• شنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۶:۴۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 93062917277
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمانشاه تاکید کرد:

ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم تاق‌بستان، ثبت‌جهانی آن را با چالش روبرو می‌کند

ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم تاق‌بستان، ثبت‌جهانی آن را با چالش روبرو می‌کند

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: اقدام دادستانی و شهرداری کرمانشاه برای تخریب تعدادی از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های واقع در پارک کوهستان که حریم منظری تاریخی طبیعی این منطقه را به هم زده بودند، قابل تقدیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: اقدام دادستانی و شهرداری کرمانشاه برای تخریب تعدادی از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های واقع در پارک کوهستان که حریم منظری تاریخی طبیعی این منطقه را به هم زده بودند، قابل تقدیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه کرمانشاه، مهندس علی فعله‌گری در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون رعایت ضوابط میراثی و در نظر گرفتن حریم منظری تاریخی طبیعی، در چند سال گذشته به یک معضل اساسی در منطقه پارک غربی تاق بستان ( پارک کوهستان) تبدیل شده بود. مساله‌ای که بارها از سوی این اداره کل در رسانه‌های جمعی و نشست با مسئولان ارشد استان، اعضاء شورای تامین و مدیران شهرداری کرمانشاه مطرح شد و وجود این تخلفات آشکار که دید منظری منطقه در معرض آسیب جدی قرار دارد به عنوان یک دغدغه جدی بارها مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه بر اساس مطالعات جامع شرکت مشاور آتک که کار بررسی طرح جامع ساماندهی مجموعه تاریخی تاق‌بستان را انجام می‌دهد، پارک کوهستان در حریم منظری تاق‌ها و محدوده ساماندهی این مجموعه تاریخی قرار دارد. همچنین وجود قبرستان پارتی، غار دو اشکفت، غار گُجر و غار قمارخانه از جمله آثار ملی در محدوده این پارک نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود که ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون رعایت اصول مورد تاکید سازمان میراث فرهنگی به مشکلی برای ثبت جهانی تاق بستان تبدیل شود. معضلی که خوشبختانه با پیگیری‌های مسئولان و اقدام عاجل شورای تامین استان و شهرداری کرمانشاه در تخریب شبانه این سازه‌های غیرمجاز برطرف شد.

فعله‌گری خاطرنشان کرد: البته برخی تخلفات همچون نداشتن مجوزهای لازم از شهرداری برای ساخت و ساز، عدم رعایت اصول بهداشتی و دامن زدن به برخی مشکلات اجتماعی در این بخش از شهر که معضلاتی را برای گرشگران و بازدید کنندگان از این منطقه تاریخی، تفریحی ایجاد کرده بود در روند اجرایی شدن این تصمیم تسریع ایجاد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با تقدیر از این اقدام شجاعانه دادستانی و شهردار کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه پارک غربی تاق‌بستان در محدوده آثار تاریخی قرار دارد، برای هرگونه ساخت و ساز در این محدوده باید ضوابط سازمان میراث فرهنگی رعایت و در صدور مجوزها نظرات این سازمان لحاظ شود.

فعله‌گری تصریح کرد: با توجه به بافت کوهستانی و تاریخی منطقه سازه‌هایی که در این منطقه ساخته می‌شوند باید در طراحی نماهای ظاهری به گونه‌ای عمل کنند که با بافت منظری منطقه در تضاد نباشد.

وی با تقدیر از مدیریت استان برای برچیدن سازه‌های مذکور از مسئولان شهرداری کرمانشاه خواست با نظارت بیشتر و همچنین اعمال ضوابط میراثی از بروز مشکلات مشابه در آینده جلوگیری کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، با بیان اینکه هم‌اکنون پرونده ثبت جهانی تاق بستان در حال طی کردن مراحل نهایی است، تاکید کرد: هرگونه ساخت‌وساز غیر مجاز در حریم منظری این مجموعه تاریخی می‌تواند ثبت جهانی این اثر را با چالش روبرو کند.

وی تاق‌بستان را پیشانی و شناسنامه شهر کرمانشاه توصیف و تصریح کرد: وظیفه همه مسئولان و دستگاه‌های کرمانشاه است که از این میراث ارزشمند استان حفاظت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha