• دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93061710237

جریان پژوهشی در کشور با ارتباط دانشگاه و صنعت ایجاد می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با ایجاد ارتباط دانشگاه‌ها و صنایع، جریان پژوهشی در قالب طرح تحقیقاتی از سوی استادان یا پایان‌نامه دانشجویان دکتری بر اساس نیازمندی جامعه راه اندازی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با ایجاد ارتباط دانشگاه‌ها و صنایع، جریان پژوهشی در قالب طرح تحقیقاتی از سوی استادان یا پایان‌نامه دانشجویان دکتری بر اساس نیازمندی جامعه راه اندازی می‌شود.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، پروفسور امید علی شهنی کرم‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اهمیت ارتباط دانشگاه و بخش صنعت اظهار کرد: برای برقراری ارتباط بهتر صنایع و مراکز علمی به کارشناسانی به عنوان رابط نیاز است؛ از این طریق صنایع مسائل روزی را که با آن درگیر هستند در مراکز علمی مطرح می‌کنند تا راهکاری برای آن تشخیص داده شود.

وی تصریح کرد: با میسر شدن این امر جریان پژوهشی در قالب طرح تحقیقاتی از سوی استادان یا پایان‌نامه دانشجویان دکتری بر اساس نیازمندی جامعه راه اندازی می‌شود.

شهنی کرم‌زاده تعدد دانشگاه‎ها را بر خلاف منافع کشور دانست و ادامه داد: کشور ما به این حجم فارغ‌التحصیل تحصیلات تکمیلی با مدرک فوق لیسانس و دکتری نیاز ندارد، بلکه باید تربیت نیروی کارشناس، تکنسین و مهندس در اولویت قرار گیرد.

این چهره ماندگار کشور در ادامه عنوان کرد: پتانسیل تولید علم روز در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور وجود دارد، اما تمرکز مراکز علمی بر روی کمیت، آنها را از توجه به کیفیت که مسئله مهمی در تولید علم به شمار می‌رود، باز داشته است.

مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه تعداد مقالات علمی، نشانه پیشرفت علمی کشور نیست، گفت: باید دید در چه تعدادی از این مقالات کیفیت، نوآوری، توجه به نیاز و مسائل روز مورد توجه قرار داده شده است. بحث‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها نباید تنها به مقاله تبدیل شود بلکه سه موضوع آموزش، مهارت و توانایی افراد مورد توجه قرار گیرد.

شهنی کرم‌زاده اعتمادسازی صادقانه بین صنایع و دانشگاه‌ را در این مسیر گامی مهم دانست و افزود: صنایع ما باید به پژوهش‌های علمی که در دانشگاه‌ها انجام می‌شود، اعتماد کنند و از سوی دیگر دانشگاه‌ها نیز در روند تحقیقات علمی تلاش و درستی عمل را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.

استاد برجسته ریاضیات کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز استادان مجرب به تعداد لازم در دانشگاه‌ها وجود ندارد، هر چه قدر ما در تولید علم و دانش توانایی لازم را داشته باشیم، اما برای تقویت باید رابطه علمی با سایر کشورها را داشته باشیم.

شهنی کرم‌زاده با اشاره به اینکه خصوصی سازی علمی عاملی مهم در پیشرفت جامعه است، تصریح کرد: رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت دارد، اما رسیدن به آن امری محال نیست.

پایان پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha