• سه‌شنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۰:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93061810610
  • خبرنگار : 71191

جرثقیل‌ها در حریم کاخ «عشرت‌آباد‌»

جرثقیل‌ها در حریم کاخ «عشرت‌آباد‌»

جرثقیل‌ها دارند خود را از کاخ تاریخی «عشرت‌آباد» بالا می‌کشند، در پشت دیوارهای سنگی پادگان که انبوهی خاک و سنگ‌ریزه تا نرده‌هایش بالا آمده است.

جرثقیل‌ها دارند خود را از کاخ تاریخی «عشرت‌آباد» بالا می‌کشند، در پشت دیوارهای سنگی پادگان که انبوهی خاک و سنگ‌ریزه تا نرده‌هایش بالا آمده است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، از میدان سپاه در تهران که به سمت بزرگراه صیاد شیرازی بروید، دو جرثقیل «تاورکرین» توجه‌تان را جلب می‌کند و 50 تا 70 متر جلوتر، عمارت تاریخی «عشرت‌آباد» دیده می‌شود که جای تک‌تک گلوله‌های نشسته بر پیکرش از 35 سال پیش تا کنون، حکایت از سال‌های سختی دارد که بر این بنا گذشته است.

«عشرت‌آباد» روزی یکی از عمارت‌های اعیانی ناصرالدین‌شاه قاجار بود که پس از بازگشت او از فرنگ، در بیرون از حصار شهر تهران و در مجموعه‌ای ییلاقی ساخته شد.

حالا جرثقیل‌ها در نزدیکی کاخ «عشرت‌آباد» حرکت می‌کنند. این نوع از جرثقیل‌ها معمولا برای احداث ساختمان‌هایی با بیش از شش طبقه ارتفاع استفاده می‌شوند.

در اواسط دی‌ماه سال گذشته و پس از حدود 35 سال، عمارت «عشرت‌آباد» واقع در منطقه‌ی 7 تهران و در میدان سپاه (عشرت‌آباد سابق) مورد توجه قرار گرفت و در بازدیدی که رییس وقت شورای شهر تهران - احمد مسجدجامعی - همراه برخی مسوولان اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران از آن داشت، دستور آغاز عملیات مرمت و نجات‌بخشی آن تا پایان سال 1392 صادر شد. پس از گذشت حدود سه‌ماه، در 27 فروردین امسال نخستین اقدامات برای آغاز عملیات نجات‌بخشی عمارت تاریخی «عشرت‌آباد» آغاز شد و این بنا در برنامه‌ی کاری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت؛ اما مشخص نیست که این جرثقیل‌ها با چه هدفی در فاصله‌ای به این نزدیکی نسبت به عمارت «عشرت‌آباد» فعالیت می‌کنند؟

به گزارش ایسنا، باغ و عمارت «عشرت‌آباد»، پس از انقراض سلسله‌ی قاجار، همراه خانه‌های اطرافش از حدود 90 سال پیش، با دیوارهای پادگانی نظامی که آن روزها پادگان «شهربانی» یا «عشرت‌آباد» نامیده می‌شد، از نظرها پنهان شد. به این ترتیب، روزگار عمارت کلاه‌فرنگی «عشرت‌آباد» با نظامی‌ها گره خورد و حتی از زندانی که در محوطه‌ی پادگان بود، به نام «زندان عشرت‌آباد» نام برده می‌شد. حضرت امام خمینی (ره) نیز به‌مدت یک‌ماه و هفت روز، از 15 خرداد 1342 در این زندان بودند.

پس از گذشت مدتی،‌ این بنا به محل استقرار گارد پهلوی اختصاص یافت و با پیروزی انقلاب اسلامی و برعهده گرفتن سرپرستی پادگان توسط نیروی هوایی سپاه، به نام «پادگان ولی‌عصر (عج)» تغییر نام پیدا کرد.

این بنا در سال 1346 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. مهم‌ترین تعمیرات در این مجموعه را به سال‌های 1353 تا 1355 مربوط می‌دانند که به‌واسطه‌ی قرار گرفتن در پادگان، دسترسی کارشناسان میراث فرهنگی به آن دشوار بود و این سازمان فقط در سال‌های 1375 و 1381 برای تهیه‌ی نقشه و تعیین حریم کاخ توانست تلاش‌هایی را در این زمینه انجام دهد. البته سازمان میراث فرهنگی از سال 1373 با مسوولان پادگان برای مرمت کاخ مذاکره کرد، ولی مشکلاتی مانند توافق نداشتن سازمان میراث فرهنگی و نیروهای نظامی درباره‌ی تأمین اعتبار، مرمت‌ها را به تأخیر انداخت.

در آخرین صحبت‌هایی که دربار‌ه‌ی این بنای تاریخی مطرح شد، مسجدجامعی 30 اردیبهشت‌ماه امسال، در صحن علنی جلسه‌ی شورای شهر تهران که رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ارائه‌ی گزارشی از وضعیت میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی در آن حضور داشت،‌ گفت که امیدوارم عمارت عشرت‌آباد هرچه زودتر و پس از بازسازی، به موزه‌ی دهه‌ی فجر تبدیل شود.

انتهای پیام

عمارت عشرت‌آباد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۸ ۱۳:۲۰

توروخدا اين اثر تاريخي رو از مردم منطقه عشرت‌اباد نگيرن. در ضمن مردم منطقه خواهان اين هستن كه با توجه به كمبود زياد فضاي سبز تو منطقه 7 اين پادگان هم مثل پادگان قبلي منتقل بشه و جاش فضاي سبز بكارن.در اين صورت مسئولان پادگان دل مردم رو شاد مي‌كنن.