• چهارشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93061911458
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

عضو هیئت‌علمی همایش شهریار:

بزرگداشت شهریار، بزرگداشت ادبیات متعهد است

بزرگداشت شهریار، بزرگداشت ادبیات متعهد است

عضو هیئت‌علمی همایش بین‌المللی «فرهنگ مردم در شعر استاد شهریار» گفت: اشعار شهریار زنده و حیات‌آفرین است.

عضو هیئت‌علمی همایش بین‌المللی «فرهنگ مردم در شعر استاد شهریار» گفت: اشعار شهریار زنده و حیات‌آفرین است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصطفی قلیزاده اظهار کرد: احساسات زلال، سیال و اندیشمندانه استاد شهریار در اشعار عرفانی، طنز، اجتماعی، عاشقانه و مذهبی‌اش عیان است.

او با تاکید بر اینکه اشعار «سیدمحمد حسین بهجت تبریزی» زنده و متکثر است و روز به روز در دنیا گسترده‌تر و فراگیرتر می‌شود، افزود: شعر «علی ای همای رحمت» حدود 70 سال است که در مساجد، کارگاه‌های ادبی، کلاسهای درس و دانشگاه و ... خوانده می‌شود و هر بار تازه‌تر و شیرین‌تر از پیش می‌نمایاند و این زندگی و ماندگاری شعر شهریار است که در اشعار فولکلور و فارسی او نمود یافته است.

قلیزاده ادامه داد: هر کس در هر سنی و هر موقعیتی به نوعی و بر حسب دریافت خود، از محتوای اشعار استاد شهریار بهره‌مند ‌شده و با آن زندگی می‌کند و این امر نشان‌دهنده‌ جامعیت اشعار این شاعر شهیر است.

او ضمن تاکید بر اینکه شعر شهریار وسیع و عمیق است و روز به روز بیشتر موج می‌گیرد، یادآور شد: شهریار شاعری فرامنطقه‌یی و فرامرزی است. تاثیر شعر شهریار در منطقه و کشور و دنیا چشم‌گیر است و تنها برای منظومه «حیدربابایه سلام» حدود 400 مورد استقبال و نظیره نوشته شده است.

قلیزاده با یادآوری اینکه هیچ‌یک از شاعران معاصر تا این حد در زمان خود تاثیرگذار نبوده‌اند، گفت: شهریار در سه دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی زندگی کرده و در هر دوره به مسائل روز جامعه و مردم خود پرداخته است.

او ادامه داد: با نگاهی دقیق‌تر به اشعار شهریار به نظر می‌رسد او چه در دوره ابتدایی شاعری در دوره پهلوی اول و چه در دهه آخر عمرش در جمهوری اسلامی، 60 سال منتظر صدای توحید و وقوع انقلاب اسلامی بوده و همواره به کج‌اندیشی‌ها اعتراض کرده و در مسائل مهم جامعه در میان مردم حاضر می‌شده، به نحوی که در دوران دفاع مقدس و هنگام اعزام رزمندگان به جبهه با لباسی بسیجی حاضر شده و مبارزان جبهه‌های حق علیه باطل را با اشعارش بدرقه کرده است.

عضو هیئت‌علمی همایش بین‌المللی «فرهنگ مردم در شعر استاد شهریار» با اشاره به همایش بین‌المللی فرهنگ مردم در شعر استاد شهریار، گفت: این همایش به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شاعران جوان تبیین می‌کند که برای تاثیرگذاری و ماندگاری باید شاعر زمان خود باشند چراکه اگر شاعر با زمانه خود ارتباط داشته باشد، چون شهریار که حقیقتا شاعر زمان خود و متعهد به مردم، میهن و اعتقادات دینی‌اش بود، بی‌گمان گذر زمان نیز یاد و خاطر و آثارش را حفظ می‌کند.

قلیزاده خاطرنشان کرد: همایش بزرگداشت استاد شهریار با هدف آشنایی با افکار و اندیشه، شعر و هنر وی برگزار شده و بزرگداشت شهریار درواقع بزرگداشت ادبیات و هنر متعهد است.

او اظهار کرد: هر سال بیش از پیش تلاش می‌شود تا ناشناخته‌هایی از ادبیات و شعر شهریار معرفی و شناسانده شود، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند "شهریار در آینده بیش از عصر خود به دنیا معرفی خواهد شد"، امسال نیز این مراسم با محوریت فرهنگ مردم و فولکلور برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha