• دوشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93062414602
  • خبرنگار : 71191

فعالیت کارگران بیخ گوش «عین‌الدوله»

فعالیت کارگران بیخ گوش «عین‌الدوله»

عمارت تاریخی «عین‌الدوله» که یک‌بار مدیرکل میراث فرهنگی تهران به‌خاطر اقدامات انجام‌شده در آنجا مجبور به عذرخواهی شد، بار دیگر به‌دلیل ساخت‌وساز در نزدیکی آن به موضوع روز رسانه‌ها تبدیل شده است.

عمارت تاریخی «عین‌الدوله» که یک‌بار مدیرکل میراث فرهنگی تهران به‌خاطر اقدامات انجام‌شده در آنجا مجبور به عذرخواهی شد، بار دیگر به‌دلیل ساخت‌وساز در نزدیکی آن به موضوع روز رسانه‌ها تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا،‌ از حدود 15 سال پیش، زمین قرارگرفته در ضلع جنوبی عمارت تاریخی «عین‌الدوله» به‌گونه‌ای برای این بنای تاریخی، تهدید بوده است؛ نخست، هزاران اصله درخت در این زمین بریده و سوزانده شدند و سپس برای ساختن برج‌های دوقلو در آنجا، خاکبرداری کردند. ساختن برج‌های مسکونی با 800 واحد که ارتفاعی بیشتر از قوانین و ضوابط میراث فرهنگی دارند نیز اعتراض همسایگان این بنای تاریخی را سبب شد، البته این برج‌ها چند سال پیش، مجوز مدیران میراث فرهنگی استان تهران را گرفته بودند و همین امر سبب شد تا اسفندماه 1392، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران رجبعلی خسروآبادی به‌جای مدیران سابق که مجوز ساخت‌ و پروانه‌ی احداث برج 800 واحدی را امضا کرده بودند، عذرخواهی کند.

یکی از همسایگان این عمارت تاریخی در تماس با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که کارگران از حدود 20 روز پیش در زمینی که در ضلع جنوبی عمارت «عین‌الدوله» قرار دارد، مستقر شده‌اند،‌ اعلام کرد: کارگران در مقابل اعتراض همسایگان به شروع دوباره‌ی کار، گفتند که آمده‌اند سیم‌گردها را از این زمین جمع‌آوری کنند، اما واقعا نمی‌دانیم این‌بار چه نقشه‌ای برای اینجا کشیده شده است.

فرزانه درخشان اظهار کرد: پس از آغاز دوباره‌ی کار کارگران، اعضای یگان ویژه‌ی حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در محل حضور یافتند و کار آن‌ها به‌مدت دو ساعت متوقف شد؛ ولی با رفتن یگان حفاظت، کارگران کار خود را شروع کردند‌.

او ادامه داد: 23 شهریورماه امسال نیز در دیداری که همسایگان این بنای تاریخی با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری تهران داشتند، آقای خسروآبادی با نشان دادن نامه‌ای مربوط به شش‌ماه پیش، گفت که در آخرین جلسه‌ی تشکیل‌شده با موضوع این ساخت‌وساز، شهردار منطقه‌ی 4 آقای جاوید، اصرار داشت که این ملک ساخته شود.

این دبیر بازنشسته‌ی آموزش و پرورش با اشاره به این‌که ما در این منطقه به فرهنگسرا‌، کتابخانه و فضای سبز نیاز داریم، گفت: همسایگان از ساخت یک آسمان‌خراش دیگر در این محدوده و بخصوص در کنار بنای تاریخی «عین‌الدوله» رضایت ندارند، حتی زمانی که احمد مسجدجامعی - رییس پیشین شورای شهر تهران - اعلام کرد که باید کاربری این زمین تغییر کند؛ متأسفانه به‌نظر می‌رسد، ما برای فرهنگ فعلی یا گذشته‌ی خود، احترامی قائل نیستیم.

درخشان افزود: زمانی که شرکت آب و فاضلاب قصد انجام یکسری اقدامات را در این محدوده داشت تا نزدیکی عمارت عین‌الدوله جلو آمد؛ اما جرأت نکرد جلوتر بیاید، چون گفتند سازه‌ی این عمارت از تیر چوبی است و خطر رانش زمین در کمین آن می‌تواند باشد. اما به‌نظر می‌رسد، این قضیه برای اداره‌ی میراث فرهنگی تهران یا شهرداری اهمیت ندارد.

خردادماه امسال، در بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تملک، حفظ و بازسازی این زمین که قبلا بخشی از عمارت عین‌الدوله بوده است، شهردار منطقه‌ی 4 تهران گفت: بخشی که در طرح ارائه و در شورا قید شده، الزام شهرداری تهران به تملک، حفظ و بازسازی عمارت «عین‌الدوله» است که در سال‌های قبل نسبت به آن اقدام شد و در مالکیت شهرداری تهران است. بازسازی‌های لازم در این زمینه انجام شده و در اختیار سازمان زیباسازی قرار گرفته و اکنون به‌عنوان یک مکان فرهنگی و هنری از آن استفاده می‌شود.

جاوید افزود: اکنون بحث این است که شهرداری تهران این زمین را تملک کند یا نسبت به دادن اجازه‌ی ساخت‌وساز در آنجا اقدام کند. بحثی که هنوز نتیجه‌ی آن نهایی نشده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - سپیده سیروس‌نیا - نیز درباره‌ی اقداماتی که تا کنون برای جلوگیری از ساخت‌وساز در حریم درجه‌ی 1 عمارت عین‌الدوله انجام شده است، به خبرنگار ایسنا گفت: در نامه‌ای خطاب به رییس کمیسیون میراث فرهنگی شورای شهر تهران پرسیدیم که در آن منطقه چه خبر است و حالا قرار است، شورای شهر با برگزاری یک جلسه، در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

براساس این گزارش، باغ و عمارت عین‌الدوله متعلق به صدر اعظم مظفرالدین‌شاه بوده که در دوره‌ی مبارزات آزادی‌خواهان، آن‌ها را سرکوب کرد. این باغ و عمارت با دو پلاک ثبتی در سال 1377 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ششم تا نهم اسفندماه 1322، در این باغ کنفرانس تهران، چهارمین کنفرانس سران کشورهای انگلیس، آمریکا و شوروی به‌منظور توافق درباره‌ی چهره‌ی جهان پس از جنگ جهانی دوم به‌صورت سری برگزار شد. در این رویداد، عمارت عین‌الدوله (خانه‌ی بصیرالدوله هروی) محل اسکان سران این کشورها یعنی چرچیل، روزولت و استالین بود.

این عمارت پس از یک توافق در سال 1375 به تملک شهرداری منطقه‌ی 4 تهران درآمد و تعمیرات آن از مهرماه 1381 آغاز شد و در چند مرحله تغییرات، به‌شکل فعلی درآمد. در بهار 1386 و به‌مناسبت صدمین سالگرد بلدیه تهران، این عمارت به‌دست شهردار تهران با حضور مسوولان سازمان زیباسازی شهرداری افتتاح شد و توسط سازمان زیباسازی به بهره‌برداری رسید. این بنا در سال 1387 به نگارخانه تبدیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۶-۲۴ ۰۹:۴۷

هردم از اين باغ بَري مي‌رسد! ساخت کارخانه‌ي صنعتي با توليد آلاينده‌هاي زيان‌بار و کارخانه‌ي ذرت خشک‌کني در حريم درجه دو و سه مجموعه‌ي جهاني تاريخي- فرهنگي پاسارگاد کم بود، کارخانه‌ي ترشي‌سازي نيز در حريم درجه يک اين يادمان با ارزش ملي- جهاني ساخته شد!