• پنجشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 93062012100
  • منبع : نمایندگی کرمان

خطر نابودی در کمین قلعه سموران

خطر نابودی در کمین قلعه سموران

ایسنا/کرمان فرماندار عنبرآباد گفت: برای بررسی وضعیت قلعه سموران با حضور نماینده مردم شهرستان‎های جیرفت و عنبرآباد در مجلس، مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صنعت، معدن و تجارت به روستای رودفرق سفر می‎کنیم تا از نزدیک این موضوع را بررسی کنیم.

فرماندار عنبرآباد گفت: برای بررسی وضعیت قلعه سموران با حضور نماینده مردم شهرستان‎های جیرفت و عنبرآباد در مجلس، مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صنعت، معدن و تجارت به روستای رودفرق سفر می‎کنیم تا از نزدیک این موضوع را بررسی کنیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، "محمد حجتی‎پور" در جلسه ستاد توسعه شهرستان عنبرآباد افزود: قلعه سموران یکی از بناهای تاریخی این شهرستان است که نباید هیچ‎گونه آسیبی به حریم آن توسط معدن‎کاران وارد شود.

وی افزود: فعالیت سرمایه‎گذار معدن رودفرق طبق مجوز بوده و حدود سه سال است که در این منطقه در حال فعالیت است، اما هم‎اکنون کار وی بنا به گزارش‎های رسیده به دلیل برداشت سنگ از پایین کوه قلعه تاریخی سموران، تا بررسی کامل و دقیق تعطیل شده است.

فرماندار عنبرآباد تصریح کرد: ما در تمام موارد از سرمایه‎گذاران حمایت می‎کنیم، اما اگر کار این معدن‎ طی سه سال غیرقانونی بوده است، باید دید به چه دلیل میراث فرهنگی تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است؟

وی افزود: بنای تاریخی نشان هویت و فرهنگ ما و متعلق به مردم است به همین دلیل سرمایه‎گذار این معدن سنگ نباید هیچ آسیبی به قلعه وارد کند و باید حریم این قلعه را نیز رعایت کند.

به گزارش ایسنا، قلعه سموران که از سنگ‌های مرمر متمایل به قرمز ساخته شده؛ در فاصله 3 کیلومتری شمال‌غربی روستای رودفرق و در 60 کیلومتری شرق شهر جیرفت بر فراز کوهی احداث شده است.

حجتی‌پور عنوان کرد: سرمایه‎گذار معدن سنگ رودفرق یکی از بزرگترین معدن‎کاران است و مجوز آنان از صنایع و معادن دریافت شده است، بر همین اساس طی سفر فردا به قلعه سموران، مسایل از نزدیک توسط کارشناسان این موضوع حل و فصل می‎شود و مردم یقین بدانند که کوچکترین آسیبی به بناهای تاریخی وارد نمی‎شود.

فرماندار عنبرآباد خاطرنشان کرد: این سرمایه‎گذار قول مساعد داده است که به زودی کارخانه سنگ در شهرستان عنبرآباد احداث کند که برای بیش از 200 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha