• چهارشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 93061911636
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

از قطبی و پرسپولیس تا پدیده‌ در گفت‌و‌گو با مرزبان

از قطبی و پرسپولیس تا پدیده‌ در گفت‌و‌گو با مرزبان

تیمی که به هدایت او به میدان می‌رود توانسته هم چون نام خود، «پدیده» مسابقات باشد، هفت هفته سخت را بدون شکست پشت سرگذاشته و توانسته جزو سه تیم برتر لیگ فوتبال ایران باشد و حالا شاید همه تیم‌ها به دنبال تحمیل اولین شکست به این تیم با انگیزه مشهدی هستند.

تیمی که به هدایت او به میدان می‌رود توانسته هم چون نام خود، «پدیده» مسابقات باشد، هفت هفته سخت را بدون شکست پشت سرگذاشته و توانسته جزو سه تیم برتر لیگ فوتبال ایران باشد و حالا شاید همه تیم‌ها به دنبال تحمیل اولین شکست به این تیم با انگیزه مشهدی هستند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایسنا– منطقه خراسان، سال گذشته در همین روزها بود که خبر حضور نماینده جدیدی در لیگ دسته یک به گوش رسید. برای جامعه فوتبالی خراسان که چندین سال ناکامی و سختی را پشت سرگذاشته بود حمایت یک حامی مالی قدرتمند، خبر خوبی بود. پدیده با اکبر میثاقیان توانست طی یک فصل، خود را به لیگ برتر فوتبال کشور برساند. از آنجا به بعد بود که گمانه‌زنی‌ها درمورد سرمربی احتمالی و بازیکنان جدید تیم آغاز شد اما سرمربی جدید معرفی شد. او کسی نبود جز دستیار اکبر میثاقیان در فصل گذشته و این خبر تا حدودی همه را متعجب و نگران کرد.

اما حالا تیمی که به هدایت او به میدان می‌رود توانسته هم چون نام خود، پدیده مسابقات باشد. هفت هفته سخت را بدون شکست پشت سرگذاشته و توانسته جزو سه تیم برتر جدول لیگ باشد و حالا شاید همه تیم‌ها به دنبال تحمیل اولین شکست به این تیم با انگیزه هستند.

علیرضا مرزبان را فوتبالی‌ها می‌شناسند، ساکن آلمان بود و در آنجا به فوتبال می‌پرداخت. سال 87 به ایران آمد و در کنار افشین قطبی قهرمانی پرسپولیس را تجربه کرد. یک فصل را هم در استیل آذین به سرمربیگری حمید استیلی گذراند و بعد از آن به تیم ملی مونته نگرو پیوست، اما سال 90 به سپاهان آمد و به عنوان دستیار کرانچار باز هم قهرمانی را چشید و سال 92 به پیشنهاد میثاقیان به پدیده دسته یکی پیوست و باز هم قهرمانی را تجربه کرد.

مرزبان حالا که پنجمین دهه از زندگی‌اش را پشت سر می‌گذارد، می‌گوید پس از خستگی از دستیار بودن در فوتبال ایران به دنبال استقلال کاری بوده، به همین دلیل هدایت تیم فوتبال پدیده خراسان را در لیگ برتر برعهده گرفته است.

در کنار عملکرد و کسب نتایج خوب این تیم در این مدت، در این مصاحبه صحبت‌هایی از سرمربی تیم فوتبال پدیده خراسان در گفت و گو با ایسنا – منطقه خراسان آمده که کمتر به آن پرداخته شده است. مرزبان از چگونگی حضورش در فوتبال ایران گفت، صحبت از همکاری و شاید اختلافاتش با چهره‌هایی همچون قطبی، کرانچار و اکبر میثاقیان به میان آمد و از تیمی که بسته ابراز رضایت کرد.

از دستیار بودن خسته شده بودم

مرزبان درباره سرمربی شدن خود اظهار می‌کند: از ابتدای حضورم در ایران در تیم‌های سپاهان، پرسپولیس، استیل‌آذین و فصل پیش پدیده به عنوان مربی فعالیت می‌کردم. این در حالی است که در آلمان اینگونه نبود و همیشه در کارم استقلال داشتم و نقش پررنگی را در این تیم‌ها ایفا کرده و از تفکراتم دفاع می‌کردم.

وی با اشاره به هفت تساوی خانگی پدیده در در لیگ دسته یک عنوان می‌کند: در زندگی فوتبالی ایران اینگونه بود که هرگاه تیم‌هایی که با آن‌ها کار می‌کردم و خوب پیش می‌رفتند، مشکلی نبود اما زمانی که به بن‌بست می‌خوردند من به عنوان مقصر شناخته می‌شدم و پس از هفت تساوی‌ پدیده نیز حملات به سوی من آغاز شد.

مرزبان خاطرنشان می‌کند: همه می‌دانستند که نقشم در تیم پررنگ است و به همین دلیل از من ایراد می‌گرفتند و من هم از همان زمان تصمیم گرفتم که دیگر در ایران دستیار نباشم و سرمربیگری را تجربه کنم. در زمستان سال گذشته نیز در همان زمان به فکر سازماندهی یک تیم جدید بودم و حتی در حال انتخاب کادر آن بودم تا شخصا کار کنم و حتی با دو تیم لیگ دسته یکی نیز صحبت کردم.

میثاقیان خواست که جدایی‌مان را اعلام نکنیم

مربی فصل گذشته پدیده می‌گوید: تا روز پایانی لیگ دسته یک هیچ‌کس از اختلاف من و میثاقیان خبر نداشت و ما با تمام توان به دنبال نتیجه بودیم و میثاقیان هم از من خواست تا لحظه آخر در کنار هم باشیم و اعلام نکنیم که قصد جدایی داریم و حتی در جایی دیگر نیز با یکدیگر کار کنیم اما من تصمیم خودم را برای مستقل شدن گرفته بودم.

سرمربی تیم فوتبال پدیده درباره چگونگی ورودش به ایران و کار در فضای فوتبالی ایران می‌گوید: ورود من به فوتبال ایران خیلی جالب بود. زمانی که در آلمان بودم بعضی از مربیان ایرانی در لیگ که در کارهای تشکیلاتی تیم به مشکل برمی خوردند با من تماس می گرفتند و من نیز در کنار آن بسته‌های آموزشی شامل ویدئو، اطلاعات فنی جدید و کتاب برای مربیان فوتبال ایران ارسال می‌کردم و این کار را وظیفه خود می‌دانستم و زمانی که استیلی از من برای حضور در پرسپولیس درخواست کرد پذیرفتم که یک سال در این تیم فعالیت کنم.

وی ادامه می‌دهد: در ابتدای حضورم در پرسپولیس تنها کریم باقری را می‌شناختم اما با استیلی کار را شروع کردیم. صبح تا شب ویدئو می‌گذاشتیم و بازیکن انتخاب می‌کردیم ولی در آن زمان نیز انتقادهای زیادی به تیم می‌شد. آن موقع بازیکنانی همچون محسن خلیلی و نیکبخت در تیم بودند. روزنامه‌ها انتقادهای زیادی به نوع بستن تیم و حتی تمرینات کیش در کنار دریا داشتند، در حالی که این کار تیم‌های بزرگ در دنیاست و توانستم ثابت کنم که مفید است.

می‌خواستم از پرسپولیس جدا شوم

مربی اسبق تیم فوتبال پرسپولیس اضافه می‌کند: چند روز مانده به آغاز بازی‌های لیگ برتر نام قطبی و خبر آمدنش به پرسپولیس را شنیدم و به کاشانی اعلام کردم که قصد ماندن در این تیم را ندارم زیرا توانایی سازمان‌دهی تفکرات یک تیم را دارم و کنار ماندن برای من سخت است اما با اصرار کاشانی ماندگار شدم. پرسپولیس در آن سال نیز تا زمستان به حریفان خود نباخته بود ولی از آنجا به بعد تغییرات زیادی اتفاق افتاد و نمی‌شد در خصوص آن‌ها صحبت کرد، به همین دلیل تصمیمم برای جدایی در طول لیگ آن سال چندین بار رقم خورد.

وی اظهار می‌کند: با کرانچار نیز به مشکلی برنخوردم فقط بحث بازیکن خاصی به تازگی به میان آمد که مشخص شد به کسی دیگر ارتباط دارد و من نقشی نداشتم که به همین دلیل چندی پیش مسئولان سپاهان معذرت‌خواهی بزرگی از من کردند.

مرزبان درباره شایعاتی که پیرامون او و تیم‌های سابقش وجود داشته، می‌گوید: از حرف‌هایی که پشت سرم وجود دارد شاکی نیستم زیرا اهمیتی به آن‌ها نمی‌دهم. حتی امروز می‌گویند عنایتی تیم حال حاضر ما را ارنج می‌کند که برایم مهم نیست، زیرا اینگونه صحبت‌ها همیشه بوده است و من نمی‌توانم جلوی تفکرات افراد را بگیرم.

او ادامه می‌دهد: پیش از پیوستنم به پدیده، اکبر میثاقیان در لیگ برتر با تیم آلومینیوم بود و من در آلمان حضور داشتم؛ با یکدیگر تماس‌هایی داشتیم و صحبت از گرفتن تیم جدید و ساماندهی آن شد و به این نتیجه رسیدیم که چون تاریخ خاصی پشت این تیم نبوده می‌توانیم آن را تا قهرمانی نیز بیاوریم.

اختلافم با میثاقیان از جنس مسائل فنی بود

مرزبان اظهار می‌کند: در شروع کار تیم پدیده نیز چیزی وجود نداشت. خبری از زمین و لباس و امکانات نبود ولی تمرینات را آغاز کردیم و توانستیم تیم را به کیفیت بالایی برسانیم. در طول لیگ چند بازیکن جدا و نیز اضافه شد و تیم ترمیم شد. راه آسانی در پیش نبود ولی میثاقیان در این زمینه سابقه خوبی داشت و استاد تیم بالا آوردن بود.

وی اضافه می‌کند: اختلافاتی که بین من و اکبر میثاقیان نیز بود از جنس مسائل فنی و نوع کار است ولی با اکبر در تمام زمینه‌ها روابط خوبی داشتم.

سرمربی تیم فوتبال پدیده خراسان می‌گوید: پیش از آغاز فصل از دو تیم لیگ برتری پیشنهاد داشتم که یکی از تیم‌های خوب لیگ ایران بود. من نیز قول داده بودم در صورت گرفتن تیم چند مربی خارجی بیاورم و کادر تیم را به طور کامل عوض کنم. در زمانی که هیات مدیره باشگاه در حال انتخاب سرمربی بود درخواست من این بود که جزو نفرات آخر باشم تا افرادی که کاندید شده‌اند شانس کافی داشته باشند.

باشگاه پدیده شهامت گفتن حقیقت را دارد

وی درباره میزان قرارداد بازیکنان پدیده در فصل جاری عنوان می‌کند: قراردادهایی که چاپ کردیم دقیق بوده و حتی یک درصد هم متفاوت با مبلغ واقعی نیست و ما برخلاف بسیاری از تیم‌ها که به مردم دروغ‌های بزرگی می‌گویند و شهامت گفتن حقیقت را ندارند عمل می‌کنیم.

سرمربی تیم فوتبال پدیده خراسان میزان قرارداد دستیارش، توماس هسلر را 150 هزار یورو خواند و می‌گوید: از نیم سال گذشته که قصد سرمربیگری در ایران را داشتم، تصمیم گرفتم در صورت تحقق این امر افرادی همچون هسلر را برای بخش تکنیکی تیمم همراه داشته باشم.

وی ادامه می‌دهد: به جز هسلر دو مربی دیگر با سابقه آلمانی نیز گزینه بودند که سابقه مربیگری در تیم‌های ساراگوسا و گلادباخ و سرمربیگری دورتموند را در کارنامه داشتند اما برای جذب هسلر تمایل بیشتری داشتم.

مرزبان با بیان اینکه تفکرات مربیان با یکدیگر متفاوت است و نباید خود را بهترین مربی دنیا بدانیم، تصریح کرد: حتی مردم هم می‌توانند به خوبی درباره مسائل فوتبالی و تکنیکی نظر بدهند و من هم انتقادپذیری و استقبال از تفکرات مردم و رسانه‌ها به شرط شرافت قلمشان را می‌پسندم.

سرمربی تیم فوتبال پدیده خاطرنشان می‌کند: استقلال‌کاری من به این معنا نیست که فقط خودم را ببینیم بلکه نقش توماس هسلر نیز به اندازه سایر اعضای کادر فنی مهم بوده و فرقی بین ما نیست. معیار اصلی حرکت ما اعتماد به یکدیگر است و همه نظرات را پس از جمع‌بندی به تصمیم‌گیری ختم می‌کنم.

قراردادم را نخوانده امضا کردم

وی درباره جذب بازیکنانی همچون میلان ایوانویچ در پدیده نیز به ایسنا می‌گوید: جذب چنین بازیکنی در ایران حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای ما هزینه داشت اما این بازیکن خارجی با 600 میلیون تومان بازی بسیار خوبی از خود به نمایش می‌گذارد و به همین دلیل از جذب بازیکنان ایرانی در این سطح صرف نظر کردیم و البته به اندازه جیب‌مان سعی کردیم بازیکنان با کیفیتی جذب کنیم.

مرزبان با بیان اینکه برنامه باشگاه از ابتدا این بود که تیم را با هشت میلیارد تومان بودجه ببندیم، اضافه می‌کند: اهل چانه‌زدن نیستم و چون پول برایم اهمیت چندانی نداشت قراردادم را نخوانده امضاء کردم و البته قرار بوده همان 300 میلیون تومان ذکر شده باشد.

وی ادامه می‌دهد: یکی از تیم‌های لیگ برتری برای جذب 6 بازیکن 10 میلیارد تومان هزینه کرده است اما ما بازیکنانی گرفتیم که از نظر کیفی هم خیلی مطلوب بوده و هزینه آنچنانی به دنبال نداشت. ما نباید فراموش کنیم که پدیده به تازگی از لیگ دسته اول آمده و توان جذب تنها هشت بازیکن لیگ برتری را داشت البته به این نتیجه رسیدیم که بازیکنان میلیاردی نمی‌توانند مشکلات تیم ما را حل کنند.

وی در مورد تفاوت کار با بازیکن ستاره و غیر ستاره می‌گوید: کار کردن با بازیکنان مدعی و ستاره با بازیکنان غیر مدعی و عادی فرقی ندارد. ستاره بودن این نیست که فقط در روزنامه‌ها و رسانه‌ها چهره باشیم. بازیکن باید در روند بازی ستاره بودن را نشان دهد و وقتی کسی عنوان ستاره را یدک می‌کشد باید مسئولیت رفتار اجتماعی خود را بپذیرد زیرا الگوی بسیاری از افراد است.

از لحاظ هزینه جزو 5 تیم پایین جدول هستیم

مرزبان در مورد وضعیت مالی باشگاه نیز تصریح می‌کند: از لحاظ کیفیت قطعا جزو 5 تیم برتر لیگ هستیم اما از لحاظ مالی جزو 5 تیم آخر جدول هستیم. زیرا بسیاری از تیم‎ها هزینه بیشتری برای بستن تیم خود کردند. ما شرایط و امکانات مازادی نسبت به تیم‌های دیگر نداریم و البته تیم‌هایی مثل سپاهان، پیکان، سایپا، پرسپولیس امکاناتی دارند که ما هرگز نداریم. به طور مثال از لحاظ محل تمرین زمین چمن ما در کنار اتوبان قرار دارد. به همین دلیل این موضوع که تیم پدیده خراسان، تیم متمولی است را اصلا قبول ندارم.

سرمربی تیم پدیده ادامه می‌دهد: تنها بر اساس نیاز برای بازیکنان یک دستگاه سفارش دادیم که چند نفر داخل آن می‌روند و آب را تا چند درجه خنک می‌کند و این دستگاه به ریکاوری بعد از فعالیت و تمرین کمک بسیاری می‌کند که تیم پدیده تنها دارنده این دستگاه در ایران است.

وی با اشاره به تجهیز ورزشگاه ثامن توسط باشگاه پدیده در ابتدای فصل جدید لیگ برتر می‌گوید: ثامن ورزشگاهی در حال تخریب بود که باشگاه پدیده با قصد کمک به ورزش در حوزه جوانان با تجهیز این ورزشگاه برای فوتبال استان آبروداری کرد.

وی در مورد تفاوت بین شرایط فوتبال آلمان و ایران نیز اظهار می‌کند: در لیگ دسته سه آلمان زمین، رختکن، استادیوم و پولی که هزینه می‌شود حتی با لیگ برتر ما قابل مقایسه نیست. تیم ملی آلمان 19 میلیون یورو هزینه کرد تا به جام جهانی برزیل رسید. کمپ تیم ملی آلمان را خودشان با دست خودشان ساختند. اتاق‌ها ز بهترین کیفیت برخوردار بود و حتی رختخواب آن‌ها براساس ویژگی های آناتومی و فیزیکی هر بازیکن تولید شده بود. تیم کامل آشپزی با تمام امکانات به برزیل سفر کرد و یک هواپیمای ایرباس از فرانکفورت تنها وسایل و امکانات این تیم را حمل کرد. تمام خانواده بازیکنان نیز در نزدیکی کمپ ساکن شدند تا بازیکنان در کنار خانواده‌های خود باشند و اینچنین بود که تیم ملی آلمان توانست قهرمان جام جهانی شود؛ پس قیاس در این خصوص امکان ندارد.

مرزبان از شرایط آرام و مناسب تیم یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: شورای تیم مشکلات مربوط به بازیکنان را به ما منتقل می‌کند تا درگیر مسائل عادی و مشکل‌ساز نباشیم و همین امر باعث شده از روزی که استارت کار را زدیم هیچ مشکلی در هیچ یک از بخش‌های تیم نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه رتبه پدیده در لیگ برتر امسال به طور قطع تک رقمی خواهد بود، تاکید می‌کند: انگیزه‌ها نباید بر تفکرات غلبه کند بلکه باید براساس شناخت ظرفیت‌ها کار کنیم و به اهدافمان برسیم.

به کسی باج نمی‌دهم

وی در خصوص برخی حواشی نیز می‌گوید: نمی‌توانم اجازه دهم کسی به خاطر غرض‌ورزی و حمایت از دیگران به زندگی خصوصی من بپردازد و به همین دلیل به کسی باج نمی‌دهم و هیچ‌گونه بی‌احترامی را قبول نمی‌کنم.

مرزبان اضافه می‌کند: خبرنگار باید واقعیت‌ها را به مردم منتقل کند. در ابتدا که تصمیم به حضور در مشهد داشتم، بسیاری از افراد هشدار دادند که در این شهر نمانم و بروم زیرا برخی‌ها اجازه کار کردن را به من نمی‌دهند و اگر به این نتیجه می‌رسیدم کارم را در پدیده شروع نمی‌کردم ولی با این نظر مخالفم و به همین دلیل ماندگار شدم.

وی در مورد برخی صحبت‌ها و شایعات می‌گوید: حتی اگر از کانال دلالی یکی از بازیکنان، هزار تومان به من برسد باید در زمین فرو بروم چون از نظر شخصیتی این موضوع را نمی‌پذیرم و آن را نوعی دزدی می‌دانم.

همه موفقیت ما را نمی‌خواهند

وی یادآور می‌شود: این طور نیست که همه موفقیت تیم ما را بخواهند و این امری طبیعی در فوتبال ایران است. برخی‌ها که نمی‌خواهند موفق شویم با کل مجموعه پدیده مشکل دارند نه با فوتبال، اما می‌خواهند از طریق باشگاه فوتبال پدیده به این مجموعه ضربه بزنند.

سرمربی تیم پدیده خراسان ادامه می‌دهد: خیلی خوشحالم که مردم این تیم را دوست دارند. در خیابان مردم ما را مورد لطف خود قرار می‌دهند و می‌گویند خوشحالیم که شما نماینده ما هستید. در ورزشگاه نیز استقبال بسیار خوبی داشته‌اند و امیدواریم با حمایت مردم به جلو حرکت کنیم.

مرزبان در پاسخ به این سوال که برخی شایعات وجود دارد که می‌گویند سرمربی پیشین پدیده شاید به دنبال تخریب این تیم است، می‌گوید: اصلا دوست ندارم به این فکر کنم که میثاقیان با آگاهی به دنبال تخریب تیم ماست و اجازه نمی‌دهم کسی چنین نظری را عنوان کند چون نمی‌خواهم نظرم نسبت به او عوض شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha