عمره و حج از متقاضیان ثبت نام کنیم؛ اما در برنامه‌ریزی‌های جدید حتما سعی می‌شود، نسبت به تعهدی که می‌دهیم پاسخگو باشیم.

سعید اوحدی با اشاره به شکل ثبت نامی که در سال 1390 برای عمره انجام شد، اظهار کرد: در آن سال، تعهد سنگینی بر دوش دولت و سازمان حج و زیارت گذاشته شد. امیدواریم با تغییر در برنامه‌ریزی‌ها، به این تعهدها در مدت زمان کوتاهی پاسخ دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha