• جمعه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۶:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93062816677
  • منبع : نمایندگی فارس

در پی تخریب بافت تاریخی به‌نام طرح توسعه حرم شاه‌چراغ

سازمان میراث فرهنگی از مقامات شیراز شکایت کرد

سازمان میراث فرهنگی از مقامات شیراز شکایت کرد

مدیرکل حراست سازمان میراث فرهنگی از پیگیری و ارایه شکایت درباره تخریب خانه تاریخی «پورنواب» واقع در بافت تاریخی فرهنگی شیراز خبر داد.

مدیرکل حراست سازمان میراث فرهنگی از پیگیری و ارایه شکایت درباره تخریب خانه تاریخی «پورنواب» واقع در بافت تاریخی فرهنگی شیراز خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در منطقه فارس، محمدجواد عباباف - مدیرکل حراست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور - بعدازظهر جمعه 28 شهریور با بیان اینکه مقصر اصلی تخریب خانه پورنواب هنوز مشخص نشده است، گفت: طی یک تماس تلفنی که با معاون اداره کل راه و شهرسازی فارس برقرار شد، این مسئول از موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرده و مسئولیت تخریب را متوجه مجموعه خود ندانسته است.

عباباف با تصریح اینکه انجام هرگونه تخریب و اجرای هر طرحی در محدوده‌های تاریخی شهرها نیازمند استعلام رسمی از میراث فرهنگی است، گفت: درباره خانه پورنواب استعلامی انجام نشده است.

مدیرکل بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی نیز از تلاش برای تهیه مدارک تصویری و فنی از وضع موجود این اثر تاریخی با هدف تهیه گزارش لازم و فراهم شدن امکان بازسازی این خانه خبر داد.

بخشی از آثار تخریب‌شده

سیاوش صابری - مدیرکل بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور - با بیان اینکه طرح توسعه مجموعه‌های مذهبی براساس مطالعه تهیه می‌شود و سپس به تصویب مراجع عالی می‌رسد، گفت: طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) تاکنون به تصویب سازمان میراث فرهنگی کشور نرسیده و اجرای این طرح باید برابر ضوابط سازمان میراث فرهنگی انجام شده و متضمن حفظ هویت تاریخی، فرهنگی و مذهبی شهر باشد.

صابری با تصریح اینکه به هیچ عنوان مخالف اجرای طرح توسعه حرم نیستیم، گفت: این طرح با توجه به حجم گسترده آن پس از طی مراحل مطالعاتی باید در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شود که تاکنون اینچنین نشده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه از سه جنبه وارد بررسی و پیگیری عاملین این کار هستیم، گفت: جنبه حقوقی، بخش تخصصی میراث فرهنگی و بحث اجتماعی در این خصوص باید بررسی شود.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی فارس از شهرداری و سازمان راه و شهرسازی شکایت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: شکایت رسمی به شعبه 21 بازپرسی عمومی و انقلاب شیراز ارایه شده است.

مدیر کل دفتر حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی کشور یادآور شد: دستور توقف تخریب صادر شده و امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه مثبت برسیم و دستگاه های مختلف در این راستا همکاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۶-۲۸ ۲۲:۳۷

با سلام واحترام روز چهارشنبه مورخ 93/6/26 براي زيات حضرت شاه چراغ رفتم جاي پارک نبود و پارکينگ نيز تعطيل بود. خلاصه ماشينم رو كنار خيابان پارک کردم ورفتم زيات وقتي اومدم پليس جريمه‌ام کرده بود. شهرداري و مسئولين مرتبط ميتوانستند محيطي را در مسافت يک کيلومتري حرم انتخاب کنند و آنجا را براي پارک خودرو ها اختصاص بدهند و افراد را با اتوبوس هاي ويژه از آنجا به حرم مياوردند. با اين کار هم درامدي از پارکينگ و هم از اتوبوس بدست مي‌آورند (البته اگر رايگان باشد بهتر و يا با هزينه کم اين کار را صورت دهند) با اين کار ديگر نيازي به خرابي خانه‌هاي تاريخي اطراف حرم نبود. تازه ميتوانست با خريد خانه هاي مذکور و بازسازي آنها خارجيان را به آنجا کشيده و حداقل آنان با اين کار نسبت به حضرت شاه چراغ نيز آشنايي بهتري بدست مي‌آورند. اين يه مقدار انديشه‌هاي کارآفريني ميخواست باسپاس