• سه‌شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۱:۳۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93062514705

روایت کلانتری از شاگرد مورد علاقه کمال‌الملک

روایت کلانتری از شاگرد مورد علاقه کمال‌الملک

پرویز کلانتری می‌گوید: نقش علی‌محمد حیدریان در تعلیم هنر به دانشجویان نقاشی در سال‌های متمادی نادیده‌گرفتنی نیست.

پرویز کلانتری می‌گوید: نقش علی‌محمد حیدریان در تعلیم هنر به دانشجویان نقاشی در سال‌های متمادی نادیده‌گرفتنی نیست.

این هنرمند پیشکسوت به بهانه سال‌روز درگذشت علی‌محمد حیدریان، نقاش معاصر، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: من یکی از شاگردان حیدریان در دانشکده هنرهای زیبای بودم. او از شاگردان مکتب کمال‌الملک بود و به نظر می‌رسد یکی از شاگردان مورد علاقه استادش بوده است. سرنوشت حیدریان هم مثل کمال‌الملک بود و با سفر به اروپا نقاشی‌های هنرمندان غرب را دید و اگر اشتباه نکنم از روی یکی از آثار موزه لوور هم کپی برداشت.

او افزود: حیدریان در بازگشت به ایران رییس بخش نقاشی دانشکده هنرهای زیبا شد. در آن زمان دانشجوها در کتابخانه با آثار امپرسیونیست‌ها و سبک‌های مدرن‌تر آشنا می‌شدند. خود من تعجب می‌کردم که چرا او آثار ون‌گوگ را مسخره می‌کند؛ هرچند معتقدم که ما باید هر کس را در قاب خودش ببینیم و قضاوت غیرمنصفانه نکنیم.

کلانتری به نقش مؤثر حیدریان در آموزش به دانشجویان اشاره کرد و گفت: دانشجویان شاگرد اول زیادی بودند که در دوره‌ای که جهان دست‌خوش تغییر بود به اروپا رفتند و نقاشی به‌روز و مدرن را منعکس کردند؛ با این حال نمی‌توان نقش حیدریان در تعلیم نقاشی آکادمیک و آموزش به دانشجویان هنر در سال‌های متمادی را نادیده گرفت.

این هنرمند در پایان اظهار کرد: از خبرگزاری ایسنا به خاطر یاد کردن از اساتیدی چون علی‌محمد حیدریان سپاسگزارم.

به گزارش ایسنا، علی‌محمد حیدریان در سال 1275 متولد شد. از ابتدای تشکیل هنرستان نقاشی کمال‌الملک از نخستین هنرجویانی بود که همزمان در کنار استادش به تربیت هنرجویان نقاشی می‌پرداخت و توانست مدرسه کمال‌الملک را با اعتبار خاصی به پایان ببرد. او در سفر به اروپا با آثار نقاشان دنیا آشنا شد و پس از بازگشت به ایران به تدریس و خلق آثار هنری مشغول شد.

این هنرمند 25 شهریورماه 1369 درگذشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha